Česká republika kontinuálně ztrácí pozici lídra evropského ICT průmyslu. Od roku 2005 vytrvale klesá umístění ČR v mezinárodních srovnávacích žebříčcích (např. A.T. Kearney – propad ze 4. místa v roce 205 na 32. v roce 2009). Vyplývá to z materiálu projektu Technologická platforma pro IT služby.
Firmy z oblasti ICT služeb vytvářejí nejvyšší přidanou hodnotu na zaměstnance (1,8 mil. Kč/rok). Jejich zaměstnanci – odborníci – prakticky neznají problémy s nezaměstnaností. ICT firmy generují skoro 3x takový obrat jako Škoda Auto (600 mld. Kč). Přesto však stojí na periferii zájmu faktické politické podpory.
Objektivní srovnávací analýzy projektu Technologická platforma pro IT služby však naznačují něco zcela odlišného: ČR velmi výrazně ztrácí pozici lídra evropského ICT průmyslu, kterou měla v polovině poslední dekády.
Kde a jak ztrácíme
Od poloviny poslední dekády (od roku 2004) se Česká republika pravidelně objevuje v mnoha renomovaných studiích (mj. Gartner, A. T. Kearney, Economist Intelligence Unit), které hodnotí atraktivitu pro umístění projektů služeb s vysokou přidanou hodnotou. Nejlepším příkladem je studie A. T. Kearney Global Services Location Index (GSLI), kde se ČR propadla ze 4. celosvětového místa v roce 2005 až na 32. příčku v posledním srovnání z roku 2009.
Jaké faktory stojí za propadem? Technologická platforma pro IT služby identifikovala tři hlavní důvody, proč ztrácíme za zbytkem Evropy:
- Prvním důvodem je sílící nedostatek zájmu o ICT obor u studentů. Průměrný ICT zaměstnanec s maturitou má o 12 500 Kč vyšší průměrnou měsíční hrubou mzdu než je průměrná mzda v celé české ekonomice. Za 10 let vzrostl počet zaměstnanců v ICT o 80 % na 111 tisíc odborníků v roce 2008. Ovšem ve věkové skupině 15-24 let za stejné období počet zaměstnanců dokonce o 400 poklesl.
- Druhým faktor je nízká podpora ICT exportu. Přestože se zahraničních veletrhů s podporou MPO účastnilo za poslední roky několik desítek firem (zejména veletrhu CeBIT – největšího IT veletrhu v Evropě), statistiky pro rok 2010, resp. i 2009 nejsou příznivé. Počet podpořených IT projektů bym minimální.
- Třetím jmenovaným faktorem je nedostatek investičních pobídek. Agentura CzechInvest realizovala investiční pobídkový program s názvem Rámcový program pro podporu technologických center a center strategických služeb. Od roku 2002 zde průběžně rostl počet úspěšných žádostí ze strany firem – za 6 měsíců roku 2008 přišlo stejně žádostí jako za celý rok 2005: 28. Poté byl program zrušen. I přes kladnou zpětnou vazbu od podnikatelů, kteří velmi vstřícně hodnotili spolupráci s agenturou CzechInvest.