Údajně chystané převzetí slevomatu Groupon technologickým obrem Google v hodnotě astronomických 111 miliard Kč pravděpodobně narazí na překážku v podobě antimonopolního úřadu.
S tím jak se, soudě alespoň podle neoficiálních zpráv, jednání mezi společnostmi Google a Groupon blíží ke zdárnému konci, objevuje se stále více komplikací, kterým budou obě firmy nuceny čelit. Tou nejnovější je „neočekávaná“ pravděpodobná překážka v podobě nutného schválení transakce ze strany americké Federální komise pro obchod (FTC). Ta může celý obchod zastavit či například přinutit Google rozprodat některé součásti Groupon tak, aby jeho tržní síla nepoškozovala ostatní subjekty na trhu. Vyjádření samotné FTC se zatím ale nepodařilo získat a není tak známo jaké či zdali vůbec má vůči údajně chystanému obchodu nějaké výhrady.
Ve prospěch Googlu naopak hovoří fakt, že oblast internetového prodeje, a tedy i segment slevomatů, je charakteristická poměrně nízkými náklady vstupu na trh. Jinými slovy vytvořit vlastní podobný životaschopný projekt není příliš složité a ani nákladné, což dokazuje několik stovek „klonů“ Groupon působících dnes na americkém trhu. Je ovšem otázkou, jak reálné by bylo prosadit se vůči tak silnému subjektu, jakým by Groupon v rukou Google bezesporu byl. Stejné tak není jasné, jak moc by pozici Groupon ovlivnilo propojení s ostatními službami Google, na které by po případné akvizici bezesporu došlo.
„Čím víc toho Google koupí, tím většímu množství budoucích problémů se vystavují“, řekl agentuře Reuters nejmenovaný zdroj, který se údajně pohybuje v nyní probíhajících akvizičních jednáních a shrnul tak pravděpodobně největší problém Google. Firma má dostatek finančních prostředků na uskutečňování všech nápadů a akvizičních příležitostí, stále významnější překážkou je ale právě rostoucí „odpor“ ze strany FTC.
Připomeňme si, že první informace o možném prodeji společnosti Groupon, která celý trh slevomatů v roce 2008 de facto nastartovala, se objevily už v dubnu letošního roku, kdy měl zájem o firmu projevit známý americký portál Yahoo!. Nabízená částka pohybující se údajně v rozpětí 2 a 3 miliard dolarů (37 až 55 miliard Kč) byla ale příliš nízká, z jednání tak poměrně záhy sešlo. Současná nabídka Google má údajně dosahovat až 6 miliard dolarů, tedy závratných 111 miliard Kč. Jak Google, tak Groupon ale jednání či jejich průběh odmítly komentovat.
Zdroj: Reuters
Přečtěte si také:
Google chce koupit Groupon, prý nabízí až 111 miliard Kč
Aktuálně o startupech: nakupování s Groupon a zájem Yahoo! o Foursquare