Počátkem příštího roku zařadí nový iPhone 4 do své nabídky nově také největší americký mobilní operátor Verizon Wireless. Po více než třech letech tak ukončí monopolní postavení AT&T v této oblasti.
Americký mobilní operátor AT&T byl výhradním distributorem telefonu iPhonu od jeho uvedení na trh v roce 2007. Vzhledem k jeho výhradnímu postavení na americkém trhu tak byli všichni zájemci o koupi iPhone prakticky nuceni zakoupit si spolu s ním i dvouletý datový tarif poskytovaný právě AT&T. Na USA připadá zhruba čtvrtina všech prodaných iPhonů, což dnes představuje zhruba 13,5 milionů kusů, respektive tedy 13,5 milionů platících a na dva roky uvázaných zákazníků. To vše za pouhé tři roky díky distribuci jednoho jediného zařízení. Jinými slovy, distribuovat iPhone je velmi ziskové.
I proto jsme v posledních letech mohli sledovat snahy ostatních amerických operátorů, jako je, Cellular One, Sprint Nextel, T-Mobile USA, nebo Virgin Mobile USA, zaměřených na narušení tohoto monopolního postavení. Prvním, a na dlouhou dobu pravděpodobně také jediným, hráčem, kterému se pozici AT&T nakonec podařilo narušit, se stal již zmíněný Verizon Wireless. Ten je, s 92,8 miliony zákazníky, největším americkým mobilním operátorem. Na rozdíl od svého konkurenta AT&T se může pochlubit poměrně kvalitní datovou infrastrukturou, kterou nyní rozšiřuje budováním sítě čtvrté generace.
Důvodů, proč se Apple rozhodl ukončit výhradní spolupráci s AT&T, můžeme najít mnoho. Pravděpodobně tím nejvážnějším jsou problémy s kvalitou hlasových a datových služeb , které se obzvlášť v posledním půl roce začaly významně projevovat. Vzhledem k tomu, že operátor v minulých letech jen minimálně investoval do rozvoje své infrastruktury, dochází v silně zalidněných oblastech východního a západního pobřeží USA k častým výpadkům signálu. AT&T sice odsouhlasilo masivní plán na obnovu své sítě v příštích deseti letech, přičemž jen letos na tento účel uvolní na 2 miliardy dolarů (zhruba 42 miliard Kč), tato iniciativa ale zjevně přichází příliš pozdě. Právě kvalita sítě je tak faktor, který hraje významně ve prospěch konkurenčního Verizon Wireless.
Druhým pádným důvodem je snaha o co nejmasivnější rozšíření nového iPhone 4, což by mělo napomoci Applu v boji proti konkurenčnímu Googlu a jeho operačnímu systému Android. Ten před několika měsíci poprvé v historii překonal Apple z hlediska podílu v nově prodaných smartphonech, což je potupa, kterou Apple bezesporu chce co nejrychleji smazat. Z tohoto hlediska je tak problémem, že je iPhone distribuován pouze jedním operátorem. Nemožnost vybrat si z několika poskytovatelů, obzvlášť tehdy trpí-li služby AT&T značnými nedostatky, vede mnoho potencionálních zákazníků ke koupi jiného zařízení. Alternativa v podobě Verizon Wireless by tak mohla k iPhonu přilákat nové kupující, které odpuzovala nutnost přejít k AT&T.
Verizon Wireless pak údajně očekává, že během prvního roku se mu podaří v každém čtvrtletí prodat na 900 tisíc iPhonu, tedy 3,6 milionu celkem. Ve srovnání s velmi úspěšným startem prodejů nového iPhone 4 se sice může zdát, že se nejedná o tak významný objem, v soutěži s Googlem se ale bude hodit každé prodané zařízení.
Smlouva mezi Apple a Verizon Wireless se má vztahovat pouze na v současnosti prodávaný model iPhone 4. Předchozí modely, stejně jako velmi oblíbený tablet iPad, tak (zatím) zůstanou pouze v nabídce AT&T.
Vzhledem k tomu, že informaci o distribuci iPhone pod hlavičkou Verizon Wireless přinesla agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje blízké transakci, jedná se zatím pouze o nepotvrzenou zprávu. Na základě vývoje v posledních měsících je ovšem její brzké potvrzení velmi pravděpodobné.
Zdroj: Bloomberg Businessweek