České firmy pomalu objevují výhody blogů

Jeden z největších webových portálů pracovních příležitostí spustil koncem ledna blogy několika vybraných osobností z firem. Vlastní deník spravuje také telekomunikační operátor Vodafone. Další firmy ovšem k blogům přistupují opatrně, což potvrzují také výsledky různých průzkumů. Jeden z nich například uvádí, že pouze pět procent společností s více než sto zaměstnanci má svůj blog. Podle jiného odhadu je na Internetu celkem 112 milionů blogů a každý den jich vznikne dalších 175 tisíc.

Blogy vybraných osobností se koncem ledna objevily na portálu Jobs.cz, který patří společnosti LMC. Svůj vlastní deník si tam píší lidé z IT, marketingu, financí, HR a dalších oborů. „Plánujeme postupné rozšiřování počtu oborů až na konečných dvanáct, což pochopitelně ovlivní i množství přispěvatelů,“ prozradil další záměry Lukáš Dobrovolný z LMC. Firma se přitom plánuje bloggerům každý měsíc připomínat, aby vydali svůj příspěvek na blog. Na první pohled to vypadá, že o nic nejde. Jenže na rozdíl od novinářů není autorská tvorba denním chlebem manažerů. Obvykle platí, že čím vyšší pozici taková osobnost zastává, tím méně času věnuje psaní blogu. Někdy ji mohou zastoupit pracovníci z oddělení komunikace (public relations) nebo marketingu. Práci to usnadní jen částečně, protože většinou nemají vlastní blog jako nejdůležitější prioritu.

„Může nastat hlavní a velký problém, kdy blog bude mrtvý nebo nudný. Psát blog totiž není stejné jako zveřejňovat tiskové zprávy,“ upozorňuje Adam Javůrek, který od září roku 2006 až do prosince minulého roku působil jako hlavní komunitní editor internetových deníčků časopisu Respekt. Podle něj by firma neměla zanedbat spuštění blogu a zejména výběr vhodné osobnosti nebo více zaměstnanců, bude-li se na blogu podílet tým lidí. V ideálním případě by se mělo jednat o autory, kteří dovedou psát.

Začínáme psát firemní blog

Firma nebo její zaměstnanci se k vlastnímu blogu mohou dostat několika způsoby. Není nijak neobvyklé, když je osloví například zástupci odborných webů, magazínů či zpravodajských serverů. Výhodou těchto blogů je rychlejší získání nových čtenářů, nevýhodou naopak často malé možnosti úpravy firemního weblogu, velká konkurence a často chybějící propojení s oficiálním webem firmy. Některé zpravodajské servery navíc své autory omezují a přímo v pravidlech služby jim zakazují využívat blog k vlastní propagaci. To se ovšem často netýká vybraných důležitých osobností, často označovaných jako VIP bloggeři.

Druhou možností, proč firma začne vlastní blog, je rozhodnutí marketingového oddělení nebo doporučení public relations agentury. S nápadem může přijít také vedení firmy. Někdy je blog nedílnou součástí firemní strategie. Například mobilní operátor Vodafone v listopadu minulého roku oznámil, že „dělá vlny v komunikaci“ a spouští vlastní firemní blog. „Chceme jít s kůží na trh a dát lidem možnost diskutovat s námi o našich produktech, službách nebo reklamě,“ vysvětloval důvody spuštění Martin Jaroš, ředitel reklamní komunikace Vodafone. Na blog mohou údajně psát řadoví zaměstnanci, ale nechybí ani články vyššího managementu. Technické zázemí je vyřešeno pomocí open source systému WordPress pro tvorbu blogů. Příspěvky i vlastní blog jsou poměrně neformální (obvyklý odkaz na právní informace je pojmenován jako Pošušňání pro právníky) a tomu také odpovídalo úvodní video s generálním ředitelem Grahamem Maherem, který na uvítanou omylem přestřihl kabel od videokamery.

My spouštět blog

Mobilní operátor začátkem ledna zveřejnil statistiky návštěvnosti svého blogu. Za dva měsíce od spuštění ho údajně navštívilo 184 000 unikátních uživatelů a jeho denní návštěvnost se pohybuje kolem 3 000 unikátních uživatelů. Návštěvnost měří pomocí modulu CyStats, který funguje na principu vyhodnocování záznamů na serveru (logů). Kromě návštěvnosti získal blog také publicitu v médiích – firma totiž na toto téma vydala celkem dvě tiskové zprávy, přičemž jedna z nich byla věnována právě výsledkům návštěvnosti.

Pro své partnery spustila firma ještě blog s názvem Vodafone Partner. „U tohoto blogu není návštěvnost rozhodující. Byl koncipován výhradně pro omezenou skupinu našich partnerů. Cílem je, aby partneři spolu navzájem i s Vodafonem na této platformě pravidelně komunikovali,“ uvádí tiskový mluvčí Miroslav Čepický. Tento weblog je zvláštní také tím, že je přístupný pouze po zadání hesla. Samotná registrace podle našeho testu obsahovala chyby, protože například nebyla nikde uvedena informace o nutnosti ověřování registrovaných uživatelů a ve formuláři se chybová hlášení nezobrazovala na správných místech. Mobilní operátor tyto chyby částečně opravil, informace o ověřování uživatelů však na webu stále chybí. Ve srovnání s již zmíněným veřejným blogem „Děláme vlny“ je podle mého názoru ten „tajný“ méně čtivý a zajímavý.

Bankovní blog i krizová komunikace

Vlastní blog spustila také polská internetová banka BRE Bank, která v Česku provozuje internetovou banku mBank. Jedná se o nedílnou součást marketingové strategie banky. Blog spravuje Adam Zbiejczuk, který se sám označuje jako „první bankovní blogger“. Kromě psaní blogu je jeho úkolem sledovat diskuse na ostatních serverech, včetně diskusních webů a komunikovat se čtenáři a ostatními bloggery. Samotné příspěvky se týkají převážně nově spouštěných a chystaných služeb. V textu jsou běžné grafické „smajlíky“ a méně formální styl psaní.

Čistě technický a názorový blog spustilo také sdružení CZ.NIC, správce národní domény .cz. Blog hodlá využít pro zveřejňování informací o chystaných projektech, nápadech, plánech a kontaktu s internetovou komunitou. Jeden z prvních příspěvků ukazuje, že tento záměr zřejmě bude fungovat. V moderované diskusi u článku věnovaného doménám s háčky a čárky (IDN) se virtuálně sešli ředitel internetové divize Zoner software Petr Komárek a generální ředitel Ondřej Fryc ze společnosti Internet Mall.

Mezi bloggery patří také Ivo Lukačovič, zakladatel a většinový vlastník portálu Seznam.cz. Ten využil weblog také jako součást krizové komunikace. Televize Nova totiž 7. dubna 2006 zveřejnila nepřesnou reportáž o údajném napadení e-mailových schránek tohoto portálu. Lukačovič hned druhý den zveřejnil na svém blogu článek, kterým tuto reportáž vyvrátil. Oficiální vyjádření pro média přitom firma vydala až 11. dubna. Blog se tedy ukázal jako rychlý komunikační „kanál“. Spor mezi TV Nova a Seznam.cz byl později urovnán vzájemnou dohodou obou stran.

Související
Jak může firemní blog podpořit váš byznys
Nejčtenější blog na světě má čínská herečka
Sony a falešný blog
Česká média: firmy pomalu objevují výhody blogů

Exit mobile version