Analýza – Americká internetová společnost Google v úterý ve večerních hodinách našeho času představila svůj vlastní telefon Nexus One postavený na operačním systému Android. Jde o další krok Googlu v upevňování své pozice v oblasti internetové reklamy a pokus konkurovat svým produktem například oblíbenému telefonu iPhone z dílny Applu. Google současně spustil svůj vlastní internetový obchod, jehož prostřednictvím bude Nexus One prodávat. I tento krok by podle analytiků mohl poskytnout další prostor k navýšení zisků.
Telefon Nexus One představuje v 11leté historii Googlu první spotřební hardwarové zařízení, které internetový gigant navrhl a prodává svým zákazníkům. Společnost ho označuje jako „supertelefon“, přičemž následovat by mělo několik dalších modelů, díky kterým bude pokračovat svou invazi na trh mobilních a internetových zařízení a posílí svou pozici v oblasti online produktů.
Při vývoji telefonu Google úzce spolupracoval s výrobcem HTC. Nexus One disponuje procesorem Qualcomm Snapdragon o rychlosti 1 GHz, 3,7palcovým dotykovým displejem a fotoaparátem s rozlišením 5 MPx. Jeho tloušťka je 11,5 milimetrů, váží 130 gramů a běží na operačním systému Android ve verzi 2.1.
Nexus One není technologický zázrak
Z uživatelského hlediska jde tedy o více než solidní zařízení, analytici však očekávali mnohem větší technologický posun. Nexus One je totiž velmi podobný telefonu Droid z dílny Motoroly, který je postaven také na systému Android a byl uveden už na podzim loňského roku. „Lidé budou hodně diskutovat o tom, který z nich je lepší,“ uvedl pro agenturu Reuters Jeff Rath, analytik společnosti Canaccord. Podle něj Nexus One nepředstavuje dech beroucí technologický skok, ale spíše běžný postupný vývoj. Rozhodně tedy nejde o tak významný posun, jaký v roce 2007 způsobil Apple, když na trh uvedl svůj iPhone.
Mnohem zajímavější je proto způsob, jakým bude Google svůj nový telefon distribuovat. Půjde o přímý prodej zákazníkům prostřednictvím nově spuštěného elektronického obchodu. Kromě vlastního telefonu v něm bude nabízet i další zařízení postavené na systému Android. Nexus One se prodává za 179 dolarů s dvouletým paušálním závazkem u operátora T-Mobile USA, případně odblokovaný a bez jakýchkoliv závazků za 529 dolarů.
Evropa se dočká brzy, Česko zatím nejisté
Zatím si telefon mohou zakoupit pouze zájemci ze Spojených států, Velké Británie, Hong Kongu a Singapuru. Představitelé společnosti Google však uvedli, že během následujících měsíců se telefon objeví i na evropském trhu.
Čeští operátoři však s uvedením Nexus One v nejbližší době nepočítají a to i přesto, že se telefony s Androidem na tuzemském trhu objevují už více než rok. „T-Mobile vyjednává s Google na nadnárodní úrovni o distribuci na lokálních trzích. V tuto chvíli nemůžeme indikovat, zda, kdy a za kolik by se přístroj mohl prodávat,“ uvedla pro agenturu ČTK Martina Kemrová, mluvčí českého T-Mobile. Podobně se vyjádřilo také zastoupení O2 a Vodafone.
Přestože přímý prodej zákazníkům vyvolal docela velkou mediální odezvu, podle analytiků je cena odblokovaného telefonu příliš vysoká, než aby nějak významněji ovlivnila zavedený způsob distribuce přes prostředníky.
„Google mohl otřást základy celého odvětví, pokud by své zařízení nabídl zdarma. Místo toho zvolil tradiční cenovou politiku,“ uvedl Jeff Rath. Google sice věří, že jeho telefon bude ziskový, podle analytiků se však nedá očekávat, že v nejbližší době přinesl kdovíjak zázračné příjmy. Hlavní zdroj příjmů totiž s velkou pravděpodobností vidí jinde.
Nový bbchod může Googlu přinést vysoké příjmy
Přímým prodejem si totiž Google otevírá cestu do budoucna. Pokud dokáže přitáhnout zákazníky, může časem prostřednictvím svého obchodu nabídnout i další produkty nebo služby. „Pokud si jednou vytvoříte úzký vztah se zákazníky, exponenciálně vám naroste počet příležitostí k dalším příjmům,“ řekl v rozhovoru pro agenturu Bloomberg Will Stofega, analytik společnosti IDC.
Tím že nabídne Google také konkurenční telefony se systémem Android, může mnohem rychleji zvýšit povědomí o této platformě mezi vývojáři a v konečném důsledku tak možná konkurovat společnosti Apple a jejímu online obchodu iTunes. Právě skutečnost, že se Google, nejvýznamnější společnost, která vývoj Androidu podporuje, za tuto platformu takto jednoznačně postaví, významně navyšuje její kredit.
Google vidí potenciál mobilní reklamy
Uvedením telefonu Nexus One si Google nepochybně slibuje také zvýšení svého vlivu v oblasti reklamy na mobilních zařízeních. Hodnota tohoto trhu je v současné době odhadována na 1 miliardu dolarů, přičemž podle analytické společnosti Sanford C. Bernstein by se během následujících tří let mohla až ztrojnásobit. V této souvislosti také Google v listopadu minulého roku za 750 milionů dolarů koupil malou ambiciózní společnost AdMob, která se zabývá vývojem technologií pro mobilní reklamu. Někteří analytici dokonce v této oblasti z pohledu Googlu vidí mnohem větší potenciál, než v samotném prodeji nového telefonu.
Nexus One zahýbal také akciemi Googlu, i když možná ne tak, jak se očekávalo. Počáteční euforie sice navýšila jejich hodnotu o 7 procent na její 52týdenní maximum, po následném „vystřízlivění“ a všeobecné nejistotě (představitelé Googlu například odmítli poskytnout finanční cíle v souvislosti s Nexus One) se však jejich hodnota koncem dne uzavřela na řástce 623,99 dolarů, což je pod úrovní hodnoty ze začátku dne. Den po uvedení pak ještě dále klesala.
V každém případě jde zatím o příliš aktuální záležitost pro vynášení soudů nad tím, jak Nexus One ovlivní trh chytrých telefonů a postavení Googlu. Je nutné počkat, až se objeví na evropském a ve větší míře na asijském trhu.
Přečtěte si také
Gartner: Trh mobilních telefonů stagnuje, roste obliba iPhonů
Google Android: expandující systém pod drobnohledem
Google a další společnosti čelí žalobě kvůli názvu Android
Google: Příběh drobečka, který ovládl (nejen) internetový svět