Microsoft nedávno oznámil svůj záměr koupit známý server Yahoo! za 44,6 miliardy dolarů. Firma se brání kvůli nízké ceně a hledá jiného kupce. Mezi dalšími projevil zájem o majetkový vstup také mediální magnát Rupert Murdoch a jeho společnost News Corporation. Dříve se také hovořilo o Google, který by byl pro server výhodný z hlediska reklamní spolupráce. Požádali jsme o názor Aleše Miklíka, šéfredaktora internetového serveru Lupa.cz.
Jak si myslíte, že by akvizice Yahoo! některou ze dvou velkých společností konkrétně ovlivnila podobu internetového trhu?
V závislosti na kupci by došlo ke sloučení dříve vzájemně konkurenčních produktů a služeb, což by mohlo v krátkodobém horizontu omezit nabídku pro uživatele. Google či Microsoft by však získal nového silného soupeře, což by posílilo tlak na inovace. Koncentrace podílu na trhu s vyhledáváním by však dlouhodobě uživatelům příliš neprospěla.
Myslíte si, že kdyby bylo Yahoo! koupeno Microsoftem, tak by mohla být ovlivněna výsadní pozice vyhledávače Google na trhu?
Nikoliv, alespoň ne hned – Google má příliš silné postaveni a přestože vyhledávání Yahoo! na něj zase tolik neztrácí, setrvačnost uživatelů je silná – málokdo má potřebu zkoušet jiný vyhledávač, pokud mu dobře slouží stávající, bez ohledu na to, že nový by mu mohl sloužit podobně dobře.
Mohlo by takové spojení Yahoo! s některou ze dvou jmenovaných společností porušit monopolní pravidla na trhu?
S Googlem určitě, v případě Microsoftu spíše ne (a to ani v oblasti internetové reklamy).
Jak toto spojení případně ovlivní byznys v Česku?
Česka se případné spojení těchto firem jen tak nedotkne, kromě případu, kdy se výsledný subjekt rozhodne lokalizovat sloučené produkty do češtiny.