Americká společnost Google ze skupiny Alphabet potlačuje hospodářskou soutěž v technologiích pro internetovou reklamu. Vyplývá to z rozhodnutí soudu v americkém státě Virginie. Google podle žaloby amerického ministerstva spravedlnosti, které dala soudkyně za pravdu, z větší části ovládá infrastrukturu nutnou k financování webových stránek, když prostřednictvím svého systému uskuteční každou sekundu více než 150.000 prodejů on-line reklamy. Uvedla to agentura Reuters. Google uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Podle soudkyně Leonie Brinkemové je Google odpovědný za „úmyslné získání a udržování monopolní síly“ na trzích reklamních serverů pro vydavatele a na trhu reklamních burz, které fungují mezi kupujícími a prodávajícími.
„Kromě toho, že toto vylučující chování zbavilo konkurenty možnosti soutěžit, podstatně poškodilo zákazníky Googlu z řad vydavatelů, konkurenční prostředí a v konečném důsledku i příjemce informací na otevřeném webu,“ napsala Brinkemová.
Žalobcům se však nepodařilo prokázat samostatné tvrzení, že společnost měla monopol v reklamních sítích inzerentů, napsala soudkyně v rozhodnutí.
Lee-Anne Mulhollandová, viceprezidentka pro regulační záležitosti, řekla, že se společnost Google proti rozhodnutí odvolá. „Vydavatelé mají mnoho možností a vybírají si Google, protože naše nástroje pro reklamní technologie jsou jednoduché, cenově dostupné a účinné,“ dodala.
Brinkemová po shledání, že Google porušil zákon, bude zvažovat požadavek žalobců, aby společnost prodala platformu na prodej internetové reklamy Google Ad Manager. Ta v roce 2020 představovala 4,1 procenta tržeb a 1,5 procenta provozního zisku společnosti, vyplývá z průzkumu společnosti Wedbush a soudních dokumentů.
Google tak letos čelí hned u dvou soudů hrozbě, že bude muset prodat majetek nebo změnit obchodní postupy. Soudce ve Washingtonu bude totiž v dubnu projednávat žádost ministerstva spravedlnosti, aby Google prodal prohlížeč Chrome a přijal další opatření k ukončení dominantního postavení v oblasti internetového vyhledávání, připomíná Reuters.
Podle žaloby Google vyvinul komplexní mechanismus, jehož cílem bylo ovládnout trh s internetovou reklamou. Součástí systému měly být jak akvizice menších konkurentů, tak omezení způsobu, jakým klienti mohou používat reklamní nástroje společnosti. Google celou dobu obvinění odmítá a tvrdí, že žalobci zkreslují jeho úsilí o rozvoj svých technologií a snahu sloužit zákazníkům. Na tom není podle firmy nic nezákonného.
Agentura Reuters už loni napsala, že soudní spor je zásadním vyústěním dlouhodobého tažení amerických antimonopolních orgánů proti údajným monopolům velkých technologických firem. Tato snaha začala už za první administrativy prezidenta Donalda Trumpa a pokračovala i za vlády jeho nástupce Joea Bidena, který v úřadu skončil letos v lednu.