Asseco je nadnárodní společnost vzešlá z polského startupu, která integruje IT společnosti, podporuje jejich podnikatelského ducha a zaměřuje se na software podle sektorů. Letos na konferenci v Dubrovníku představila řešení pro open banking podle PSD2 (Payment Services Directive 2) včetně mobilních plateb, vyčlenila jej do samostatné firmy Payten.
Asseco už působí na pěti kontinentech, v 50 zemích, od roku 2004 je na Polské burze, má 24 tisíc zaměstnanců, 2,2 miliardy eur obratu, 187 milionu eur operačního zisku a více než 100 tisíc klientů využívá jejích produktů. Firmy skupiny Asseco pracují ve federativním modelu, nikoliv jako u klasické korporace, a Asseco od nich požaduje podnikatelského ducha. Zaměřují se na software podle sektorů – banking a finance, průmyslový sektor, veřejnou správu, telekomunikační společnosti a média, dodavatele energií, školství, ozbrojené složky (NATO, Izrael apod.), ale také na vertikální řešení jako například ERP a další podnikové informační systémy, které u nás a na Slovensku dodává například Asseco Solutions (ERP Helios). V Assecu sami vyvíjejí softwarové produkty a poskytují s tím spojené služby, a to jak on-premise (instalace u zákazníka), jako hotová řešení (off-the-shelf), tak v cloudu. Investují do inovací a mají vlastní R&D (výzkumné a vývojové) centrum, do kterého investovali 200 milionů eur v roce 2018. To se zaměřuje na tři oblasti – vývoj vlastních produktů, akvizice produktů a firem a na start-up program v Asseco Innovation Hub.
Asseco Group a Payten
Payten je vyčleněná společnost Asseco Group, která je už dnes vedoucím hráčem na poli bankingu a dalších finančních sektorech pro zpracování platebního styku v regionu SEE (Polsko, Španělsko, Balkán, Turecko, ale také Kolumbie a Peru) a je organizačně začleněna v ASEE Group.
Payten se zaměřuje na transformaci globálních trendů do lokálních trhů a přetváření platebního průmyslu v regionech. Například v regionu SEE už využívá řešení Payten 62 z 291 bank. Payten se tak stává jedním z vedoucích hráčů v platebním průmyslu, kde poskytuje řešení pro platby a zpracování finančních operací, e-commerce a mobilní platby. Obsluhuje například nezávislou síť bankomatů (ATM – Automated Teller Machine) v celém regionu SEE, která pracuje ve dvou modelech, jednak jako sdílená síť bankomatů pro více bank, jednak jako síť DCC (Dynamic Currency Conversion).
Strategické zaměření
Vyčleněná firma Payten se bude orientovat na regiony CEE, kam patří i Česká republika a Slovensko, dále logicky na výše zmíněný region SEE, a k tomu ještě na Egypt, výhledově na další africké trhy. Zaměřit se má na byznys související s koncovými zákazníky a e-commerce, s podporou digitálního marketingu a digitálního prodeje. Růst plánuje jako organický a s pomocí akvizicí. Asseco SEE (Payten) bude klást důraz na outsourcing, který může být klíčovou službou pro efektivní byznys, například pro ATM a POS (platební terminály), servisní centra e-bankingu, kontaktní centra, cloudové služby a infrastrukturu.
Strategie a příležitosti digitální identity
Asseco si klade za cíl poskytnout zákazníkům dobrou zkušenost napříč všemi digitálními a fyzickými kanály, a k tomu podpořit banky v jejich modelu digitální strategie. Digitální znamená v pojetí Asseco nastolit transformaci, jaká bude mít dopad na prostředí i zákazníky. Cílem je změnit chování zákazníků a nevyužívat digitální kanál pouze jako podporu, jako je tomu u „vícekanálového“ uživatele, ale převést jej k plně digitálnímu styku s bankou ve stylu „digital only user“.
Digitální technologie totiž přinášejí nové obchodní příležitosti. Jde o digitální identitu, kterou lze zjistit a obsloužit ji na základě technologie big data, strojového učení, analýzou chování zákazníka a digitálního zpracování řeči, samozřejmě s podporou bezpečnosti založené na chování zákazníka.
Strategie digitálních projektů Asseco jsou založeny na aplikacích zohledňujících multijazyčnost, více měn, zemí, segmentů (SMB, privátní, individuální atd.) a s možností libovolné konfigurace (včetně koncové aplikace) podle dané země, banky apod. Určitou cestu ukázala aplikace Apple Pay. Avšak jak Asseco říká, jedna velikost nevyhovuje všem, takže je do podobné aplikace je možné přidat kromě plateb ještě investice, spoření, karty, půjčky, pojištění apod. Plně digitální založení účtů a okamžité půjčky jsou díky takovým projektům už skutečností, například u banky Intesa SanPaolo s podporou od Asseca. Asseco tak umožnilo celkem čtyřem bankám ve čtyřech zemích plně přejít na čistě digitální bankovnictví.
Multibankovnictví díky PSD2
Multibankovnictví znamená, že z jedné (mobilní) aplikace lze přistupovat do více bank. Banky, třebaže konkurenční, toto musejí přijmout, protože multibankovnictví je předmětem regulace PSD2 (Payment Services Directive 2). Různí poskytovatelé mají různé požadavky na naplnění PSD2 a zajímá je zejména bezpečnost.
Společnost Asseco (Payten) je na toto už připravena díky své aplikaci. Umožní například spravovat rodinné bankovnictví z jednoho místa, platit za produkty online na jedno kliknutí, dokonce s využitím půjčky online, a to bez opuštění prohlížeče (aplikace) s následným otevřením jiné (konkurenční bankovní) aplikace. Řešení od Asseco SEE poskytuje výhodu, protože jde o hotové řešení out-of-the-box (digitalbanking.asseco.com/psd2enabler), které multibanking umožňuje. Už bylo nasazeno například u Medirect Bank.
Virtuální bankovní pobočka
Jde o světový trend, například evropské banky už zavírají pobočky z důvodu úspor, a to i proto, že zákaznici se už naučili být online. Virtuální bankovní pobočka umožňuje řadu automatických funkcí zpřístupňujících bankovního agenta zákazníkovi. Například chat, videochat, audiochat, filemanager, zavolání na požádání, direct messaging, přehled o účtech, nebo schůzku na požádání. Virtuální bankovní pobočka s sebou nese efekty komplexní pomoci ohledně produktů, aktivnější práce se zákazníkem zejména v případě specifických časově ohraničených nabídek, jde o jakýsi komunikační hub, který posiluje možnost nabírání zákazníků a umožňuje integraci s dalšími systémy. Podle průzkumu Walker Study převýší zákaznická zkušenost s bankou pohled na dodnes klíčové vlastnosti jejích produktů a cenu. Virtuální bankovní pobočka se v tomto ohledu stává pro Asseco vítězem digitální transformace ve finančním sektoru.
S virtuální pobočkou souvisí i aplikace ePromak, vyvinutá a zaměřená na mileniály, kteří jsou vzdělaní, mají pozitivní vztah k technologiím, chtějí něčeho dosáhnout, mají globální myšlení a podnikatelského ducha. S nimi může komunikovat přes aplikaci zkušený investor, který umí používat stávající technologie a různé nástroje, analyzovat dostupná data a činit z nich závěry. Aplikace ePromak byla navržena s ohledem na předvídání uživatelských požadavků, kontextu používání, vizualizace a použitelnosti aplikace. Výsledkem je aplikace, která umožňuje zpracovat nejrůznější aktiva (burzy, ETF, bond), libovolné měny a je mnohauživatelská. Aplikace je hotová pro desktop, tablet a smartphony, viz https://promak-next.asseco.com.
Co všechno se změnilo a koho hledá Asseco?
Do hry se zapojily firmy Fintech, uživatelská zkušenost s bankou je dnes na prvním místě. Big data a umělá inteligence, blockchain, internet věcí, architektura mikroslužeb, automatizace a robotizace procesů, quantum computing, to jsou jen některé z věcí, které ovládají svět v roce 2019. Lidé se stávají digitálními, technologie se snaží být lidské. Asseco Innovation Hub proto hledá lidi schopné přijít s novými myšlenkami, které chtějí dále vyvíjet, aby nezapadly. Umožňuje proto startupům vystavět produkty a řešení i pro finanční sektor. Startupům přitom poskytuje kancelářské prostory, nezbytný software, finanční a mentorskou podporu od vlastních specialistů Asseca, případně umožní startup přímo založit, dále přístup ke klientům, referenční implementaci a případovou studii (Asseco už vydalo Case Study Book). Asseco pracuje se startupy od jejich „inkubátoru“, zrychluje jejich vývoj, až po komercializaci jejich řešení. Jedním z výsledků je aplikace od takového startupu, která nafotí mobilem fakturu, rozpozná její jednotlivá pole a odešle k dalšímu digitálnímu zpracování. Nebo hlasová aplikace pro bankovnictví přes Google (innovationhub.asseco.com). Asseco se řídí heslem „technologie jsou pro byznys, řešení jsou pro lidi“.
Sberbank v ČR a Poštová banka Slovakia
Na závěr prezentací byly uvedeny případové studie nasazení bankovních řešení, Martin Chripko ze Slovenska předvedl řešení od společnosti Asseco v Orient Commercial Bank Vietnam i s jejími specifiky, zejména ohledně požadavků na celkovou hravost pro Evropana až nepochopitelnou barevnost, dále v Poštové bance Slovakia a české pobočce Sberbank.
Na Slovensku je Asseco stabilním dodavatelem několika bankovních institucí. Kromě jiných má dlouholetou spolupráci se Slovenskou spořitelnou a právě již zmiňovanou Poštovou bankou.
V České republice používají Asseco Core Banking System pro stavební spořitelny čtyři z pěti stavebních spořitelen.