Jedním z velkých úspěchů mezinárodní dělby práce je smluvní výroba, při níž jedna firma generuje nápady a druhá je realizuje. Proč si i velké firmy vybírají smluvní výrobce a jaké jsou výhody takového partnerství?
Vlastní výroba vs. smluvní výroba
Podle prognózy výzkumné společnosti BCC Research může celosvětový trh smluvní výroby vzrůst z 2 bilionů dolarů (data z roku 2018) na 2,7 bilionu dolarů v roce 2023. Tempo růstu je v průměru 6,6% ročně.
Při smluvní výrobě dostane zákazník jedinečný produkt pod svou značkou za optimální cenu, v požadované kvalitě a množství. Výrobce vydělává na výrobě, aniž by riskoval, že se zboží neprodá. Mnoho společností také zavedlo vlastní systémy kontroly kvality vyráběných výrobků. Tento formát organizace výroby je obzvláště atraktivní pro podniky zabývající se výrobou elektronických zařízení a domácích spotřebičů.
„Organizace vlastní výroby, zajištění stability technologického procesu, školení odborníků, zavádění výrobních technologií je riskantní a zdlouhavý proces. Minimalizovat podnikatelské riziko a současně vyrábět produkty v moderní továrně je možné v rámci smluvních vztahů se smluvním výrobcem a kombinovat tak kontrolu nad výrobním procesem a kvalitou výrobků jak ze strany továrny, tak ze strany zákazníka,“ komentuje Business Development Director Canyon Accessories Dmitrij Romaněnko.
Společnost, která se stará o svou pověst a image svých výrobků jakožto spolehlivých a kvalitních, by měla se zvláštním důrazem sledovat práci smluvních výrobců a upřednostňovat zodpovědný přístup před nižšími náklady, dále také přesné dodržování technické dokumentace, aplikaci nejnovějších technologií a dodržování výrobní kultury.
Z výrobců elektroniky, kteří uplatňují tento koncept organizace výroby, se toto v současné době podařilo společnosti Canyon Accessories, která zahájila svou činnost v Nizozemsku v roce 2003. V průběhu 19 let vyrostla na plnohodnotnou značku elektroniky a v současnosti má 16 poboček v Evropě a její výrobky se prodávají ve více než 26 zemích.
Produkty značky Canyon jsou vyvíjené zaměstnanci evropských kanceláří a výroba probíhá v Číně – zde se vyrábí mobilní a PC příslušenství, chytré gadgety a gaming řešení; tým zahrnuje oddělení záruky a kontroly kvality, design a produkt managementu.
Vlastní systém kontroly kvality – Canyon Accessories
Vytvoření dodávky produktů se stabilní kvalitou od šarže k šarži je složitá a časově náročná práce pro každou značku.
„Značka musí projít obtížnou cestou budování schématu spolupráce, formováním, vytvářením požadavků ze strany zákazníka a vytvořením pevného systému kontroly plnění těchto požadavků. Dobře vybudovaná spolupráce motivuje výrobce k udržení dlouhodobých vztahů se zákazníky, což je klíčem k jejich udržitelnému rozvoji, “ říká Business Development Director Canyon Accessories Dmitrij Romaněnko.
Po stanovení interního zájmu partnerů uspořádala společnost Canyon Accessories také vlastní interní třístupňový systém kontroly kvality.
Před zahájením sériové výroby jsou všechna zařízení podrobena více než 30 zkouškám, které zaručují komplexní kontrolu produktů za podmínek jako ve skutečném provozu: zkoušky spolehlivosti, testování kompatibility s jinými zařízeními, funkční testování, klimatické zkoušky aj. Dalším cílem těchto testů je plánování a následná modernizace produktových řad se zvýšenými technickými a provozními vlastnostmi.
Produkty vyráběné pod značkou Canyon jsou dodávané s certifikátem CE & RoHS, který také potvrzuje jejich kvalitu.
Povinně se provádí pravidelná kontrola výrobního procesu, kterou provádějí inženýři společnosti Canyon Accessories, stejně jako přejímková kontrola prováděná po dokončení všech fází výroby. Tento přístup umožňuje včas odhalit skryté vady, nesourodé výměny součástí a další nesrovnalosti s požadavky technické dokumentace.
U mobilního a PC příslušenství jde o produkty, které spotřebitel používá téměř každý den, je tedy důležité nepřestávat kontrolovat kvalitu ani po zakoupení produktu. Dokonce i poté, co se produkt dostane ke koncovému spotřebiteli, tým značky Canyon neustále shromažďuje informace o kvalitě produktů, kterou dostává od obchodních partnerů. Vyhodnocuje úroveň spokojenosti zákazníků na základě jejich zpětné vazby a analyzuje nejčastější požadavky na servisní služby.