CDO: Co vlastně dělají – a co by dělat měli?

Pozice vrchního ředitele pro data (chief data officer, CDO) se stala běžnou, co ale tito lidé ve skutečnosti mají za hlavní náplň práce a jak by měly firmy tuto roli modifikovat, aby z ní měly co největší přínos?

Podle Gartneru vzrostla četnost pozice CDO mezi sledovanými firmami za posledních 7 let až 100krát. Funkce se stává zavedenou, navíc tito lidé získávají i na vlivu. Opět podle Gartneru asi 30 % ředitelů pro data podléhá pouze přímo výkonnému řediteli (CEO), 17 % řediteli informatiky (CIO), 15 % provoznímu řediteli (COO). Jen minimum CDO má za nadřízeného technologického nebo finančního ředitele. 60 % CDO rozšířilo za posledního rok svůj tým (počet zaměstnanců), 53 % má k dispozici větší rozpočet. K poklesu došlo pouze v minimu případů.

Jessica Davis na InformationWeek si všímá toho, co by ale firmy měly dělat pro to, aby jim ředitelé pro data přinášeli vyšší přínos. Někdy se daty myslí především bezpečnost, CDO pak splývá s rolí CSO (chief security officer). Je to následek strachu z rostoucích regulací, obavy z úniků zákaznických dat a následných pokut nebo ztrát renomé. Jindy je hlavním úkolem ředitelů pro data optimalizace vnitropodnikových procesů za účelem snížení nákladů – aby se na stejných datech nepracovalo paralelně/nezávisle na sobě, vše se sdílelo atd. Společné pro oba tyto přístupy je to, že jsou „defenzivní“. Analýza Gartneru ovšem tvrdí, že role by měla být pojata agresivněji, s cílem vytvářet hodnoty.

Co to může znamenat konkrétně? Asi 29 % CDO v průzkumu uvedlo, že s daty obchodují, vyměňují je za jiná data, služby nebo lepší smluvní podmínky. 19 % prodávalo nebo licencovalo přístup k datům prostřednictvím specializovaných služeb, brokerů, on-line tržišť apod. Právě tyto činnosti mají největší potenciál vytvářet přidanou hodnotu. Mnozí ředitelé přes data si ovšem v tomto ohledu nejsou jisti, co si mohou dovolit, respektive zda za to budou pozitivně hodnoceni. Nechtějí proto příliš riskovat. Protože je role nová, další chybou CDO je nedostatečná orientace v tom, jak jim může pomoci specializovaný software, běžnou chybou je drahý nákup něčeho, co pro potřeby organizace nemá zvláštní smysl. Gartner pak speciálně upozorňuje, že někdy je pozice CDO vytvořena v rámci oddělení IT a po osamostatnění se nakonec se jakýmsi paralelním IT oddělením. Což má ale zase k ideálu daleko.

Už z názvu pozice vyplývá, že CDO by neměl mít za úkol provoz ani technologie, ale právě data (poznámka: což tedy zní trochu jako fráze). Data lze kupovat, prodávat i chránit, ale aby to šlo dělat efektivně, je třeba je především analyzovat. Takže CDO by vlastně mělo být primárně analytické oddělení. To ale nemá zase znamenat, že by se oddělení mělo utopit v množství metrik a klíčových indikátorech výkonnosti (KPI), je lepší sledovat jen několik ukazatelů, které jsou spojeny s jasně definovanými obchodními cíli. Lidé v oddělení CDO mají mít stejně tak jasně definované úkoly, a to právě obchodního typu. Nikoliv „zajistěte ochranu dat“, ale „navrhněte, jaká z dat máme prodávat a za jakých podmínek“, „jaká data potřebujeme koupit“, „jaké parametry v datech dosud nesledujeme, ale měli bychom je začít analyzovat“ apod.

Exit mobile version