Na řečenou otázku by se sice dalo odpovědět rychlou formou zhruba takto: „Ano, potřebujete obě“, avšak odpověď to není tak jednoznačná, jak se dále přesvědčíte, jelikož bez výjimky vždy záleží na požadované funkcionalitě, dostupných prostředcích a své samozřejmě říkají i další faktory typu snadná rozšiřitelnost vlastním doprogramováním apod.
Obrovský podnik spadající do kategorie největších enterprise zákazníků s velmi diferencovanými potřebami bude zřejmě potřebovat kompletní CRM aplikaci, flexibilní toolkit a solidní platformu. Ne však každý z podnikatelských subjektů na trhu je velký eneterprise zákazník a dokonce i ti, kteří pod tento štítek spadají, občas mohou ocenit (když k tomu mají dobré důvody) i rozličné CRM instance v rámci jediného podniku – nakonec proč nevyužít produkt, který má něco implementováno lépe, nežli podobný produkt původního dodavatele? Hravě se tak může stát že většina podniku používá program jeden a třeba IT nebo HR sekce klidně jiný.
Kompletní aplikaci, nebo OEM?
Situace se stává opět o krok komplikovanější v případě, že dodavatel řešení má OEM smlouvy s dalšími subjekty a prodává i jejich řešení v rámci svého. Podobná nabídka je obvykle odhalitelná tak, že nabízí opravdu kvanta funkcí, ovšem do flexibility základního řešení má daleko. Někdy to dokonce může zajít i tak daleko, že hodnota přidaná OEM pro vás naopak výhodnost celého balíku bude srážet a jeho použitelnost ve vašem podniku omezovat.
Pokud potřebujete opravdu jen sadu několika jednoduchých a konkrétních funkcí, pak je OEM řešení často relativně výhodné a obvykle spočívající v doplnění/nahrazení dřívější funkcionality původního obřího CRM řešení. I OEM totiž má svoje světlé stránky – často produkt zpřehlední, „pročistí“ pro potřeby podnikové praxe nebo (v případě opravdu dobré práce) klidně může i zkvalitnit uživatelské rozhraní nebo třeba odstranit/změnit nějaké zbytečnosti, které se tam vloudily při vývoji s dobrým úmyslem, leč v praxi se neosvědčily.
Jestliže se rozhodnete pro podobné OEM řešení, pak ale musíte počítat s tím, že další úpravy OEM jsou typicky dražší, nežli modifikace standardního CRM řešení. Také je potřeba zohlednit to, že v podobných případech nemusí být podpora poskytovaná OEM stejně na výši, jako u tvůrců CRM (čest výjimkám). U dvou (a více) subjektů stojících za produktem se rovněž zvyšuje pravděpodobnost potenciálních budoucích problémů – některý zanechá podnikání, jiný změní portfolio služeb atd. A v neposlední řadě je třeba zdůraznit i to, že migrace mezi OEM a původním CRM bývá málokdy zdarma. A ať máme zápory pěkně pohromadě,
pokud je řešení původního CRM dodavatele open-source a OEM poté proprietární, nebudete mít přístup do kódu OEM samozřejmě.
Licence na platformu a moduly z naší vlastní stáje
Druhou možností je pořídit pouze licenci na platformu + nějaké open-source řešení a požadovanou funkcionalitu zkrátka nechat doprogramovat vlastním IT týmem nebo opět nějakou externí firmou. Pochopitelně jen vy totiž víte nejlépe, jaké speciální funkce a
vlastnosti potřebujete. Jak je nicméně jistě všem dobře známo, extenze cizích programů je drahá, málokdy zcela bezbolestná (platí speciálně u takového moderního programátorského postupu, jako je programování v cloudu). Je faktem, že v podobném případě byste platili méně měsíčně za pronájem cloudové služby, na druhou stranu ale, pokud dodavatel zkrachuje nebo s produktem zkrátka jednou skončí, pak vám budou všechny nadstavby samy o sobě málo platné.
Vše lze samozřejmě řešit i formou oblíbených pluginů a pořizovat pouze ty, pro které má podnik využití a pozor – výhradně (!) pro osoby, které cloudové služby potřebují. Řešení ve formě pluginů také nemusí být úplně nejlevnější (pro někoho možná překvapivá informace), jelikož dodavatel CRM řešení musí počítat s tím, že většina firem si nezakoupí
kompletní sadu funkcí, jako dříve u krabicového produktu, takže aby vydělal stejné peníze, musí jít na věc jinak (zdražit podporu, měsíční poplatky klíčových pluginů, nebo zkrátka navýšit obrat prodejů). Mimochodem, jestliže i vy zvažujete aplikaci nějakého open-source cloudového řešení ve formě pluginů, vyplatí se zjistit si, jestli se otevřenost vztahuje i na tyto pluginy, jelikož ani to není vždy pravidlem.