Podnikatelé a firmy potřebují snadné a dostupné nástroje pro podnikání, netuší ale, že existuje „cloud computing“, ani to, jaké výhody přináší. Aktuální studie se zaměřila na zmapování role internetu a online aktivit u malých a středních podniků (MSP) v České republice. Průzkum prezentovala společnost Google ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Podnikatelé netuší o cloud computingu
V průzkumu se ukázalo, že pro 92 % respondentů je hlavním důvodem používání internetu komunikace a email.
Firmy neznají možnosti
Malé a střední firmy hledají především snadná a finančně dostupná řešení pro komunikaci v rámci firmy, pro správu, sdílení a zabezpečení interních dokumentů atd. Studie přišla na to, že pouze minoritní procento firem o cloud computingu slyšelo (cloud computing je téměř neznámý, 65 % o něm nikdy neslyšelo nebo jej nezná) a ví, že využití internetu pro podnikání se však dá posunout ještě mnohem dále než jenom pro emailovou komunikaci, chat nebo zasílání souborů.
Cloud computing je nový přístup k práci s počítačem, kdy jsou všechny aplikace, služby a data uloženy online „v oblacích“ (od slova cloud), a tím pádem jsou provozovány a spravovány na serverech třetí strany. Podnikatelé a firmy tak nemusí řešit provoz IT a správu serverů, přístup ke svým souborům a informacím mají kdykoliv a odkudkoliv, kde je internetové připojení. Šetří tak čas, náklady a zvyšují efektivitu.
Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP ČR, říká: „Přestože firmy už mají hlavní část snižování nákladů vlivem hospodářské krize za sebou, ještě stále jsou úspory všeho druhu aktuálním tématem. Cloud computing je pro firmy natolik nový a neznámý termín, že pouze vzdělávání a osvěta jim mohou tento trend přiblížit a zbavit je možných počátečních obav.“
V České republice zatím firmy o této možnosti neví, což potvrzuje, že pouhých 6 % dotázaných cloud computing využívá a 8 % odpovědělo, že uvažují o jeho nasazení do podnikání. Tato metoda je v České republice v současnosti využívána častěji u středně velkých firem (12 %) a nejvíc o její nasazení uvažují obchodní společnosti (13 %).
Jedna třetina dotázaných společností uvedla, že pro svoji práci využívá online služby od Googlu – Dokumenty Google, Gmail a Kalendář Google Samotné Dokumenty Google jsou z 62 % využívány u společností na služby a firmy podnikající 16-20 let využívají vyšší měrou Kalendář Google (69 %).
Průzkum provedla výzkumná agentura United Interactive a výsledky byly zpracovány společností Factum Invenio v září 2009.
Přečtěte si také
Obchodní trendy podněcují rozvoj cloud computingu
Chytřejší planeta: více inteligence pro informační systémy