To alespoň tvrdí zajímavá studie, kterou pro společnost Oracle vypracovala Agentura The Future Laboratory. Studie s názvem Capitalising on the Digital Age identifikuje tři nové trendy, nesoucí název rozšířená realita (Augmented reality, kontextový branding a využívání emocí v obchodních modelech jako rozhodující faktory úspěchu, zejména u mediálních a telekomunikačních společností. Náskok firem z těchto oborů před jinými oblastmi byznysu studie spatřuje zejména ve snadném přístupu k informacím o spotřebitelském chování.
Odborníci pohlížejí do budoucnosti
Studie byla postavena jako odborný panel, zkoumající, jaký dopad budou mít současné i nově se objevující ekonomické a technologické faktory na vývoj obchodních modelů a hodnotící vlivy jako nástup „freemium“ služeb, stoupající profesionalitu kreativních spotřebitelů a technologické inovace jako sémantické prohledávání multimediálního obsahu.
Panel, složený z týmu futurologů a marketingových expertů (Martin Lindstrom, autor knihy Buyology) z komerčního i akademického prostředí (Anders Sandberg z Future of Humanity Institute na Oxfordské univerzitě), předpověděl zejména vzestup následující fenoménů:
Augmented reality, kdy obsah viděný skrze čočku fotoaparátu mobilního telefonu či
například videobrýle bude více a více digitálně obohacovat každodenní život. Praktickou ukázku přineseme v pátečním článku.
Kontextový branding, kdy prediktivní a geoprostorový software otevře možnost cílit přímo na vrtochy spotřebitelů a současné formáty a reklamní modely se stanou spíše doplňkovými kanály. Martin Lindstrom, autor knihy Buyology, přímo prohlašuje: „Kontextový branding se stane běžnou záležitostí. Celý svět bude v budoucnu založen na načasování a kontextu a jen málo reklam bude existovat mimo tento prostor.“
Emoční profilování, kdy zapojení emocí a hlubší vazby nahradí oči diváků jako dominantní měnu obchodování s médii. Gordon Rawling, senior marketingový ředitel Oracle, prohlašuje: „Mediální odvětví se musí vypořádat s výzvami vyplývajícími z digitálního životního stylu veřejnosti. Klesající tržby z reklamy stupňují naléhavost otázek, jak kapitalizovat na nových technologiích, zapojit nové cílové skupiny a povzbudit zákazníky, aby platili za digitální obsah.“
Společnosti, kterých se výzkum nejvíce dotýká, by se měly podle návodu studie orientovat zejména na nové modely generování příjmů a chytřejší účtovací systémy.
Soustředění se na propagaci hlavního obchodního artiklu společnosti by měl nastoupit trend dodatečných produktů a možnosti přizpůsobení a personalizace. Mediální společnosti by se pak měly lépe adaptovat na měnící se modely tržeb (klesající paušální příjem z reklamy), podporovat mikroplatby a rozdělovat peníze i mezi partnerské třetí strany (Google News).
Do 10 MB zabírajícího PDF studie lze nahlédnout na adrese:
www.Oracle-Marketing.com/MediaFutureTrendsReport.