3D tisk umožní lepší design, zvládne i lesk

Dnešní průmyslové zboží stejně jako třeba uživatelské rozhraní musí být hezké, jen tak je konkurenceschopné. U hmotných objektů představují hlavní vizuální vlastnosti tvar, barva a lesk. 3D tisk měl s poslední vlastností dosud problém. U průmyslových meziproduktů či prototypů to nevadilo, ale pokud šlo o výrobky pro koncové uživatele mimo technických nadšenců, předměty bylo třeba dodatečně ručně upravovat, brousit, natírat či leštit.

Na Massachusetts Institute of Technology (MIT) proto nyní přišli s novou technikou, která by měla umožnit automatizovat a předem definovat i to, jaké body/plochy budou po 3D tisku matné a jaké naopak lesklé. O tom rozhoduje především viskozita inkoustu. Michael Foshey a jeho kolegové z Princeton University a University of Lugano vyvinuli hardwarový (a podpůrný softwarový) systém, který umožňuje v jediném zařízení používat pro dokončení práce různě tekuté a husté laky. Obecně platí, že méně viskózní laky zasychají do hladkého povrchu a předmětu dodávají lesk. Matné povrchy jsou vytvářeny viskózními kapalinami, typicky obsahujícími velké polymerní molekuly. Tyto molekuly pak náhodně vyčnívají z povrchu, dodávají mu na mikroúrovni drsnost a způsobují absorpci světla. Trysky běžných současných 3D tiskáren by se vysoce viskózními inkousty ucpávaly. Proto se objekt např. tiskne jako lesklý a pak brousí – což mj. ale vyžaduje na příslušných místech tisknout dodatečné vrstvy. Jiné tiskárny naopak zvládají viskózní inkousty, ale ne oba typy současně.

Nový prototyp využívá jehlového ventilu, který mění průměr trysky, a v jediném procesu tak umožňuje nanášet i z jediného inkoustu kapky různých velikostí. Vlastnosti tisku se dále ovládají změnami tlaku v zásobníku. Čím rychleji pak kapka dopadne, do tím větší plochy se rozlije a tím hladší bude její povrch. Kapičky pak vytvářejí vzor, který z dálky vypadá jako souvislý povrch (tzv. polotónování). Inkousty o třech různých viskozitách pak dokáží vytvořit kontinuální spektrum lesku a matnosti.

Autoři výzkumu uvádějí, že tímto způsobem by bylo možné vyrábět vysoce realistické kopie soch i obrazů, které budou prakticky k nerozeznání od originálu a půjde je vystavovat. Ruční ladění by bylo samozřejmě složité, ale výzkumníci současně vyvinuli software, který vše automatizuje. Uživatel pouze označí různá místa na povrchu požadovaným leskem a tiskárna si vše zařídí (zkalibruje se) sama.

Speciálně u reprodukcí obrazů hovoří autoři výzkumu o 2,5D objektech, kdy se na kopii pro dosažení požadovaného efektu výška různých bodů na povrchu liší až o půl centimetru. Pro nasazení v praxi by celý systém samozřejmě neměl představovat zvláštní zařízení, ale být součástí normální 3D tiskárny.

Vlevo: Tradiční 3D tisk, kde všechna místa odrážejí světlo stejně; vpravo nová technologie umožňující ladit lesk. Kredit: MIT

Michal Piovarči et al. Towards spatially varying gloss reproduction for 3D printing, ACM Transactions on Graphics (2020). DOI: 10.1145/3414685.3417850

Zdroj: Massachusetts Institute of Technology – MIT News

Exit mobile version