Společnost Canon se v České republice etablovala jako výrobce špičkových fotoaparátů, kancelářských řešení a průkopník digitalizace dokumentů i firemních procesů. Na to, jak si stál Canon v uplynulém období a kam některé kroky Canonu míří dál, odpovídá v rozhovoru Eva Kučmášová, šéfka komunikace Canonu ve střední Evropě.
V letošním roce se totiž Canon hodlá zaměřit také na segment designu komerčních i soukromých interiérů, kde globálně stoupá poptávka zvlášť po personalizovaných tapetách. „Náš digitální tisk nabízí téměř neomezené možnosti kreativity, tak proč si to neudělat hezké tam, kde trávíme čas,“ říká v rozhovoru Eva Kučmášová, šéfka komunikace Canonu ve střední Evropě.
Před pár týdny centrála Canonu zveřejnila výsledky hospodaření za rok 2020. Jak je hodnotíte vy osobně?
Pandemie zásadně ovlivnila podnikání většiny firem a Canon není výjimkou. Trh se celý rok vzpamatovával z jarního úderu, a když to už vypadalo, že by se situace mohla zlepšit, přišla druhá vlna. Jediným segmentem, který jsme Canonu v roce 2020 zaznamenal jako růstový oproti roku 2019, byly přenosné inkoustové tiskárny. Celoroční nárůst zde činil 11 %. Lze to přičíst obnovené poptávce v rozvojových zemích a nárůstu vzdáleného způsobu práce ve vyspělých zemích a v Číně.
Co se týče segmentu foto-video, těší nás sledovat stoupající poptávku po bezzrcadlových fotoaparátech. Hodně pomohlo představení modelů EOS R5 a R6, které se staly mezi profesionálními fotografy opravdovým hitem. A i když se celému segmentu kancelářských strojů z pochopitelných důvodů nedařilo tak jako o rok dříve, centrála Canonu kvituje dobré prodeje novinky imageRUNNER Advance DX – inteligentní multifunkce podporující řadu společností na cestě k digitální transformaci.
Byl podobný vývoj i na českém trhu?
Jsme rozvinutý evropský trh, takže globální trendy v podstatě kopírujeme. Kvůli tomu, že spousta firem poslala své zaměstnance na několik měsíců trvající home office, se u nás nejvíce dařilo přenosným tiskárnám s vyměnitelnými zásobníky inkoustu. I segment foto-video se držel v dobrých číslech, protože venkovní focení bylo jedním z koníčků, který se pandemii utlumit nepodařilo. Ba co víc, spousta lidí s focením právě v této době začala a logicky se obrátila na jednoho z lídrů trhu, aby jejich novou vášeň podpořil adekvátním vybavením.
Už delší dobu se spekuluje o konci zrcadlovek. Jak je to s nimi u Canonu? Soustředíte se už jen na bezzrcadlovky?
Jsou to opravdu jen spekulace. Canon pokračuje ve vývoji a plánuje novinky v obou segmentech, zrcadlovkách i bezzrcadlovkách, o tom vás mohu ujistit. Nedávalo by žádný smysl, abychom se jednoho z nich zbavovali, když po celém světě máme špičkové profesionální i amatérské fotografy, kteří chtějí nadále používat zrcadlovky, nebo je kombinovat se bezzrcadlovkami.
Bavíme se stále o roku 2020, nyní je ale už březen 2021. Došlo k nějakým změnám?
Situace je podobná jako po většinu loňského roku. Práce z domova se zabydlela v mnoha českých firmách, a tak stále vykazujeme největší odbyt malých stolních tiskáren. Lidé si na nich více než dříve tisknou svépomocí i fotografie, k čemuž potřebují i kvalitní spotřební materiál. Nemohu ale nezmínit ani naše tisková řešení pro knihařský průmysl, která také nezahálí. Lidé zkrátka více čtou a díky tiskovým technologiím Canon vzniká spousta unikátních personalizovaných knih v malém nákladu.
Jaké největší technologické novinky chystá Canon na rok 2021?
Touhu po inovacích doba covidová nijak nezmenšila. Canon proto chystá novinky ve všech segmentech včetně čím dál častěji skloňovaných zdravotnických zařízení a chceme oslovit i zcela nové trhy. Již vloni jsme se podrobněji „podívali“ třeba na dalekohledy. V Česku chceme dál vylaďovat náš koncept Pracoviště budoucnosti, které je ucelenou soustavou produktů a služeb uzpůsobených pro čím dál častější hybridní způsob práce ve firmách.
Co se týče věcí, které mě samotnou nejvíce oslovují, ráda bych zmínila řešení pro interiérový design. Možná jste již slyšeli o naší nové tiskové soustavě Wallpaper Factory pro automatizovanou produkci zakázkových tapet schopné za hodinu vytisknout až 159 m2 tapet v rozlišení až 1800 DPI. Je postavená kolem naší vlajkové flatbed tiskárny Colorado 1650 a naplno využívá všechny možnosti patentovaného inkoustu Canon UVGel.
Interiérový tisk ale dosud nebyl doménou Canonu. Jak do něj chcete proniknout?
Nepouštíme se do žádných neprobádaných vod. V letošním roce se skutečně Canon hodlá zaměřit také na segment designu komerčních i soukromých interiérů, kde globálně stoupá poptávka zejména po personalizovaných tapetách. Náš digitální tisk nabízí téměř neomezené možnosti kreativity, tak proč si to neudělat hezké tam, kde trávíme čas. Hodláme nabídnout osvědčenou kvalitu a spolehlivost Colorada 1650 a UVGelu také architektům a bytovým designérům, protože jim dokážeme pomoci posunout hranice možného a zjednodušit jejich kreativní práci. Chceme proto oslovit také profesní sdružení kreativců či reklamní agentury. A také bychom byli rádi, kdyby se Canon zabydlel v hlavách obyčejných lidí jako pomocník ve chvíli, kdy se rozhodnou nechat si navrhnout svou unikátní tapetu, která jim vydrží mnoho let v té nejvyšší kvalitě. Náš digitální tisk skutečně nabízí téměř neomezené možnosti kreativity, tak proč si to neudělat hezké tam, kde trávíme čas.
Proč zrovna nyní cílíte na interiérové tisky a dekorace?
Trh s interiérovými dekoracemi je jedním z mála, který v současné situaci nevykazuje žádné zpomalování. Třeba v USA odhadují, že v roce 2024 trh tištěných maloobchodních dekorací dosáhne hodnoty 54 miliard dolarů. A čím dál větší poptávku po personalizovaném tisku pro domácnosti, malé firmy, kanceláře i další interiéry cítíme i v Evropě. Nemůžeme tedy nereagovat. I když řešení pro interiérové tisky nabízíme již řadu let, sestava Wallpaper Factory je zatím vrcholem našeho snažení, o němž věřím, že je úplnou špičkou ve svém oboru a je prokazatelně kvalitnější než konkurenční řešení.
V čem se tedy odlišujete?
Je to právě kombinace špičkových tiskáren Colorado a inkoustu UVGel. Díky ní jsme schopni nabídnout zákazníkům fotorealistickou kvalitu tisku na téměř jakékoliv médium. Troufnu si říct, že oproti konkurenčním řešením se můžeme chlubit větší konzistencí a kontinuitou barev, ale také se není třeba obávat polámání tisku při instalaci. Pokud si navíc budete tapetovat jednu stěnu svého bytu dnes a za rok si vzpomenete, že chcete vytapetovat ještě tu vedlejší, není to problém. Colorado 1650 si pamatuje nastavení tisku a UVGel zachovává stálost barev, takže obě tapety vytištěné Canonem budou mít naprosto stejnou barevnost. Díky vlastnostem UVGelu jsou tapety nejen omyvatelné a odolné vůči poškrábání, ale zejména naprosto zdravotně nezávadné. Potvrzují to certifikáty, které nám dovolují tisknout i pro citlivé interiéry typu mateřské školy či zdravotnická zařízení. Tyto možnosti plánujeme ukázat na několika kreativních projektech.
Můžete prozradit, na jakých konkrétních projektech se bude Canon podílet?
V tuto chvíli je celá kampaň ve fázi příprav a konkrétní realizaci bych ještě nerada zmiňovala. Co ale prozradit mohu, je to, že jsme se zaměřili jak na soukromé interiéry, tak třeba na penziony či další prostory, kde je výhodou již zmíněná zdravotní nezávadnost inkoustu UVGel a dalších použitých technologií. Věřím, že v řádu měsíců se budeme moci pochlubit prvními povedenými projekty, a těším se, že se nám povede inspirovat i další lidi, aby si své pracovní i domácí prostředí udělali ještě hezčí.
Eva Kučmášová (39) je jediná žena v top managementu středoevropského Canonu. Od roku 2019 zodpovídá za marketing a komunikaci společnosti v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Od počátku milénia působila na seniorních pozicích v agentuře AMI Communications, společnosti Whirlpool či jako PR manažerka a mluvčí Raiffeisen stavební spořitelny. Do českého Canonu přišla v roce 2017 a zastávala zde pozici šéfky korporátní a marketingové komunikace se zaměřením na segmenty B2B a B2C. Kučmášová je podepsána pod oceňovanými komunikačními projekty Canonu. Jde například o technologickou spolupráci s Museem Kampa na výstavě věnované životnímu jubileu Medy Mládkové či vizionářský projekt Kancelář budoucnosti.