Applu vadí, že Amazon jako Appstore pojmenoval svůj nový internetový portál prodávající aplikace pro konkurenční platformu OS Android.
Apple žaluje Amazon kvůli zneužití značky App Store
Americký výrobce Apple v průběhu včerejšího dne zažalovala významného hráče na poli internetového prodeje a cloud computingu, společnost Amazon. Důvodem není nic menšího než údajné zneužití ochranné známky „App Store“, kterou Apple označuje vlastní prodejní portál s aplikacemi určenými pro svou mobilní platformu iOS. Amazon paradoxně název Appstore použil pro vlastní obchod s aplikacemi určenými ale pro platformu OS Android. Dle dostupných informací požaduje Apple nejen okamžité zastavení používání označení „App Store“, ale také zatím nekonkretizované finanční odškodné.
Společnost Apple si ochrannou známku „App Store“ registrovala v létě roku 2008, tedy krátce před samotným spuštěním svého online obchodu s aplikacemi. Na první pohled se tak může zdát, že Apple má v soudním sporu jasně vyhráno, tak jednoduché to ale pravděpodobně nebude. Amazon se, soudě podle předchozích vyjádření zaměstnanců firmy, pokusí poukázat na příliš obecnou formulaci ochranné známky a nejspíš ji tak jako celek zpochybní. Přestože předjímat výsledek v tuto chvíli není možné, zdá se, že za pomyslný delší konec lana bude i tak tahat Apple.
Amazon svůj projekt Appstore představil už koncem září loňského roku. Jeho ambicí je uchytit se v dynamicky rostoucí a poměrně ziskové oblasti internetového prodeje aplikací určených pro mobilní zařízení a přímo konkurovat technologickému obru Google. Jeho Android Marketplace je dosud jediným významným portálem, kde si majitelé smartphonů a tabletů postavených na OS Android mohou zakoupit rozšiřující aplikace třetích stran.
Co se struktury Appstore společnosti Amazon týká, firma se v mnoha ohledech inspirovala úspěšným obchodním modelem App Storu společnosti Apple. Tedy samotný Amazon bude zajišťovat pouze schvalování a následný prodej aplikací, za což mu připadne 30% z jejich ceny. Zbylých 70% připadne jejich vývojáři. Rozdílem pak je poplatek ve výši 99 dolarů (zhruba 1 700 Kč), který musí uhradit každý vývojář, který bude chtít své aplikace na Appstore umístit, Amazon se pak velmi pravděpodobně odliší i náročností politiky přijímání aplikací. Právě kvůli vysokým nárokům, absenci jasných a závazných pravidel a tedy i častým odmítnutím byl Apple v minulosti mnohokrát kritizován.
Má ale Amazon proti konkurentovi jako je Google vůbec šanci? Díky popularitě a oblibě samotného internetového obchodu Amazon.com velmi pravděpodobně ano. Jinými slovy, Amazon může ve své snaze prosadit se na poli online prodeje aplikací těžit především z poměrně dobrého jména, které v této oblasti má, zkušeností a rozsáhlé databáze a možností desítek milionů aktivních uživatelů zmíněného portálu Amazon.com. Android Marketplace se mu nejspíš porazit nepodařilo, své místo na rychle rostoucím trhu s aplikacemi pro OS Android si ale pravděpodobně získá.
Zdroj: The Register