Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dlouhodobě sleduje nárůst problémů spojených se zahraničními online tržišti, která cílí na české spotřebitele. Přestože jde o zásadní téma s významným dopadem na férovost podnikatelského prostředí a ochranu zákazníků, Česká obchodní inspekce (ČOI) v této oblasti nečiní dostatečné kroky a zastává spíše pasivní postoj k řešení těchto problémů. Naopak u českých e-shopů při kontrolách ČOI stále zvyšuje své nároky a hledá chyby v detailech, které pro spotřebitele nehrají žádnou roli.
Česká obchodní inspekce selhává v řešení problémů zahraničních e-commerce tržišť, u malých e-shopů přitom své nároky neustále zvyšuje
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dlouhodobě sleduje nárůst problémů spojených se zahraničními online tržišti, která cílí na české spotřebitele. Přestože jde o zásadní téma s významným dopadem na férovost podnikatelského prostředí a ochranu zákazníků, Česká obchodní inspekce (ČOI) v této oblasti nečiní dostatečné kroky a zastává spíše pasivní postoj k řešení těchto problémů. Naopak u českých e-shopů při kontrolách ČOI stále zvyšuje své nároky a hledá chyby v detailech, které pro spotřebitele nehrají žádnou roli.
„Česká obchodní inspekce dlouhodobě nedostatečně řeší spotřebitelské podněty na chování přeshraničních tržišť. Zákazníci, kteří mají problém s reklamacemi, bezpečností výrobků nebo nedodržením právních povinností ze strany zahraničních prodejců, se pak obrací na nás,“ uvádí Jan Vetyška, výkonný ředitel. APEK jako zástupce zájmů českých e-commerce hráčů, v tomto žádnými pravomocemi nedisponuje, je ale vděčný za každou informaci o tom, jak se zahraniční (především čínská) chovají ke svým českým zákazníkům.
Nedostatečná aktivita ČOI se z podkladů zaslaných spotřebiteli projevuje například v těchto konkrétních případech:
· Konstatování možného porušení zásady transparentnosti informování spotřebitelů o nákladech na dopravu, avšak následné nezahájení kontroly ze strany ČOI;
· Konstatování možného porušení povinnosti informovat spotřebitele o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, avšak následné nezahájení kontroly ze strany ČOI;
· V případě některých transakcí na „platformách“ je zjevné, že jde pouze o obcházení evropských regulací a schovávání se za nedohledatelné „prodejce“, aby přeshraniční platformy nemusely dodržovat platné evropské i české zákony.
Zahraniční tržiště jako rostoucí problém, nároky na české e-shopy jsou naopak čím dál vyšší
Zahraniční e-commerce platformy často obcházejí evropská a česká pravidla, čímž získávají neférovou konkurenční výhodu oproti tuzemským e-shopům, které dodržují přísné zákonné požadavky. Tato situace nejenže poškozuje české podnikatele, ale zároveň vystavuje spotřebitele vyšším rizikům, například v oblasti bezpečnosti výrobků, nevymahatelnosti reklamačních práv nebo skrytých poplatků.
„Když srovnám požadavky, jaké musí plnit české e-shopy s tím, co vidíme u některých zahraničních tržišť ze třetích zemí, vnímám to jako opravdu nefér. Naše APEK Vzorové obchodní podmínky, které poskytujeme internetovým obchodům volně ke stažení, nyní obsahují například čtyři strany textu vztahujícího se jen k právům z vadného plnění! Postupně je neustále rozšiřujeme v souladu s požadavky, které ČOI v rámci svých kontrol u e-shopů průběžně navyšuje. Má to ale pro spotřebitele opravdu nějaký přínos?“ ptá se Jan Vetyška a dodává: „Je jistě správné v souladu s platnou legislativou vyžadovat po e-shopech informace o způsobu zajištění zpětného odběru výrobků po ukončení jejich životnosti a chtít na daňovém dokladu odděleně informaci o nákladech na zpětný odběr od ceny elektrozařízení. Ovšem pokud tyto informace chceme od našich obchodníků, musíme je přece o to více požadovat po těch zahraničních. Jenže ti velmi často takové poplatky vůbec nehradí a odpadem si hlavu nelámou,“ uzavírá Vetyška.
APEK proto vyzývá Českou obchodní inspekci k důraznějším krokům a aktivnější spolupráci s relevantními institucemi na národní i evropské úrovni. Ochrana spotřebitelů a zajištění férového podnikatelského prostředí musí být prioritou všech zúčastněných stran. I když je to jistě náročnější než hledání nepřesností a následné pokutování malých e-shopů.