ITBiz.cz se snaží přinášet rozhovory s představiteli zajímavých projektů z oblasti IT byznysu. E-mail je jedním z nejdůležitějších komunikačních kanálů současnosti. Přinášíme tedy pokračování rozhovoru s Adamem Pacltem, ředitelem IceWarp Czech Republic, který bude mimo jiné hovořit o transformaci emailových serverů na komunikační, o firemním konceptu Unified Messagingu nebo o připravovaných verzích podnikových produktů.
Adam Paclt
Společnost IceWarp vznikla v roce 1999, tento rok tedy oslaví 10 let eistence. Jednalo se o studentský projekt člověka, který začal pro svého otce psát e-mailový server. Software byl na tehdejší dobu velmi pokročilý a umožňoval věci, o kterých se nesnilo ani produktům jako MS Exchange či Lotus Notes. První zákazníci si jej mohli zakoupit přes webové stránky za pomoci kreditní karty. V Česku byl tehdy tento postup velmi neobvyklý a tak se společnost soustředila na rozvinutější trhy v zahraničí. V roce 2002 překročil poprvé roční obrat magickou hranici 100 milionů korun. Bylo třeba společnost převést do zahraničí, vybudovat vlastní síť prodejců a přestat se spoléhat na on-line obchodování. Dnes má firma zástupce ve většině zemí světa. Výjimkou nejsou ani země v Asii a Rusku.
Od startupu k byznysu
Emailové servery – toto a mnohem více je možné si představit pod názvem společnosti IceWarp a jejím produktem Merak. Můžete nám o Vašem emailovém serveru a řešení říct více?
Vývoj produktu začal někdy v roce 1999. Původně jsme byli opravdový start-up projekt. Z nápadu jediného vývojáře se stala realita a začali se prodávat první licence do USA. K jednoduchému e-mailovému serveru přibyl WebMail, pak Antispam, Antivirus a GroupWare.
Postupem času se tedy z pouhých emailových serverů staly komunikační servery. Čím vším byly obohaceny – oproti pouhým emailovým serverům?
Schopností sdílet informace mezi uživatele a komunikovat nad rámec možností bežné e-mailové komunikace. Naše firemní strategie pro další roky je shrnuta v pojmu „Unified Messaging“. Představte si produkt, který vyřeší e-mailovou komunikaci, z části zastoupí CRM, plně nahradí komunikační síťe typu ICQ, Skype apod. a zároveň potřebnou úroveň vnitrofiremní bezpečnosti. Zaměstanec tedy přijde do práce a pro veškerou svoji agendu používá pouze jednu jedinou aplikaci, či webové rozhraní.
IceWarp pořádá pro své uživatele i školení – co všechno se uživatel na takovém školení dozví a naučí?
Naše produkty dosáhli jistého vývoje. To vidíte na první pohled hned potom, co spustíte konfigurační rozhraní. Naprostou prioritou je pro nás komunikace se zákazníkem, která naštěstí většinou probíhá v technologickém duchu. Jednou z forem jsou i školení. Snažíme se pořádat alespoň 7 – 9 tématicky různorodých školení ročně. Během nic prezentujeme novou funkcionalitu, ale také mluvíme se správci serverů. V konečném důsledku jsou to oni, kdo produkt skutečně vytváří.
Zmínil jste tři základní fakta – synchronizace, sdílení a interoperabilita. Začneme tím prvním – jaké jsou možnosti synchronizace vašeho produktu?
Během pracovního dne komunikujete se světem pomocí e-mailového klienta a mobilního telefonu. My se snažíme působit v obou těchto oblastech. Vaším jediným požadavkem je ve finále mít konsistentní data na uložená na serveru, v Outlooku i mobilním telefonu. To umíme.
Sdílení – můžete nám přiblížit i tuto funkci vašeho softwaru?
Uživatelé mohou mezi sebou nebo v pracovních skupinách sdílet maily, kontakty, kalendáře, žurnály a úkoly. Data jsou dostupná na serveru, popř. synchronizována do uživatelských Outlooku.
Funkčnost na všech platformách
Co můžete dodat k interoperabilitě?
Pro běžného člověka ja to nic neříkající pojem. Jeho vysvětlení v našem pojetí je velmi jednoduché. Nevážeme uživatele ani organizaci na jednu platformu. Je jedno jestli jako e-mailový klient používá Thunderbird nebo Outlook. Nezáleží nám na tom, zda používá mobilní telefon od Nokie, nebo zařízení s Windows Mobile. A už vůbec neřešíme, jaký operační systém má nainstalovaný na svém notebooku, zda Windows, Linux nebo MacOSX. Funguje se vším s použitím standardních protokolů. Nesnažíme se vytvářet vlastní standardy.
Předpokládám, že vaše vývojové centrum již pracuje na další verzi – o co bude nová verze obohacena a kdy se jí uživatelé dočkají?
IceWarp Mail Server 9
Nová verze bude na světě do konce června. Pro nás se jedná o malé jubileum, které jsme si nadělili k 10tému výročí existence společnosti. Přinese sebou hodně nového. Mimo jiné i vlastní e-mailový klient, který bude spjat se serverovou částí stejně, jako Outlook s konkurečním Exchangem.
Pokud se nejedná o nového uživatele, ale o stálého klienta, jak vlastně probíhá „přechod“ ze staré verze na novou?
Jednoduše. Stačí novou verzi nainstalovat přes původní instalaci. Snažíme se správcům serverů nekomplikovat život. Někdy je jen dobré navštívit naše školení a dozvědět se něco o tom, co je ve verzi nového.
Jak máte zajištěnou bezpečnost vašeho software a jaká je nejnovější bezpečnostní inovace IceWarp?
Absolutní zveřejnění testů bezpečnosti
Bezpečnost je pro nás přirozeně hlavní prioritou. Už jenom proto, že pracujeme s těmi nejcitlivějšími daty. Zrovna nedávno si jeden z našich hlavních klientů nechal vypracovat bezpečnostní audit. Ten nás upozornil na některé bezpečnostní nedostatky týkající se ukládání dat do databáze. Během 14 dnů byla na světě nová verze, která s databázemi pracovala o dost šetrněji. Abychom dokázáli světu, že dbáme na opravu nejnovějších bezpečnostních nedostatků, dohodli jsme se s bezpečnostní poradenskou společností na absolutním zveřejnění výsledků testů. V naší branži to je běžná praxe. Ne každý ale dovolí odhalit karty. Když to uděláte, musíte si být jisti sami sebou.
V nedávné tiskové zprávě bylo zmíněno partnerství se společností Stratos, můžete nám to přiblížit a objasnit, zdali se to týká i českého trhu?
Není to partnerství jako spíše dodávka technologie. V naší historii existují dva zcela klíčové obchodní případy. První je komplexní dodávka e-mailového řešení pro Toyotu ve Velké Británii, druhým je nedávný obchod se Stratosem. V prvím případě šlo o dodání stovek licencí, pro všechna obchodní zastoupení Toyoty a Lexusu, v druhém o podobný počet licencí pro lodě a další zařízení spolupracující přes globalní satelitní síť.
Blíží se polovina roku 2009, roku tzv. „globální krize“, pociťuje to i firma IceWarp? Pokud ano, jak trh, (oblast, ve které působíte) ovlivněný krizí, hodnotíte?
Neexistuje firma, která by nekorektní ekonomické klima nepociťovala. Každý přímo, či nepřímo cítí, že něco není v pořádku. Existují segmenty trhu, které byly postiženy naprosto fatálně. Naše společnost prodává jedno z nejlépe v poměru ceny a výkonu dostupných řešení na trhu. Jakmile zákazníci hledají alternativy o dost dražších konkurentů, narazí na nás.
Profil
Adam Paclt pracoval v letech 2000–2002 ve společnosti Infirma s.r.o. jako obchodník a správce informačního systému. Od roku 2003 nastoupil na pozici manažera oddělení technické podpory do společnosti IceWarp Ltd., kde v roce 2004 přestoupil na pozici obchodního ředitele, ve které setrval do roku 2006. V roce 2006 se začal naplno věnovat vlastní společnosti E&S Software s.r.o, oficiálnímu zastoupení IceWarp Ltd.pro regiony CZ, SK a UK.
Přečtěte si také
Adam Paclt: pojem e-mailový server neexistuje, budoucnost je v kompletních řešeních