Centra podnikových služeb nabídnou 10 tisíc nových míst

Nejrychleji rostou IT centra, poskytující správu infrastruktury, nasazování robotické automatizace, digitalizaci nebo vývoj, testování a kybernetickou bezpečnost.

V průběhu roku 2021 vytvoří obor zákaznických, podnikových a IT služeb v ČR 10 tisíc nových pracovních míst, což odpovídá 5procentnímu růstu. Stejným tempem se zvýšily i mzdy zaměstnanců oboru, což přispělo k výraznému omezení fluktuace. Celkem 330 zdejších center zaměstnávalo v roce 2020 již 120 000 lidí, z nichž téměř polovinu tvořili pracovníci ze zahraničí, především ze západní Evropy. Do ČR je přilákaly zejména kariérní možnosti a vysoká kvalita života. Nejrychleji se rozšiřují IT centra a poskytovatelé personálních služeb. Vyplývá to z výročního průzkumu asociace ABSL.

„V roce 2020 byla hlavním akcelerátorem rozvoje pandemie Covid-19,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy poskytující zákaznické, podnikové a IT služby. Právě pandemie urychlila v 53 % center digitalizační projekty, 38 % center automatizovalo nové procesy, vše s cílem být schopen hladce fungovat i v dobách mnoha omezení pracovního života a sociálních kontaktů. I díky tomu reportovalo 92 % firem z tohoto oboru pozitivní nebo žádný dopad pandemie a více než třetině center se díky pandemii otevřely nové obchodní příležitosti. „Díky schopnosti fungovat v plně digitálním prostředí a přinášet inovace do všech oblastí podnikání náš obor i nadále poroste. Digitalizace totiž umožňuje centrálně zpracovávat stále více činností a procesů. Vedle již tradičních účetních služeb jsou to stále častěji i IT služby, ale i služby z oblasti práva, kybernetické bezpečnosti, personalistiky, vývoje a v souvislosti s masivním růstem množství dat i datové analytiky.“
Rozšiřující se záběr oboru mění požadavky na uchazeče o práci, kromě jazykové výbavy je to i znalost technologií a práce s daty.

Náklady a dostupnost
Mnoho globálních firem dnes restrukturalizuje své mezinárodní provozní modely a zvažuje vytváření nových center podnikových služeb, do nichž by přesunuly IT, inovace, digitální dovednosti a další služby s vysokou přidanou hodnotou. „Českou republiku má proto v hledáčku mnoho firem. Uvádějí, že je pro ně zajímavá zejména kombinace zdejších nákladů na pracovní sílu, dostupnosti lokality a vzdělanosti. Příchod nových a rozvoj stávajících center služeb je pro Českou republikou velkou příležitostí, orientace na obory s vysokou přidanou hodnotou může posílit stabilitu české ekonomiky,“ říká Jonathan Appleton.

Hlavní zjištění průzkumu
• Obor reprezentuje 330 firem, v nichž v roce 2020 pracovalo 120 000 zaměstnanců a 8 750 pracovních míst zastal robotický software.
• Pro rok 2021 predikuje další expanzi 58 % českých center.
• V roce 2021 vznikne v oboru 10 000 nových pracovních míst.
• Nejrychleji rostou IT centra (meziročně o 18 %), poskytující správu infrastruktury, nasazování robotické automatizace, digitalizaci nebo vývoj, testování a nasazování nových produktů a služeb a kybernetickou bezpečnost.
• 45 % zaměstnanců oboru tvoří cizinci.
• 70 % zaměstnanců poskytuje služby v angličtině, 16 % v češtině a 13 % v němčině.
• Celkem se v oboru používá přes 30 jazyků.
• Práce z domova se stane novým standardem – v době pandemie působí 95 % zaměstnanců oboru z domova, do budoucna chce 82 % pracovníků působit z domova alespoň polovinu pracovní doby.

Exit mobile version