Homeworking je nový moderní způsob práce z domova. Firmám i pracovníkům přináší výrazné úspory nákladů. Mimo to působí jako silný nástroj pro dlouhodobou stabilitu a motivaci zaměstnanců. Pro maximální využití homeworkingu je důležité kvalitní zavedení, jež obnáší vhodnou počítačovou podporu a dále určité změny ve způsobech komunikace i řízení pracovníků.
Michal Martoch
Současná situace v ČR i ve světě
Homeworking neboli práce z domova či home office jsou pojmy vyjadřující způsob práce, kdy pracovník provádí část nebo celou svou práci z domova. Jedná se o jednu z možností využití teleworkingu neboli práce online. Podle výzkumů by chtělo minimálně občas pracovat z domova 3/4 lidí. Velmi silný motivační prvek je homeworking pro mladší generaci, která považuje vyrovnaný pracovní a osobní život za jednu ze svých priorit a současně má výborné znalosti informačních technologií.
V USA a Kanadě nabízí homeworking jako alternativu k práci v kanceláři více než 40 % firem. V severní Evropě se jedná taktéž o desítky procent. V USA je dokonce v platnosti nařízení, které ukládá postupně zvyšovat počet federálních zaměstnanců pracujících z domova. Celosvětový trend je jasně nastaven směrem k maximálnímu využití homeworkingu.
V České republice je homeworking stále na začátku. Jeho plošné prosazení je spojeno s dostatečně kvalitním připojením k Internetu, jež bylo donedávna úzkým místem. To však bylo za poslední dva roky odstraněno a kvalitní internetové připojení je dnes běžně dostupné. V ČR pracuje v režimu některého druhu homeworkingu přibližně 5 % zaměstnanců. V následujících letech lze očekávat jeho výrazný nárůst. Nejvíce rozšířený je homeworking mezi lidmi na volné noze.
Homeworking nabízí v současné době jako alternativu běžné práce v kanceláři nebo jako firemní benefit desítky společností z řad malých firem (Atweb Consulting) i velkých korporací – T-Mobile či IBM.
Druhy homeworkingu
Občasná práce z domova – většinu času zůstává pracovník na pracovišti jako obvykle a pouze příležitostně vykonává práci z domova. Zaměstnavatel i pracovník získají příležitost vyzkoušet si homeworking na vlastní kůži a zjistit jednotlivé přínosy i úskalí. Ani jedna ze stran nemá co ztratit a pokud se to osvědčí, mohou z toho pouze profitovat.
Kombinace kanceláře a práce z domova – po získání základních dovedností (obvykle 3–6 měsíců) a vyhodnocení přínosů je možné přikročit k začlenění homeworkingu do běžných pracovních procesů. Kombinovaný homeworking je vhodný pro všechny profese, které nejsou podmíněny fyzickým pobytem na pracovišti. Existují 2 formy:
— část týdne v kanceláři, část týdne práce z domova
— jeden týden v kancelář, druhý týden práce z domova
Plný homeworking – vyžaduje větší zkušenosti na straně zaměstnavatele i pracovníka. Po jejich získání jej lze využít pro řadu profesí a povolání. Na důležité schůzky mohou pracovníci dojíždět např. 1–2x za měsíc.
Profese a povolání vhodné pro homeworking
Do nejrozšířenější skupiny patří lidé mající vyšší kvalifikaci, např. jde o překladatele, redaktory, obchodníky, konzultanty, programátory, grafiky, projektové manažery, architekty, účetní a jiné. Další skupinou jsou administrativní činnosti jako zpracování dat, provoz internetových obchodů, operátoři call center nebo tzv. virtuální sekretářky, což je nová profese vykonávaná výhradně z domova.
V oblasti manuální práce je situace poněkud jiná. Zde jsou možnosti značně omezené a většinou se jedná o nárazové akce než o dlouhodobý pracovní vztah. Manuální práce z domova jsou v ČR rájem pro podvodníky, kteří se snaží důvěřivé lidi nalákat na nejrůznější podvodné nabídky. Je s podivem, kolik lidí stále věří slibům o úžasné práci z domova za mnoho desítek tisíc Kč měsíčně bez jakékoliv kvalifikace a s minimem úsilí.
Výhody a nevýhody pro zaměstnavatele
Finanční a nefinanční přínosy
— úspory za pronájem kanceláře a energie
— snížení nákladů na nákup, opravy a udržování firemních automobilů
— nižší nemocnost zaměstnanců
— vyšší produktivita práce
— snížení nákladů na nábor a zaučení nových zaměstnanců z důvodu nižší fluktuace
— úspory času na porady a diskuze
— nezávislost firmy na okolním dění – např. živelních událostech, dopravní situaci
— možnost udržet si částečně zaměstnance i v případě náhlé nemoci nebo odchodu na mateřskou dovolenou
— úspory mzdových nákladů při zaměstnání postižených lidí
Potenciální rizika a dodatečné náklady
— náročnější řízení pracovníků
— zabezpečení dat
— nákup a instalace softwaru a hardwaru
Většinu rizik lze vhodným přístupem a dobře nastavenými procesy eliminovat.
Výhody a nevýhody pro pracovníky
Finanční a nefinanční přínosy
— nižší náklady na cestování a dopravu
— úspory času na cestování
— flexibilní pracovní doba
— možnost pracovat i s některými zdravotními problémy
— méně stresu
— větší klid na práci
— vyšší spokojenost
Rizika při práci z domova
— horší oddělení pracovního a osobního života
— osamělost
— nutnost sebekázně
— menší respekt a šance na povýšení
Většinu rizik lze vhodným proškolením pracovníků odstranit.
Nástroje pro podporu homeworkingu
Homeworking vyžaduje kvalitní komunikaci mezi pracovníky a vedením i vzájemně mezi spolupracovníky. Pro tyto účely je nezbytné využívat vhodné softwarové a hardwarové řešení nebo nejrůznější online služby:
— telefonování přes Internet – VoIP
— telekonference
— videokonference
— chat – instant messaging
— sdílené online dokumenty včetně online zálohování
— sdílení pracovní plochy počítače
— vzdálený přístup k počítači
— online kalendáře a plánovače
— firemní diskusní fóra, blogy a komunitní sítě
— firemní databáze znalostí ve stylu Wikipedie
— systémy pro efektivní sběr dat a informací
— online CRM (řízení vztahů se zákazníky)
— PDA a blackberry
— a mnoho dalších
Zavádění do firmy či instituce
Hlavní překážky pro zavádění práci z domova ze strany firem jsou především nedůvěra vedoucích pracovníků v zaměstnance, kteří „nesedí“ ve vedlejší kanceláři. Skutečnost je však taková, že ani při práci v kanceláři často netuší, co pracovník dělá. Přitom kvalitně zavedená práce z domova umožňuje firmě získat systémy, jež vedou k přesnější evidenci dosažených výsledků odvedené práce, než je tomu běžně v kanceláři.
Nejdůležitější je skutečnost, že zavedení homeworkingu musí být v souladu s politikou a strategií firmy a musí vyhovovat jejímu způsobu fungování. Neméně důležité je dát zaměstnancům na výběr, zda budou částečně z domova pracovat či raději zůstanou u práce v kanceláři. Velmi podstatné je také právně nastavit systémy, které manažerům umožní mít neustálý přehled o stavu plnění úkolů. S tím souvisí i správně zvolené komunikační kanály pro předávání informací, sdílení výsledků, vedení online porad apod.
Zavádění homeworkingu je proces, který vyžaduje kvalitní přípravu a dodržení určitých zásad. Správný přístup vede rychle k viditelným výsledkům a firmám se to více než vyplatí. Nejvhodnější variantou je na začátku vybrat několik pracovníků, ty proškolit a poté jim umožnit práci z domova 1–2 týdně. Teprve po seznámení managementu firmy s procesem práce z domova lze přistoupit k plošnějšímu zavádění do firmy a případnému rozšíření o další dny v týdnu.
Jak vidíte možnost využití homeworkingu nebo teleworkingu ve vaší společnosti? Máte-li s nimi zkušenosti, přemýšlíte o jejich zavedení či řešíte nějaký problém, ozvěte se, rád si o nich popovídám: michal.martoch@idealine.cz