Apple opět potvrdil svou roli společnosti, která udává trendy technologického trhu. O nejnovější zařízení iPad je totiž rekordní zájem, jen za první prodejní víkend se jich prodalo nejméně dvakrát více, než ještě nedávno optimisticky odhadovali analytici. Vypadá to, že přichází znovuzrození tabletů, tedy počítačů ovládaných dotykem. Dokáže se iPad dotknout také slávy iPhonu?
Fronty na nový iPad (zdroj: flickr.com)
Podle dostupných čísel se jen první den prodalo kolem 300 tisíc kusů zařízení iPad a za celý víkend zřejmě překonal hranici 700 tisíc. To je více než dvojnásobek, než kolik ještě koncem ledna, kdy byl iPad poprvé představen, odhadovali renomovaní analytici. iPad dokonce překonal legendární telefon iPhone, kterého se první den prodalo 270 tisíc kusů. Čísla zahrnují nejen počet předobjednaných a prodaných iPadů, ale ty, které byly dodány autorizovaným prodejcům.
Skvělá čísla prodejů a informace o tom, že se už od brzkého sobotního rána tvořily neuvěřitelně dlouhé fronty před prodejnami Apple, plnily média celý víkend. Steve Jobs, výkonný ředitel společnosti, si nepochybně mne ruce. Opět totiž dokázal, že pod jeho vedením Apple určuje trendy a daří se mu uspět i v oblastech, ve kterých se to dříve jeho konkurentům nepodařilo. Své nadšení se vydal sdílet i mezi své zákazníky, v sobotu ráno si s nimi povídal před svou domovskou pobočkou v kalifornském Palo Altu.
Úspěch ovlivní nabídka aplikací
„iPad je ten, který změní pravidla hry. Uživatelé stáhli v průměru tři aplikace a jednu knihu během hodiny po rozbalení zařízení,“ uvedl v prohlášení Steve Jobs. A čísla to potvrzují, za první den zákazníci prostřednictvím online obchodu stáhli více než 1 milion aplikací a zakoupili 250 tisíc elektronických knih. Apple uvedl, že už nyní existuje zhruba tisícovka aplikací napsaných speciálně pro iPad.
„V úspěchu iPadu budou hrát klíčovou roli především takzvané „killer aplikace“, které dokážou využít potenciálu jeho displeje,“ říká Shaw Wu, analytik společnosti Kaufman Bros. Podle něj se iPhone a iPod stály úspěšnými produkty právě díky bohaté nabídce obsahu. Někteří další analytici však upozorňují na to, že důležité bude, aby se na vývoji aplikací podíleli především vývojáři třetích stran.
iPad, který byl oficiálně představen koncem ledna a do prodeje uveden 3. dubna, do značné míry staví na úspěších telefonu iPhone a multimediálního přehrávače iPod. Zařízení, označované jako tablet, se profiluje někde mezi notebook a chytrý telefon. Prostřednictvím dotykového displeje umožňuje prohlížet internet, číst elektronické knihy, sledovat videa či hrát hry.
Tablety se přitom objevily už v průběhu 90. let, ale nikdy neodkázaly vzbudit větší zájem ze strany zákazníků. V této oblasti nedokázala uspět konkurence v podobě Microsoftu, Samsungu či společnosti Hewlett-Packard, proto nepřekvapilo, že ani v případě iPadu nedávali analytici přílišné šance na úspěch.
Realita je však jiná. iPad, jehož cena začíná na 499 dolarech, široké masy zaujal. V průběhu několika dalších týdnů by se navíc nabídka měla rozšířit o další tři verze, které budou mít zabudovanou podporu 3G sítí, což s největší pravděpodobností přiláká další zájemce.
Analytici navýšili odhady prodejů
Podle společnosti Sanford C. Bernstein & Co může Apple za první rok prodat až 5 milionů iPadů. Pro porovnání, telefonů iPhone se za stejnou dobu na trhu prodalo 6,1 milionů. Výzkumná společnost iSuppli odhaduje prodeje dokonce až na 7,1 milionů kusů.
Na velmi dobré prodeje nového zařízení okamžitě zareagovaly také akcie společnosti Apple. Jejich hodnota vrostla o téměř 2 procenta na 238,49 dolarů. Za poslední rok se přitom hodnota více než zdvojnásobila.
Do západní Evropy se iPad začne dovážet koncem dubna. Kdy se začne prodávat také v České republice, není zatím jisté. V případě telefonu iPhone to bylo více než rok po uvedení ve Spojených státech.
Přečtěte si také
ANALÝZA: Apple představil dlouho očekávaný iPad, jeho úspěch je však nejistý
Nokia pracuje na vlastním tabletu, chce konkurovat iPadu
Apple oznámil rekordní příjmy, zisk vzrostl o 50 procent
Nokia versus Apple: Patentový spor se může táhnout i roky
Apple: Příběh firmy, která chtěla změnit (počítačový) svět