Auta a počítače: jak si dnes rozumějí?

V posledních dvaceti letech docházelo v automobilovém průmyslu k nepřetržitému růstu výroby a ruku v ruce s tím také k doslova revolučním změnám v kvalitativním pojetí. Pomineme li větší spolehlivost, pohodlí a naopak mnohem menší spotřebu, je nejvýraznější změnou aplikace výrobků ITC.
Ještě v sedmdesátých letech, které nám připomíná úvodní obrázek, byl automobilový průmysl ryze strojírenským odvětvím navazujícím na zpracování kovů s přidruženými odvětvími (sklářský a textilní průmysl). Pokud se týče elektrotechnických součástí, jejich aplikace byla zúžena jen na baterie, osvětlení a indikace palubní přístrojů (žárovky) a elektromotorky (stěrače, větrák-topení). Hodnota výrobků elektrotechnických oborů na celkové hodnotě celého automobilu činila v průměru 5 – 7 %. K tomu lze dodat, že v té době ještě nelze hovořit o ITC Industries ( Information Technology Industries), ale jen o elektrotechnickém průmyslu, který dnes již v původním smyslu slova neexistuje. Dnes budeme hovořit o výrobě ITC Industries, respektive o „hardware a software“ pro AP.

Statistiky o celosvětové výrobě automobilů uvádějí, že kolem roku 1990 se vyrobilo celosvětově cca 50 mil. aut všech typů, v roce 2000 cca 60 mil. aut a v roce 2010 již řádově 80 mil. jednotek. Z těchto faktů je zřetelné, že výroba neustále stoupá aritmetickou řadou, i když z hlediska výrobní kapacity (přesun výrob do jiných států) i odbytu (nové trhy, zvl. země BICS) dochází k velkým změnám. Viz také tabulky č. 1, č. 2, č. 3.

Korelace k uvedeným statistikám je kvalitativní růst aplikace výrobků ITC v hodnotovém vyjádření z celkové hodnoty výroby (automobilů).

Pohled v čase

Kolem roku 1990 představovala hodnota ITC Industries v AP cca 10 %, v roce 2000 cca 20 %, v roce 2010 30 %. V roce 2012 to ale bylo již kolem 35 %! Jinými slovy, celá třetina hodnoty výroby AP byla tvořena výrobky ITC Industries. Aplikace ITC Industries v AP měla exponenciální růst!

V roce 2012 se odhadovala hodnota AP celosvětově na cca 850 mld. USD, z toho výrobky ITC představovaly hodnotu cca 295 mld. USD. Lze předpokládat, že uvedený trend bude neustále pokračovat a odborníci avizují, že hodnota 50 % bude překročena v roce 2020. U tzv. PEV (plug-in electric vehicles) tj. plně elektrických bateriových aut bude hodnota výroba ITC představovat až 80 % hodnotu výrobku.

Počítače v automobilovém průmyslu, nebo auta v ICT?

Když hodnota výroby ITC Industries v AP překročí 50 %, stane se de facto odvětví AP součástí ITC Industries, hrozí taková situace? V budoucnu možná ano, podívejme se na trendy.

Tabulka
č.1 :

Přehled
o výrobě automobilů (v mil. jednotek) všech typů
v daných letech dle pořadí 10 států a
celosvětově.

Pořadí

Státy

2005

2008

2010

2012

1.

Čína

5,708

9,299

18,265

19,272

2.

USA

11,947

8,694

7,763

10,329

3.

Japonsko

10,800

11,576

9,629

9,943

4.

Německo

5,758

6,046

5,906

5,649

5.

J. Korea

3,699

3,827

4,272

4,558

6.

Indie

1,639

2,332

3,557

4,145

7.

Brazílie

2,531

3,216

3,382

3,343

8.

Mexiko

1,684

2,168

2,342

3,002

9.

Thajsko

1,123

1,394

1,645

2,483

10.

Kanada

2,688

2,082

2,068

2,464

 

Svět celkem

66,482

70,520

77,704

84,141

    

 

Tabulka
č.2 :

Přehled
o výrobě automobilů v mil.
jednotek všech typů v daných letech dle
pořadí automobilových 10 koncernů.

Pořadí

Koncerny

2005

2008

2010

2012

1.

Toyota

7,338

9,238

8,557

9,909

2.

GM

9,098

8,283

8,476

9,489

3.

VW

5,211

6,437

7,341

9,276

4.

Renault/Nissan

6,111

5,812

6,698

7,527

5.

Hyundai/Kia

3,091

4,172

5,765

7,000

6.

Ford

7,786
(+Mazda)

7,161
(+Mazda)

4,988

5,668

7.

Fiat

2,038

2,524

3,988
(+Chrysler)

4,200
(+Chrysler)

8.

PSA

3,375

3,325

3,606

2,970

9.

Suzuki

2,072

2,624

2,893

2,878

10.

BMW

1,323

1,440

1,481

1,862

 

 

Tabulka
č.3 :

Přehled
o prodeji automobilů v mil.
jednotek všech typů v daných letech dle
pořadí 10 států a celosvětově.

Pořadí

Státy/Kontinenty

2005

2008

2010

2012

1.

Čína

5,758

9,381

18,062

19,306

2.

USA

17,444

13,493

11,772

14,786

3.

Japonsko

5,852

5,082

4,956

5,370

4.

Brazílie

1,715

2,820

3,515

3,802

5.

Indie

1,444

1,983

3,040

3,577

6.

Německo

3,615

3,425

3,198

3,394

7.

Rusko

1,807

3,222

2,107

3,142

8.

U.K. (Británie)

2,828

2,485

2,294

2,334

9.

Francie

2,598

2,615

2,709

2,332

10.

Kanada

1,630

1,674

1,583

1,716

 

Asie

19,879

24,012

34,898

38,028

 

Amerika (celá)

23,276

20,855

19,655

23,597

 

Evropa

21,141

21,924

18,799

18,650

 

Afrika

1,136

1,286

1,277

1,464

 

Svět celkem

65,432

68,076

74,629

81,739

Koncerny AP společně s ITC investovaly v posledních dvaceti letech astronomické prostředky do vývoje automobilů všech typů. Pro AP šlo především o zvýšení konkurenční schopnosti a kvality automobilů. U ITC šlo a jde především o aplikace ve výrobě s možností využití zpětné vazby k dalšímu výzkumu. Jako hlavní cíl si AP stanovil tyto milníky, které byly doslova vynuceny společenskou poptávkou :

Spotřeba pohonných hmot

V tomto ohledu bylo dosaženo podstatných pokroků. V 90-tých letech dosahovala spotřeba u zážehových motorů s výkonem do 60kW průměru 9 litrů/100km a u vznětových cca 7 litrů/100km. V současné době je to již průměrně 6 litrů/100km, resp. 4 litry/100km. Trend ale pokračuje s tím, že jsou již vyvinuty motory se spotřebou 4 litry/100 km, resp. 2-3 litry/100 km. Auta s touto spotřebou se budou vyrábět již v roce 2015. Spalovací motor optimalizuje svůj chod s pomocí počítače (Engine Electronic), dále brzdový systém (ABS – Anti Block System) a podvozek ESB – Electronic Stability Program).

Současně s klasickými spalovacím motory probíhá intenzivní vývoj „bateriových“ automobilů, které přímo navazují na ITC ! První komerční auta firmy Tesla Motors s modelem „S“ dosahují jízdní parametry klasických aut, ale dosahují adekvátní spotřeby pouhých 1,5 litrů/100 km.

Emise výfukových plynů

V 90-tých letech se katalyzátory výfukových plynů používaly jen u vozů vyšších tříd a byly příliš drahé. V současné době u zážehových motorů jsou katalyzátory řízené počítačem (computer catalyst) naprosto běžné. Jejich účinnost je více něž 90 % u složek HC (uhlovodíků), CO (oxidu uhelnatého) a NO (oxidu dusíkatého). U vznětových motorů se recirkulací výfukových plynů a záchytem pevných částic snížily emise o cca 50 %.

K tomuto lze dodat, že motorová elektronika (engine electronic) samotná snižuje emise.

Bezpečnost

Airbagy jsou dnes běžné ve všech autech a jsou doslova všude ve voze (přední, boční, u zadních sedadel i střešní). Dokonce se počítá s tím, že budou i airbagy vnější. Zkouší se systémy V2V (Vehicle-to-Vehicle) – jedná se o radarové zařízení, které doslova vyhne vozidlo nebo zabrzdí, když pojede v kolizní situaci. Podobně bude fungovat systém V2I (Vehicle-to-Infrastructure). U vozidel vyšších tříd jsou už dnes instalovány radary, které v kolizní situaci samo zabrzdí vozidlo. Do pěti let se uvedené vymoženosti mají stát běžnou výbavou osobních vozidel. Ještě připomeneme systém (Augmented Reality) – včasná informace o okolí. Jedná se o systém, který upozorní prostřednictvím GPS veškeré údaje na trase včetně nehod, oprav apod. Dokonce se již zkouší systém Self-Driving Cars (Samo se řídící auto).

Zvýšení pohodlí jízdy

Aplikace audio – video soustavy a navigace prostřednictvím GPS je v současných vozech samozřejmostí. Další vymožeností v nejbližší době bude komplexní monitoring všech systémů automobilu s automatickým spojením na nejbližší opravu včetně informační databáze pro všechny případy.

V současné době probíhá intenzivní interakce mezi AP s ITC Industries ve výzkumu, výrobě i marketingu s cílem dosáhnout maximálního efektu. V roce 2020 se předpokládá, že výroba automobilů všech typů překročí množství 100 mil. V tu dobu dojde k redukci výrobců automobilů (automobilových koncernů) a ti budou vyrábět auta na míru (různých výkonů a velikostí), ale s maximální unifikací (motorů, podvozků apod.). A hodnota ITC výrobků v ceně vozu bude dosahovat již 50 %! V nadneseném slova smyslu půjde o bezpečně jezdící počítač s minimální spotřebou (náklady) a s velkým pohodlím za relativně nízkou cenu (půjde v jistém smyslu o spotřební zboží).

Exit mobile version