Celosvětový prodej chytrých hodinek loni poprvé klesl, a to o sedm procent. Na vině je z velké části prudký pokles zájmu o přístroje lídra trhu, americké společnosti Apple. S odvoláním na údaje výzkumné společnosti Counterpoint to napsal server televize BBC. V letošním roce Counterpoint očekává mírné oživení globálního trhu, pomoci má k tomu využívání funkcí umělé inteligence (AI) a větší důraz na poskytování širšího spektra zdravotních údajů.
Dodávky hodinek Apple Watch se loni snížily o 19 procent. Propad způsobil nedostatek nových funkcí u nejnovějších zařízení Applu a skutečnost, že se nevyplnily zprávy o údajně připravovaném špičkovém modelu Ultra 3.
„Největší vliv na pokles měla Severní Amerika, kde absence modelu Ultra 3 a minimální vylepšení funkcí řady S10 přiměly spotřebitele odkládat nákupy,“ uvedla analytička firmy Counterpoint Anshika Jainová.
Firmu Apple také na přelomu let 2023 a 2024 poznamenal zákaz prodeje a dovozu v USA kvůli spornému patentu na monitorování hladiny kyslíku v krvi. To podle Jainové rovněž přispělo k poklesu prodeje v první polovině loňského roku.
V posledním loňském čtvrtletí měl Apple 22procentní podíl na trhu. Ve stejném období předchozího roku jeho podíl činil 25 procent.
„Prošli jsme obdobím, kdy se chytré hodinky změnily z nového a vzrušujícího přístroje v něco, co se nyní stabilizuje – soubor funkcí se meziročně příliš dramaticky nemění,“ uvedl analytik firmy CCS Insight Leo Gebbie.
Navzdory celkovému poklesu se ale loni prudce zvýšil prodej chytrých hodinek čínské výroby, od firem jako Xiaomi, Huawei a Imoo. Čínští výrobci zřejmě využili dalšího trendu, rostoucí obliby chytrých hodinek pro děti, což byl jediný segment trhu, který v roce 2024 rostl. Společnost Imoo se specializuje na dětské chytré hodiny a loni zaznamenala nárůst odbytu o 22 procent. Firmu ale zastínila společnost Xiaomi, která loni zvýšila prodej o 135 procent. Chytré hodinky Smart Band od Xiaomi se prodávají za zlomek ceny konkurenčních výrobků firem Apple a Samsung.
„Společnost Xiaomi odvedla opravdu dobrou práci při prodeji zařízení, zejména v regionech, jako je jižní a východní Evropa, kde tato větší cenová dostupnost má tendenci u zákazníků rezonovat mnohem silněji,“ uvedl Gebbie. Dodal, že velcí hráči na trhu jako Apple a Samsung se nezapojují do cenové války a snaží se dosahovat mnohem vyšších marží.
Zvýšil se také prodej chytrých hodinek v Číně, jejíž podíl na celkovém prodeji stoupl v posledním čtvrtletí loňského roku na 25 procent z 19 procent ve srovnatelném období roku předchozího. Counterpoint upozornil, že v Číně se poprvé prodalo více chytrých hodinek než v Indii nebo v Severní Americe. Podíl Indie na globálním prodeji se snížil z 30 na 23 procent, podíl Severní Ameriky pak z 23 na 22 procent.