Daňová oddělení firem po celém světě musí čím dál častěji reagovat na stále složitější změny a předpisy, včetně požadavků druhého pilíře OECD, ESG, globálních daňových povinností nebo nárůstu digitalizace – zejména v oblasti nepřímých daní. K tomu všemu budou podle průzkumu Deloitte v budoucnu čím dál častěji potřebovat úzce spolupracovat s datovými a technologickými experty a mít přístup k přesným a včasným údajům, která budou integrována napříč celou firmou.
“Rychle se měnící prostředí vyvíjí na daňová oddělení obrovský tlak. K jeho zvládnutí a splnění vytyčených cílů využívají daňaři stále častěji širokou škálu zdrojů – od IT a financí, které pomáhají integrovat daně do systémů ERP, až po získávání technologií a odborných znalostí prostřednictvím outsourcingu. Náš průzkum poměrně dobře zrcadlí to, co sami slyšíme od našich klientů. Studie rovněž poodhaluje, jak se po pandemii změnily priority, jakým transformačním úsilím firmy prochází a bez čeho se žádní daňaři a jejich týmy v budoucnu neobejdou,” říká Miroslav Svoboda, country leader Deloitte Česká republika.
Na otázku, která se týkala nejdůležitějších strategií firem k dosažení nižších nákladů respondenti nejčastěji uváděli zavádění či rozšiřování center sdílených služeb (53 %), přesun činností mimo daňová oddělení do jiných týmů v rámci podniku (48 %) a outsourcing třetích stran (40 %). Všechny tři tyto strategie se oproti výsledkům průzkumu z roku 2021 zvýšily.
“Čím dál častěji na činnostech souvisejících s daňovou problematikou spolupracují i lidé a týmy z jiných oddělení – napříč celou firmou a někdy i experti zvenčí. Jsem přesvědčen, že s rostoucí digitalizací a automatizací se daňová oddělení neobejdou bez úzké spolupráce s IT profesionály a datovými analytiky,“ myslí si Jaroslav Beneš, ředitel a CTO v oddělení daňového poradenství Deloitte, který stojí za zrodem několika technologických daňových nástrojů jako je například taxCube nebo Maják.
Hlavní strategií pro přístup k technologickým možnostem je outsourcing, který je dlouhodobě vnímán jako nástroj pro zvýšení efektivity. 54 % respondentů rovněž uvedlo, že klíčovým důvodem outsourcingu je získání přístupu k technologickým nástrojům. Jako důležitý přínos outsourcingu bylo rovněž zmíněno snížení potřeby kapitálových investic do technologií (45 %).
Na otázku, v jaké oblasti bude jejich daňové oddělení v příštích třech až pěti letech nejvíce potřebovat kvalifikované pracovníky, respondenti nejčastěji uváděli analýzu a správu dat nebo strategické informace založené na datech (44 %) – což souvisí s rostoucím významem datové analytiky a se zvýšenými požadavky států a úřadů na přímý přístup k daňovým údajům firem a obecně digitalizace finanční správy v globálním měřítku.