Internetoví podnikatelé se léta holedbali, že v jejich prostředí to všechno funguje jinak. Že tam zákony běžné ekonomiky moc neplatí a kdo se snaží přenášet „starý svět“ do toho nového, pohoří. Že ty „EBITDY“ a „revenues“ mají možná smysl v kamenném světě, ale v tom digitálním platí jiná čísla. Že je jim líto firem, které musí inzerovat za šílené peníze v TV Nova, když na Internetu stačí udělat optimalizaci pro vyhledávač a všechno pak jede samo. Že hlavní je neotřelý nápad, nějak ho technicky zmatlat a pustit do světa, a tím je to dáno.
Jiří Hlavenka
Ekonomická krize (ale nejen ona, také přirozený vývoj) ukázala cosi zajímavého: že mezi internetovým a reálným světem je daleko menší rozdíl, než si někdo myslel nebo chtěl myslet. A že zásady, které po staletí platí v kamenném podnikání, platí na Internetu úplně stejně a stejně nemilosrdně.
Ještě loni utratili nejmenovaní finanční investoři strašlivé částky za české internetové projekty, které byly ve ztrátě nebo na nule. (Zkuste se jich zeptat, zda by dnes svoje konání zopakovali!). I dneska chodí investoři kolem internetových firem jako mlsní kocouři – samozřejmě, jsou to pořád atraktivní a růstové trhy, na tom se nic nezměnilo. A tak jako dříve je jejich první otázka: ukažte mě čísla. Ale ne, ne ta „vaše“ čísla, ta nás tak už moc nezajímají. Aha, vy ještě nemáte žádné výnosy, vaše služba je celá zdarma? Tak přijďte, až to vaše podnikání bude stát na finančním základě, na fungujícím obchodním modelu. Ano, já vím, že vaše návštěvnost je pěkná a roste, nemusíte mně to opakovat dvakrát. Děkujeme, a ozvěte se, ten váš nápad je fakt moc pěknej!
Jdeme dál. Rovněž populární podnikatelskou skupinou jsou internetoví obchodníci. Těch je na českém Internetu přes deset tisíc (!) a každý den, i v sobotu a neděli, jich přibývá dvacet až třicet nových (!!). Šestistýosmdesátýsedmý obchod s mobily…
A vypadají jako přes kopírák. Prodejce pomocí automatického nástroje, který má zdarma, nacucne do svého e-shopu stiskem tlačítka katalog dodavatele (který je stejný pro několik stovek e-shopů). Podívá se na ceny ostatních, trochu jej to porazí, nicméně nerezignuje a nastaví svoje ceny o 0,17% pod konkurenci. (Další, který přijde pět minut po něm, zase nastaví ceny o 0,11% pod něj). Zaplatí si PPC reklamu na tak neotřelá slova jako je „mobilka“ nebo „levné Nokie“, a pustí se do SEO optimalizace, do té bílé i třeba do té šedé, zde investuje celých těch dvanáct tisíc, které si na své podnikání vyhradil, a čeká na výsledky.
Ano, takto postupují všichni už pár let a rostou. Ale letos se to trošku zadrhlo: čím víc peněz se sype do PPC a SEO, tím menší efekt to přináší. Z dvou set PPC-odkliklých zákazníků jich odejde 199, aniž by nakoupili.
A i e-obchodníci začínají tušit, že je na čase se obrátit k praktikám starým sto let. Že musí budovat značku s využitím celé šíře marketingového mixu. Že se musí začít naučit odlišovat, a to prosím jinak než cenou. Že je potřeba myslet na to, jaké služby mám zákazníkovi nabídnout, aby nakoupil u mě a nešel jinam, třeba do Tesca. Že se to zkrátka musí dělat pořádně a to pořádně něco stojí; že výsledek, který se dostaví, je draze vykoupený.
Interneťáci, vítejte ve skutečném světě.
Profil
Jiří Hlavenka je zakladatel společností Computer Press a InternetShops, novinář a autor odborných publikací. Jeho další materiály naleznete na www.bloc.cz.