Společnost Gartner vydala zprávu, podle které se do roku 2014 stanou sociální sítě hlavním komunikačním nástrojem pro pětinu firemních uživatelů. Specialisté Gartner, kteří se dlouhodobě zabývají oblastí sociálního softwaru a firemní spoluprací, formulovali pět hlavních střednědobých predikcí pro tuto stále populárnější oblast IT.
Rozpoznání potřeb nové formy komunikace
„Na poli socio ware a prostoru pro spolupráci se v posledním roce odehrálo mnoho novinek. Rostoucí trend firemního využití platforem typu Facebook a Twitter vedl v podnikové sféře k zahájení vážného dialogu, jehož cílem má být nalezení konkrétních modelů práce se sociálními sítěmi pro byznysové účely,“ řekl Mark R. Gilbert, viceprezident pro výzkum Gartner.
Podle analytiků bude více než 50 procent podniků využívat aplikace jako mikroblogy, ale samostatné podnikové mikroblogy budou mít zastoupení méně než pět procent. Značná popularita mikroblogu Twitter mezi uživateli zapříčinila, že hodně podniků projevilo zájem o něco jako „firemní Twitter“. Má se jednat o mikroblogovací aplikaci s větším zabezpečením sloužící interním potřebám zaměstnanců.
Analytická agentura Gartner dále predikuje, že se do roku 2012 přestane využívat přes 70 procent sociálních médií, která stojí na jiných technologiích než sociálních sítích. A během pěti let bude mít 70 procent komunikačních aplikací pro osobní počítače úpravy plynoucí ze zkušeností s takzvanými chytrými mobily, předpověděl Gartner.
Firmy v Česku využívají sociální sítě
Sociální sítě již začínají do svých komunikačních procesů integrovat i tuzemské firmy. Portálu ITBiz.cz to potvrdilo několik předních hráčů na trhu.
Markéta Kuklová, tisková mluvčí společnosti Microsoft, uvedla: „Naši zaměstnanci se při své práci neobejdou bez internetu, potřebují čerpat informace z různých zdrojů a často komunikovat s kolegy z ostatních poboček. Chtějí-li k tomu používat například Facebook nikdo jim v tom nebrání. Naopak, neboť v rámci sociálních sítí mohou získat zajímavé kontakty, komunikovat se zahraničními kolegy a sdílet tak své zkušenosti.“
Pavel Šafránek, PR Manager Asseco Central Europe, řekl, že u nich ve firmě je sociálních sítí typu LinkedIn, Facebook nebo Twitter doposud málo využíváno pro pracovní účely – zatím jen při marketingových výzkumech, komunikaci s veřejností nebo vyhledávání potenciálních zaměstnanců. Podle Miroslava Čepického, mluvčího Vodafone, jsou ve firmě zaměstnanci, kteří mají Facebook nebo Twitter přímo v popisu práce.