Brněnský autosalon: Nové vozy pro manažery

BMW X6

I na brněnském autosalonu se letos podepsala ekonomická krize. Na první pohled nechyběla snad žádná známá značka, oficiálních importérů se však zúčastnilo pouze devět, z toho dvacítku nejprodávanějších značek zastupoval jen Volkswagen (s divizemi Volkswagen, Audi a Seat) a Kia. Vozy ostatních výrobců, pokud byly v Brně k vidění, předvedli pouze regionální prodejci. Vybral by si na Autosalonu manažer, hledající nový vůz? Aktualizace: doplněno o fotografie.


Nová Octavia RS (Yeti v pozadí).

Střední, vyšší střední…

Pod pojmem manažerský vůz si leckdo představí luxusní limuzínu. Realita však bývá prozaičtější: obvyklé jsou ve firmách pro management dvě až tři kategorie vozů, odstupňované podle pozice v hierarchii vedení společnosti. Nejnižší úrovni managementu často nezbyde než se spokojit s autem nižší střední třídy, typicky Škodou Octavií, nejvyšší vedení sahá po luxusních vozech. I my jsme se tak na Autosalonu poohlédli po různých třídách, vyjímajíce nižší třídu a minivozy. Přes absenci některých značek toho bylo ke koukání a na výběr hodně.

Pro skromné manažery

Kategorie nižší střední třídy byla na Autosalonu asi nejnašlapanější – potkávají se v ní prestižní značky se svými nejnižšími modely s vlajkovými loděmi sociálněji zaměřených automobilek. Octavia se představila hned několika verzemi – novinkovou RS a Scoutem, resp. ekologickou Greenline. Z koncernových kolegů přivezl Volkswagen nového Golfa či už starší Jettu, Seat se prezentoval Leonem a Audi přetvořilo Golf k obrazu svému pod jménem A3.

V expozici Kii nemohla chybět vlajková loď cee’d, korejský kolega Hyundai přivezl i30, která novinkově disponuje systémem start/stop. Daewoo převlečené za Chevrolet se chlubilo Cruzem, na nějž jsou zatím velmi dobré ohlasy. Z ještě dálnějšího Východu přijely Honda Civic, Mitsubishi Lancer a v Česku premiérově Mazda 3, nechyběl ani Ford Focus nebo jedničkový bavorák. Velmi pěkný dojem dělal nový model Mégane od Renaultu.

Tip ITBizu: pokud bychom vybírali z nižší střední, kromě tradiční Octavie bychom sáhli po posledním Méganu nebo novém Golfu. Pro ty, kdo hledají dobrý poměr kvality a ceny, se velmi slušně jeví překvapivě i Chevrolet Cruze, který vybočuje z řady dosud spíš podprůměrných modelů bývalé značky Daewoo.

Více reprezentace

Ve střední třídě se nám výběr maličko zužuje. Čtyřková řada Audi byla v Brně reprezentována novinkou A4 allroad a sportovní verzí S4. BMW řady 3 je klasika, stejně jako Passat, který byl na Autosalonu přítomen i v inkarnaci CC, což u Volkswagenu neznamená coupé cabrio, ale comfort coupé. Velkým lákadlem byl Opel Insignia, auto roku 2009. Klasikou byl Renault Laguna, Ford Mondeo Seat Exeo či Mazda 6, za úvahu by stála Honda Accord či Kia Magentis. Pro patrioty tu byl samořejmě Superb.

Tip ITBizu: Audi A4 nemůže urazit. Za vyzkoušení stojí Insignia a pokud si potrpíte na vzhled, nezklame vás Passat CC.

Luxusní svezení

Výjimečné vozy, v nichž se snoubí luxus s elegancí, zatímco na ceník se vám raději nechce ani pohlédnout. Třídy vyšší střední a vyšší reprezentovala klasika – Audi A6, resp. A8, BMW řady 5 a 7, Volkswagen Phaeton. Relativně nové bylo sedmičkové BMW, jinak bylo novinek poskrovnu, určitě však žádné nepříjemné překvapení či zklamání.

Tip ITBizu: V těchto cenových kategoriích už prakticky nelze sáhnout vedle. Těžko vybírat podle něčeho jiného, než náklonnosti ke značce nebo podle toho, zda máte sklony spíše sportovnější nebo vám jde především o komfort.

Ostatní zajímavosti z Autosalonu

Mezi novinkami a lákadly brněnské akce byly i některé vozy, do kterých by manažer dobrovolně nenasedl; zaslouží si však aspoň zmínku. Premiéru mělo nové Polo, které se minimálně na první pohled a posez velmi povedlo. Vůbec poprvé předvedla také Kia svůj No. 3, který se začne vyrábět na podzim v Nošovicích, a po představení v Ženevě rovněž poprvé naostro ukázal Seat kombi postavené na předchozí generaci Audi A4, tedy Exeo ST. Seat v nedávné době inovoval prakticky všechny modely, v Brně zaujala především výrazně sportovní Ibiza Cupra. V expozici Renaultu poutalo podobně pozornost Clio RS.

V obležení návštěvníků byl škodovácký „sněžný“ vůz, tedy Yeti, který se začne prodávat ve velmi nezimním období, konkrétně v polovině července. V Brně představil svůj ceník, který pro nejslabší verzi začíná na 359 800 Kč. Kromě Yetiho a nové Octavie RS a Octavie Scout Škoda představila také Fabii Combi Scout. Audi kromě dechberoucí RS verze svého kupé TT, kabrioletu A5 či sporťáku R8 5,2 FSI nadchlo také velkým SUV Q7. Ve výbavě tohoto obra zaujme mezi jinými třeba i drobnost v podobě dvojitých slunečních clon – po odklopení té bližší k bočnímu oknu můžeme při jízdě zapadajícím sluncem v zatáčkách sklopit tu druhou před sebe.

Napříč značkami se dal vysledovat trend ekologických vozů – s nízkou spotřebou, systémem start/stop či pohonem na alternativní paliva. Druhý trend, tedy váhání i nejúspěšnějších dovozců s účastí, se doufejme v příštím roce opakovat nebude a automobilový průmysl snad chytí s očekávaným zvratem světové ekonomické krize druhý dech. Manažeři budou stále lepší, komfortnější a „chytřejší“ auta potřebovat dál.


Audi A4 Allroad

Audi S4

BMW Z4

BMW 123d

Hyundai i30

Renault Laguna Coupé
Exit mobile version