České internetové společnosti sdružené v profesní zájmové organizaci SPIR (Sdružení pro internetový rozvoj), protestují proti některým praktikám Google. Chování společnosti Google údajně poškozuje českou internetovou sféru, která se proti tomu rozhodla bránit právní cestou.
Bodů, které českým poskytovatelům obsahu, majitelům e-shopů a mediálním agenturám vadí, je více, některé dlouhodobě, jiné přicházejí na pořadí dne až s lokálním spouštěním určitých služeb. „V poslední době kroky Google začínají poškozovat lokální internetové firmy v České republice i jinde v Evropě, mezi něž patří i řada členů našeho sdružení. Google stále více těží z cizí práce a poskytuje uživatelům zavádějící informace, aby pro sebe vytěžil maximum,“ říká předseda SPIR Ján Simkanič.
Faktem zůstává, že samotný SPIR (dříve zkratka explicitněji označovala jeho pravý účel, tedy: Sdružení pro internetovou reklamu) nikdy nebyl vůči Google úplně nezaujatý. Od svého založení se například potýká s problémem, že Google coby významný zdroj internetového provozu na českém Internetu chtě nechtě monitoruje svým placeným nástrojem Netmonitor, samotný Google se ale nikdy nestal ani členem SPIR, ani díky své pozici neprojevil potřebu za monitoring platit a být tak formálně na českém internetu auditován.
Co SPIRu a českým firmám vadí
Velkým trnem v oku již od loňského roku je například současná podoba služby Google Images, která od roku 2013 zobrazuje vyhledané snímky v mimořádně velkých „náhledech“, často odpovídajících původnímu rozlišení. V praxi tak nabízí uživatelům cizí obsah bez kompenzace jeho tvůrcům a majitelům, aniž by uživatele alespoň motivovala k návštěvě zdrojové stránky. To je pro vydavatele obsahu o to bolestivější, že Google Images bývali dříve poměrně významným zdrojem trafficu zejména pro tematicky zaměřené internetové zpravodajské servery.
Dalším ožehavým problémem je upřednostňování vlastních specializovaných služeb ve vyhledávání Google, jako je služba Google Shopping. „Uživatelé se často mylně domnívají, že Google jim nabízí nejvhodnější výsledky přirozeného vyhledávání,“ vysvětluje ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. „Pravdou je, že uživatelé těžko rozlišují mezi přirozeným výsledkem vyhledávání a reklamou. Navíc forma inzertního systému zvýhodňuje některé služby a obchody a tím pádem může ohrožovat existencí těch ostatních,“ dodává.
Čeho by chtěl SPIR vlastně dosáhnout
Zjednodušeně řečeno, ideálně návratu k určitému historickému stavu. V případě vyhledávání obrázků by sdružení stačil návrat k modelu zobrazení, které neumožňuje vytěžování databáze a přivádí uživatele na web majitele snímků, další variantou je například současná podoba německého vyhledávání v obrázcích. Google by měl podle sdružení přestat suplovat roli přímého poskytovatele cizího obsahu a vrátit se ke svému původnímu smyslu vyhledávače, který žije v symbióze s těmi, kdo obsah vytvářejí. Proto by měl také umožnit u vyhledaných obrázků zřetelnou identifikaci zdroje, neměl by se snažit uživatele přimět obrazový materiál zužitkovat na vlastních stránkách, neměl by prolamovat technologická a autorskoprávní pravidla, která poskytovatel obsahu uplatňuje na svých vlastních stránkách.
V otázce vyhledávání ve spojení se službou Google Shopping prosazujeme využití objektivního algoritmu s rovným přístupem ke všem stránkám a konkurenčním službám. Členové SPIRU ale také přiznávají, že jsou na službách Google závislí a opuštět je nechtějí. „Zhruba devadesát procent evropských uživatelů využívá jeho služeb, takže závislost on-line obchodníků a poskytovatelů obsahu na Googlu je naprosto zásadní. Většina internetových subjektů by riskovala vážné ohrožení vlastního podnikání, pokud by se rozhodla zablokovat Googlu své služby a svůj obsah,“ připouští Simkanič.
Žaloba do Bruselu
Otázkou zůstává, proč se SPIR rozhodl obrátit se rovnou do Evropy, jsou snad české soudy vůči mezinárodní firmě bezmocné, nebo jde o nedůvěru v právní systém státu? Ani jedno, tedy alespoň ne otevřeně. Důvodem je kalkul na větší šancí na úspěch v případě hromadného vyšetřování. Pokud by se totiž žaloba stala součástí většího antimonopolního vyšetřování, jež Evropská komise vede proti společnosti Google již nějaký čas, je alespoň částečný úspěch téměř zaručen a to de facto bez práce. SPIR v tomto kroku také není sám, stejnou cestou se v dubnu kvůli cenovému srovnávači Nákupy Google vydala skupina Allegro, vlastnící v ČR největší český aukční server – portál Aukro.cz.
SPIR paralelně s podáním žaloby vyzývá českou vládu, aby se postavila na ochranu českého internetu a vytvořila tlak na unijní exekutivu, která má v červnu rozhodnout, zda dá nepřijatelným praktikám největšího světového vyhledávače zelenou. V takovém případě by SPIR napadl aktivity Google u českých soudů.
Co když by to v EK nedopadlo
Ano, i taková situace by mohla nejen teoreticky nastat, Evropská komise to dokonce naznačila na začátku letošního roku poté, co se seznámila s posledními návrhy společnosti Google. Přeloženo do lidštiny by se to dalo říci jako: „Když necháte nepokoji internetový trh zakladatelských zemí, můžete si ve zbytku Evropy dělat, co chcete.“ „Nepřijatelné je už to, že Google přistupuje s větším respektem k německému a francouzskému trhu, kde se některým formám poškozování konkurence vyhýbá. Věříme, že Evropská komise nedopustí diskriminaci států na základě jejich ekonomické a politické síly,“ komentuje tuto schizofrenní situaci Simkanič.
Podle dostupných informací ovšem v Komisi panují na tuto kauzu rozdílné názory a i méně významné země, jako Česká republika mají šanci obhájit své stanovisko. Potíž je trochu v tom, že České vláda se o problematiku příliš nezajímá a je tak zatím de facto bez stanoviska.
Kladný verdikt Evropské komise by podle SPIRu mohl vést až k zániku řady menších internetových firem (e-shopy, média) a významnému oslabení těch velkých (což by v případě těch velkých, které odvádějí daně v pobřežních daňových rájích asi nebyl až takový problém – pozn. red.).
To by se pochopitelně nějakým způsobem odrazilo zejména na konkurenceschopnosti místních služeb. Uživatelé internetu se budou dostávat k výsledkům vyhledávání nejlepším pro Google, nikoliv nutně pro ně samotné.