Americká softwarová společnost Microsoft se ani po deseti měsících od spuštění nejnovější verze svého internetového vyhledávače nedokázala v příjmech z online služeb přiblížit svému rivalovi, společnosti Google. To by se však v dohledné době mělo změnit. Jak uvádí jeden z vrcholných manažerů Microsoftu v rozhovoru pro agenturu Reuters, zlomovým bodem by se měla stát implementace dohody se společností Yahoo! z července minulého roku.
Investice do online služeb ze strany společnosti Microsoft během posledních čtyř let přesáhly 5 miliard dolarů. Zatím však snahy o prosazení v této oblasti působí značně neefektivně. Microsoft zkrátka nevydělává.
„Jakmile se nám podaří dokončit dohodu s Yahoo! a uvést její obsah do praxe, dosáhneme významného milníku. Pro inzerenty se totiž staneme číslem dvě,“ uvedl pro agenturu Reuters Yusuf Mehdi, senior vice prezident společnosti Microsoft pro oblast online oblast. Podle něj je nejaktuálnějším cílem především zvýšení podílu na trhu, které mám být základním předpokladem k dosažení ziskovosti.
Podle dohody z července 2009 by měla internetová společnost Yahoo příštích deset let využívat vyhledávač Bing. Na oplátku získá během prvních pěti let 88 procent tržeb z prodeje inzerce ve vyhledávači a bude mít právo prodávat reklamu na některých webech Microsoftu. Zatím se však čeká na rozhodnutí amerických regulačních orgánů, které musí prověřit, zda dohoda nemůže poškozovat konkurenci na internetovém trhu.
Microsoft chce lákat na třetinový podíl
Podle posledních údajů společnosti ComScore má nyní vyhledávač Bing na klíčovém americkém trhu podíl 10,7 procent, což je zhruba o dvě procenta více než před deseti měsíci, kdy ho Microsoft uvedl do provozu. Yahoo! disponuje podílem asi 17,3 procent, ve výsledku by tak Microsoft na základě dohody mohl efektivně kontrolovat téměř 30 procent trhu. To už je z pohledu inzerentů docela významné číslo.
Potvrzuje to i Yusuf Mehdi, podle kterého je důležité, aby se inzerenti na návnadu v podobě téměř třetinového trhu chytili. Pak může Microsoft začít vydělávat. „Nemáme žádné pochyby o tom, že se dostaneme do zisku. Tento trh má natolik velký potenciál, že nám vrátí více, než kolik jsme do něj investovali,“ říká Mehdi s tím, že každá desetinka v podílu vyhledávání je v tomto případě důležitá.
Poměrně vysoké popularitě se Bing coby aplikace těší například na zařízeních společnosti Apple. Mehdi však odmítá, že by Microsoft s Applem v současné době plánoval nějakou významnější spolupráci. Před několika týdny se totiž vyrojily spekulace, že by se Bing mohl stát výchozím vyhledávacím enginem na telefonu iPhone. Mehdi popřel také dohady o tom, že by Microsoft mohl osamostatnit nebo dokonce prodat portál MSN.
Odchází veterán Mike Nash
V souvislosti s Microsoftem se tento týden stala ještě jedna významná událost. Společnost potvrdila, že ji v nejbližší době opustí Mike Nash, vice prezident pro oblast Windows Platform. Tento veterán, který měl na starost mimo jiné zabezpečení, Internet Explorer nebo rozvojové trhy, působil v Microsoftu od roku 1991, tedy od svých 19 let.
Jde přitom už o druhého vysokého představitele, který v krátké době Microsoft opouští. V polovině ledna totiž svůj odchod oznámil také viceprezident Bill Veghte. Spekuluje se, že Nash nastoupí ve společnosti Amazon, kde bude mít na starosti projekt elektronické čtečky Kindle. Společnost však tyto informace odmítá médiím potvrdit.
Přečtěte si také
Microsoft v roce 2009: Nová éra aneb Windows 7 a pak dlouho nic
Microsoft: Bill Gates a nejznámější příběh počítačové historie