Technologie cloud computingu bezesporu představuje velmi široké téma, jehož plné pochopení je téměř výsadou analytiků a specialistů, kteří se v této oblasti pohybují. I proto se na trhu objevují první takzvané cloudsourcingové služby, zaměřené na poradenství a nejrůznější pomoc firemním zákazníkům v oblasti cloud computingu. Právě na poměrně zajímavou oblast cloudsourcingu se v dnešním díle seriálu Cloud computingu v praxi blíže podíváme.
Podobně jako každá jiná technologie, která představuje průlom v dosavadním směřování lidské činnosti, i cloud computing vede k vytváření nových trhů a tržních vztahů. S tím je spojen i vznik zcela nových příležitostí, přímo navázaných na konkrétní, nově vzniklou a rozvíjející se technologii. Takto charakteristické tržní příležitosti jsou přitom zajímavé především tím, že alespoň z počátku představují málo konkurenční prostředí a tudíž i příležitost pro malé, nebo právě za tímto účelem založené společnosti. Jedinými kritérii úspěchu je pak schopnost prosadit se a prodat své schopnosti, a samozřejmě dostatečná znalost dané technologie.
Cloudová džungle
Hlavním problémem firem při úvahách o úplném, nebo částečném přechod na cloud je jen poměrně malá znalost dostupných cloudových služeb, jejich poskytovatelů a rozdílů v dostupných technologiích a cenách. Tento problém je ještě umocněn tím, jak neustále další a další významní světoví technologičtí hráči oznamují svůj zájem o tuto oblast a představují v této oblasti své vlastní produkty. V poslední době tak učinila například technologická společnost Oracle, či konsorcium firem VMware a salesforce.com, které připravují vlastní cloudovou platformu VMforce.
Vyznat se tak v dostupných cloudových službách je stále náročnější, obzvlášť pro takové firmy, které přechod na cloud zvažují, oblast IT ale není jejich předmětem podnikání, a tak o ní obvykle tuší jen velmi málo. To zahrnuje naprostou většinu oborů lidské činnosti od maloobchodního prodeje, až po průmyslovou výrobu, tedy oblasti ekonomiky, které zaměstnávají většinu lidí a zodpovídají za většinu domácího HDP. Tato náhlá ztráta přehledu v oblasti cloudových služeb tak vedla ke vzniku cloudsourcingových společností.
Pravděpodobně největším trendem cloudových „služeb,“ která přitom nemá s poskytováním produktů, jako je IaaS, nebo SaaS nic společného, je takzvaný cloudsourcing. Pod názvem, který vznikl spojením slov „cloud“ a „outsourcing“ se v podstatě skrývají poradenské služby zaměřené na oblast cloudu. Jak už název sám napovídá, firmy působící v této oblasti se zaměřují na komplexní znalost aktuálních cloudových služeb a následný prodej tohoto know-how svým zákazníkům ve formě konzultací, analýz a celkovém strategickém plánování převodu firemní infrastruktury do oblasti cloud computingu.
Cloudsourcing a jeho význam pro cloud
Nejrůznější cloudsourcingoví poradci se začali postupně profilovat s tím, jak začal růst počet poskytovatelů cloudových služeb. Dokud byl na trhu dostupný pouze Amazon a jeho Amazon Web Services (AWS), firmy uvažující o přesunu do cloudu neměli moc jiných možností a AWS tak bylo prakticky jedinou dostupnou volbou. Jak už bylo zmíněno výše, příchod dalších výrobců situaci značně zkomplikoval.
Spektrum služeb poskytovaných cloudsourcingovými společnostmi je poměrně pestré a zahrnuje vše od vypracování srovnávací analýzy jednotlivých cloudových řešení s doporučením některých z nich, až po vypracování komplexní strategie přenosu (části) firemní infrastruktury do cloudu. Důležitou otázkou, na kterou cloudsourcingové společnosti podají adekvátní odpověď, je, zdali má využití cloudu pro danou firmu vůbec smysl. Tento krok je, chtě nechtě, spojen s mnoha jednorázovými náklady, ať už se jedná odpis dříve zakoupeného hardware a licencí, přes pořízení nové techniky, až po nutné náklady spojené s optimalizací vnitrofiremních procesů po jejich převodu do cloudu.
Cloud computing v praxi je seriál, který pro vás od dubna 2010 každé úterý připravujeme. Jeho cílem je poskytnout odpovědi, které ve spojení s technologií cloud computingu čím dál tím častěji vyvstávají a informovat o aktuálních trendech a novinkách z této oblasti.
Máte námět na zajímavé téma z oblasti cloud computingu, o kterém máte co říct, nebo o kterém si chcete přečíst? Napište nám ho na redakce@itbiz.cz.
Některé cloudsourcingové firmy pak nabízí i další služby, jako je zajištění implementace zákazníkem vybraných služeb (například podpora pro telefony BlackBerry), či přímé zajištění vybraných cloudových služeb. To je zajímavé především tím, že ve většině případů lze tímto způsobem dosáhnout lepších cenových podmínek, než tehdy, bude-li si podnik cloudové služby objednávat přímo od jejich poskytovatele. Jak je to možné? Cloudsourcingové společnosti tímto způsobem zprostředkovávají cloudové služby pro stovky svých klientů, díky čemuž se jim daří získávat výrazné slevy u poskytovatelů služeb.
I přesto, že o cloud computingu jako o trendu pro firemní IT se začalo významněji mluvit prakticky teprve v průběhu minulého roku, na světové scéně už dnes můžeme nalézt slušnou řadu cloudsourcingových firem. Mezi ty nejvýznamnější pak patří firmy jako je Appirio, Bluewolf, Cloud Sherpas, nebo Revevol. Spektrum jimi poskytovaných služeb je v zásadě velmi podobné, pouze s drobnými výjimkami typu, že některé firmy se specializují jen na některé poskytovatele cloudových řešení, nebo že kromě poradenství v oblasti cloudu nabízí i služby spojené s outsourcingem „tradiční“ IT infrastruktury.
Obrátit se na některou z cloudsourcingových firem je krokem, který by každá firma zvažující přechod na cloud měla zvážit. Jak už bylo zmíněno dříve, převod infrastruktury na cloud není spojen jen s úsporou nákladů (ta se obvykle dostaví až v horizontu několika let), ale také s často vysokými jednorázovými náklady. Pokud se firma pro přechod na cloudové služby rozhodne ve špatnou chvíli, nebo nezvolí optimální řešení, může tímto krokem víc ztratit, než získat.
Riziky spojenými s přechodem na cloud se budeme podrobněji zabývat v dalším díle seriálu Cloud computingu v praxi, který vyjde v úterý 3. srpna.