CeBIT 2007: Jak stát podporuje rumunské ICT firmy

Rumunsko vytvořilo pro propagaci informačních technologií vlastní značku Romania IT. Místní firmy mohou od státu získat finanční podporu pro účast na některém ze zahraničních veletrhů. Trh informačních a komunikačních technologií vykázal obrat 4,8 miliard euro. Vývoz služeb a technologií tvoří 400 tisíc EUR. Jak podporuje rumunský stát firmy z oboru informačních technologií? Máme se obávat nové konkurence? Na to jsme se na CeBITu zeptali Costina Lianu z Ministerstva hospodářství a obchodu Rumunska.

Letos na veletrhu CeBIT vystavuje podle údajů pořadatelů třicet šest firem z České republiky a jen sedm společností ze Slovenska. Účast 36 firem je přitom podpořena státním příspěvkem ve výši 75 000 korun, který je určen na pronájem plochy. Společný stánek s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a agenturou CzechInvest využívá pět firem.

Pod hlavičkou Czech ICT Alliance a ministerstva se dnes 20. března pořádá dvouhodinový blok přednášek představující Českou republiku pod názvem „The Czech Republic — your NEAREST—SHORE Partners“. Název bloku přednášek by měl podle organizátorů naznačit, že je Česká republika je ve střední a východní Evropě v čele atraktivních destinací pro zadávání IT zakázek.

Program zahájí zahájí Miloslav Marčan, ředitel české oficiální účasti. Přítomné účastníky se pokusí přesvědčit pozvaný zástupce poradenské agentury IDC, který si připravil přehled trhu ICT a porovnání českého prostředí s dalšími středoevropskými a východoevropskými zeměmi. Posléze bude přednášet zástupce právní kanceláře Rowan Legal na téma „Řešení právních rizik v IT“. CzechInvest se ve svém příspěvku bude věnovat investičním příležitostem, německá firma přednese své zkušenosti se spoluprací s dodavateli softwarových řešení z České republiky a zástupce Aliance bude prezentovat exportní potenciál českých IT firem.

Podle zástupců ministerstva a agentury CzechInvest nemá Česká republika ucelený koncept propagace informačních a komunikačních technologií. Pouze tři dotační programy podporují rozvoj IT, přičemž jeden z nich běží a zbylé dva se teprve připravují. Inspirací by přitom mohlo být Rumunsko, které v rámci oficiálního vládního programu vytvořilo pro podporu informačních technologií v zemi dokonce vlastní značku Romania IT.

Jak Rumunsko podporuje rozvoj ICT

Podpůrný program pro rumunské podnikatele v segmentu informačních technologií nám přiblížil Costin Lianu, výkonný ředitel divize propagace exportu Ministerstva hospodářství a obchodu Rumunska. Stát vytvořil systém pro podporu firem na výstavách a veletrzích. Nejvíce podporované firmy podnikají v IT a turistickém ruchu, přičemž v ICT je těchto firem devět tisíc a z toho 3 000 společností své služby nebo produkty aktivně vyváží do ostatních zemí.

Informační a komunikační technologie zaznamenaly podle informací Liana padesáti procentní nárůst. Trh ICT dosáhl obratu 4,8 miliard euro a vývoz tvoří 400 tisíc EUR. Pokud se rumunská IT firma chce zúčastnit veletrhu CeBIT, může požádat o příspěvek ve výši až 300 000 euro. Tuto částku však může společnost využívat po dobu tří let. Když ji například v prvním roce zcela vyčerpá, ztrácí na další peníze nárok. Příspěvek je možné využít nejen na část výstavní plochy, ale také na reklamní materiály, ubytování a marketingové aktivity přímo na veletrhu.

Zájem ze strany rumunských firem je podle výkonného ředitele velký. Firmy ovšem musí splnit několik podmínek, aby dotaci získaly. Stát nepodporuje velké firmy a společnosti, které plánují samostatnou účast. Vytvořená komise posuzuje, zda se jedná o malou, finančně zdravou firmu s dobrou pověstí a zájmem exportovat do zahraničí.

Ferda Mravenec v informačních technologiích

Podmínky pro účast na zahraničním veletrhu se nepodaří splnit podle poskytnutých údajů 10 procentům zájemců. Stát finančně podporuje šedesát veletrhů a z toho deset ICT, kde ovšem rozpočty škrtají, aby byla zachována rovnováha mezi jednotlivými podnikatelskými sektory. IT firmy mohou využít státní podpory pro účast na CeBITu od roku 1999.

Značka Romania IT je poměrně mladá. Diskuse o vlastní značce, která by sjednotila prezentaci rumunských informačních technologiích, trvala podle informací ředitele Lianu tři roky. Minulý rok stát investoval do vytvoření zvláštního loga a samotné identity značky. Za tři roky se možná podpora loga nebo podpůrného programu změní, což záleží na tom, jak v zahraničí tato aktivita osloví budoucí obchodní partnery. Stát také úzce spolupracuje se čtyřmi asociacemi, které sdružují firmy z oboru. Pro podporu značky byl také vytvořen web RomaniaIT.com.

Podpora je také v oblasti školství. Každý rok opustí školy 5 000 profesionálů, kteří hovoří plynule anglicky a německy. Absolventi rovněž mají obecný přehled, a tak své znalosti mohou například využít při vytváření aplikací pro textilní průmysl. Díky způsobu vzdělávání nepotřebují investoři v Rumunsku využívat pracovníků ze zahraničí, ale mohou se obrátit na místní trh práce. Rumunské IT firmy se také specializují na bezpečnost.

Exit mobile version