Zlepšete výsledky recruitmentu a snižte administrativu všem, tak by se dala charakterizovat aplikace Lusk pro hledání a výběr vhodných kandidátů. Annabelle Diamantino, CEO a zakladatelka společnosti, která sídlí v České republice, vysvětluje, jak cloudová aplikace Lusk funguje a jak pomáhá HR pracovníkům při náboru.
HR a recruitment, tedy nábor lidí, se v posledních letech stává celkem horkým tématem. Co je příčinou?
Ano, je to tak. Změnila se především dynamika trhu, jakou jsme začali zaznamenávat už v roce 2015, a to během prodeje našeho prvního produktu Video Recruit, který zprostředkovává videodotazníky. V té době byl na trhu přebytek uchazečů a společnosti si mohly mezi nimi vybírat. Ekonomická situace se ale začala postupně zlepšovat a vyústila v nízkou míru nezaměstnanosti na trhu. To způsobilo nedostatek kvalifikovaných kandidátů a firmy začaly ztrácet svoje dominantní postavení, kdy si mohly diktovat podmínky. Zároveň se výrazně změnila i očekávání kandidátů. Na tyto změny nebyly firmy připraveny a neměly ani dostupné nástroje, které by jim pomohly tyto výzvy řešit. Proto vznikl náš druhý produkt Lusk.
Co vaše aplikace Lusk řeší?
Lusk je aplikace pro nábor pracovníků a je zaměřena na řízení výběrového procesu. Řeší vše, od zveřejnění nové pozice až po přijetí uchazeče. Klíčové funkce aplikace jsou například možnost sběru kandidátů odkudkoliv z webu a sociálních sítí, automatický propis profilu z různých zdrojů, jako jsou pracovní portály, kariérní stránky apod. S Luskem si tak recruiteři průběžně budují svoji databázi talentů. Aplikace je intuitivní a umožňuje rychlou a efektivní práci s kolegy. Výsledkem je, že mají celý recruitment pod jednou střechou. Lusk si může každý vyzkoušet zdarma.
Jak jste sama řekla, dnes je ale kandidátů spíše nedostatek, jak tedy aplikace pomáhá v této oblasti?
Je důležité si uvědomit, že dnešní recruiteři, ale i HR manažeři jsou doslova zavaleni operativou. Nemají čas řešit změnu koncepčních věcí a zkoušet nové možnosti, jak kandidáty přilákat a oslovit. My jsme si toho vědomi, a tak jim pomáháme rozvázat ruce, šetříme jim čas, aby ho mohli investovat tam, kde se jim ho nedostává.
To je hezké, ale z pohledu uchazeče je běžnou praxí, že když někam pošle svoje CV, odpovědi se zpravidla vůbec nedočká, což je frustrující…
Máte pravdu, to je dnes bohužel běžná praxe. I to je ve většině případů způsobeno nedostatkem času a faktem, že firmy se často snaží celý recruitment proces napasovat do více aplikaci najednou, což práci značně komplikuje. Ať už je jde o Excel, úložiště Dropbox, firemní intranet nebo e-mail. Často jsou to ale i papírové šanony a ručně psané poznámky. To vše musejí sdílet s kolegy a sbírat od nich zpětnou vazbu ke kandidátům. Odpovídat tak nevhodnému kandidátovi je pro ně jen další práce navíc, kterou už prostě v tom návalu těžko zvládají.
Trochu techničtější otázka. V jakém prostředí byla aplikace Lusk vytvořena a kde běží?
Lusk je aplikace typu SaaS (Software as a Service), běží tedy v cloudu. Používáme službu Heroku a celá aplikace je napsaná v Javascriptu. Máme veřejné API, které umožňuje produktům třetích stran jednoduché napojení do prostředí Lusku. Tenhle přístup je dnes docela běžný a mají ho i společnosti jako třeba Slack, Trello nebo GitHub. Několik z našich klientů už napojilo své kariérní stránky do Lusku, tak aby mohly pohodlně editovat jejich obsah a zájemci jim padali přímo do aplikace.
Kdo jsou tedy vaši současní klienti?
Prodej aplikace jsme odstartovali začátkem tohoto roku a jsme nadšeni, že už máme zajímavé portfolio klientů. Od lokálních etablovaných společností na trhu, jako jsou Baťa, Baumit, Crestlyl nebo Realitní kancelář Sting, přes mladé společnosti, jako Zoot, Storyous, Dámejidlo, Zonky, až po státní společnosti, kde jsme zahájili spolupráci s Českými dráhami. Lusk tedy není omezen velikostí společnosti, sektorem, a dokonce ani lokalitou. Aplikace je již také plně funkční v angličtině, polštině a španělštině. Recruitment dnes řeší všichni, naším cílem je jim pomoci.