Aktuálně o startupech: nakupování s Groupon a zájem Yahoo! o Foursquare

Startup

U všech startupů bez výhrady platí jedna hlavní zásada – bez dobré myšlenky to nepůjde. S tím nelze než souhlasit. Jakmile máte dobrou myšlenku, motivovaní lidé a první investoři na sebe nenechají dlouho čekat. A je to právě dobrá myšlenka, která stála u zrodu některých témat, kterými se v rámci tohoto dílu seriálu „Aktuálně o startupech“ budeme zabývat.

Groupon – síla levnějšího nakupování

Každý ví, že věci jsou vždy levnější tehdy, čím více si jich koupíme. Koncept Groupon je ale prvním nápadem, který se po vzoru sociálních sítí pokouší dát dohromady lidi se stejnými požadavky, potřebami a preferencemi, tedy jednoduše ty, kteří mají zájem koupit si to samé. Systém jako takový nabízí nepřeberné množství produktů a služeb, tedy prakticky cokoliv od zmražené mrkve až po ubytování v hotelovém pokoji. Výhody na obou stranách jsou poměrně jednoznačné. Zatímco zákazník má šanci získat zboží levněji, než na kolik by jej vyšel nákup v tradičním obchodě, obchodník získává příležitost najednou oslovit desetitisíce uživatelů. Logicky pak platí, že čím více lidí osloví, tím více zboží pravděpodobně prodají.

Netradiční Groupon navíc v rámci nové marketingové kampaně zvolil netradiční způsoby prezentace. Namísto obvyklých televizních, rádiových, nebo tištěných reklam nabídla firma 100 tisíc dolarů (zhruba 1,8 milionu Kč) tomu odvážlivci, který vydrží celý rok žít jen ze zboží a služeb, které si zajistí právě přes Groupon. De facto to tak znamená žádné osobní věci, žádný byt a především žádné soukromí. Jako forma propagace to ovšem evidentně funguje.

Yahoo! zvažuje investici do Foursquare

Zmínkou o Foursquare se vracíme k předchozímu dílu tohoto seriálu, ve kterém jsme představili geosociální služby a jejich potenciál. Počátkem tohoto týdne se poprvé objevily informace, že prvním významným zájemcem o akvizici Foursquare je americký portál Yahoo!. Ten svůj zájem oficiálně ani nepotvrdil, ale ani nevyvrátil: „Nevyjádřím se vám ke konkrétně k Foursquare, ale ke geosociálním službám obecně. Možnost automaticky získávat služby o oblasti, kde se právě nacházíte, nám připadá do budoucna velmi zajímavá a zvažujeme, že se tímto směrem vydáme,“ řekla ke spekulacím ohledně koupě Foursquare, Carol Bartz, CEO Yahoo!

Pokud by se Yahoo! o akvizici Foursquare skutečně pokusilo, mohlo by to výrazně uspíšit vývoj v této oblasti. Do segmentu mobilní reklamy pomalu míří i Google, což dokazuje nedávná akvizice společnosti AdMob. Logicky lze předpokládat, že Google nebude chtít, aby se kdokoliv jiný měl možnost prosadit v tak perspektivním reklamním odvětví, jakým geograficky zaměřená reklama bezesporu je, dříve, než se o to pokusí on. Zvýšený zájem obou gigantů by tak podnítil rozvoj této oblasti, především tedy jak vývoj návazných aplikací, tak i vývoj služeb samotných.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

S Foursquare se pojí i další událost, která stojí za zmínku. Počet uživatelů této geosociální sítě v posledním týdnu překročil magickou hranici jednoho milionu a dále stoupá o neuvěřitelných 50% měsíčně. To ukazuje, že i poměrně neobvyklá služba, navíc spojená s nutnou výbavou v podobě smartphonu vybaveného GPS, se může nabývat masových rozměrů. To jen potvrzuje fakt, který jsme nastínili v minulém díle seriálu „Aktuálně o startupech,“ tedy, že jsou to právě geosociální služby, které představují potencionálně zajímavou oblast, na kterou bezesporu má smysl se při vývoji aplikací a služeb zaměřit.

Kapitál z východu

Závěr dnešního dílu věnujeme krátké úvaze na téma „úloha ruského kapitálu na světě.“ Pro některé z nás je Rusko, a cokoliv ruské automaticky symbolem všeho zla na zemi. Jiní, a troufám si tvrdit, že ti rozumnější, zastávají ten názor, že se o tom je nejdříve nutné alespoň empiricky přesvědčit. Ať tak, či onak, faktem zůstává, že úloha ruského kapitálu minimálně v technologické oblasti významně roste. Příkladem nám budiž poslední dobou hojně citovaná investiční společnost Digital Sky Technology, známá kvůli kapitálovému vstupu do Facebooku (v současnosti vlastní okolo 2%), nejrůznějším náznakům spojených s již zmíněnou službou Foursquare, a především teprve nedávno završené akvizici nepříliš rozšířeného instant messengera, ICQ.

O čem to svědčí? Ruský kapitál, stejně jako ten čínský, indický, nebo íránský, je něčím, s čím se chtě nechtě budeme muset smířit. Kapitál je jedním ze stavebních prvků dobrého startupu a bez něj to jednoduše nebude fungovat. Ať jsou naše osobní myšlenky a pocity jakékoliv, alespoň v obchodě se je nutné řídit především tím, co je výhodné a co ne, než podle toho, mám-li ruského medvěda rád, nebo ne. Zdánlivě asi logická úvaha, podíváme-li se ale na dění v české společnosti, zjistíme, že tak samozřejmá ani zdaleka není. Spousta lidí je i dnes vedena pocity a křivdami minulosti, a to je, alespoň tedy v oblasti byznysu, velká chyba.

Exit mobile version