Po letech narušení dodavatelského řetězce, ekonomické nejistoty a zvýšeného geopolitického napětí čelí nyní výrobci technologické revoluci v podobě agentů umělé inteligence a dalších inovací a jsou pod tlakem, aby se dále vyvíjeli. V reakci na to drtivých 85 % z více než 800 rozhodujících pracovníků ve výrobním průmyslu, kterých se společnost Salesforce dotazovala v rámci své nejnovější zprávy Trends in Manufacturing, uvedlo, že musí modernizovat své každodenní operace, aby si udrželi konkurenceschopnost.
Aby toho dosáhli, 97 % výrobců provádí strategické změny, včetně změn v oblasti servisu a poprodejních služeb, a 26 % tyto změny označuje za kompletní. To například zahrnuje využití nových technologií, jako jsou umělá inteligence (AI) a propojená aktiva – stroje, průmyslová zařízení, vozidla a spotřebiče, které jsou vybaveny senzory, softwarem a možnostmi připojení – ke zlepšení a rozšíření nabídky servisu a poprodejních služeb, otevření nových zdrojů příjmů, odlišení se od konkurence a zvýšení loajality zákazníků.
Proč je to důležité: Výrobci čelí tlaku z více stran a 59 % z nich stále pociťuje následky narušení dodavatelského řetězce z dob pandemie. Mezitím se zvyšují problémy s pracovní silou, kterou respondenti považují za hlavní překážku růstu, protože se zvyšuje počet odchodů do důchodu a pomalu nastupuje nová generace. A přestože převratné technologie jako je inteligentní výroba a umělá inteligence přinášejí příležitosti pro zvýšení rozsahu a efektivity, s sebou zároveň nesou také jedinečné výzvy.
Datová infrastruktura a viditelnost jsou klíčové
Vysoce kvalitní a integrovaná data jsou důležitá pro každou společnost, která se snaží zlepšit své operace, ale ve výrobním průmyslu, kde jsou partnerství základem obchodních modelů a propojená aktiva otevírají dveře k novým zdrojům příjmů, rychlejšímu uvádění produktů na trh a personalizovaným a proaktivním službám zákazníkům, mají zásadní význam.
Přesto má mnoho týmů problém přinést cenné datové poznatky zaměstnancům v první linii, přičemž 78 % respondentů uvedlo, že tráví značný čas hledáním informací v různých systémech. Například jen 42 % zaměstnanců u výrobců využívajících data o připojených prostředcích má k těmto datům plně přístupný a integrovaný pohled a jen 43 % tvrdí totéž o telemetrických datech. Tato výzva se bude zvětšovat, samostatná studie předpovídá 22% nárůst objemu výrobních dat jen mezi lety 2023 a 2024.
Výrobci vstupují do éry umělé inteligence
Důvěryhodná data jsou ve výrobě klíčová, protože čtyři z pěti respondentů s umělou inteligencí alespoň experimentují a více než třetina (36 %) ji označuje za již plně implementovanou v provozu.
Mezi respondenty průzkumu z oblasti prodeje, služeb, marketingu a provozu jsou případy generativního využití, jako je tvorba obsahu, mnohem častější než případy prediktivního využití (74 % oproti 47 %), a to i přesto, že generativní AI je relativně nová.
Výrobci investují do dodavatelských řetězců, on-shoringu a nearshoringu
Po bouřlivém začátku desetiletí v tomto odvětví, který byl poznamenán nesouladem nabídky a poptávky, prudkým růstem nákladů a nespokojeností zákazníků, 83 % respondentů uvedlo, že jejich společnost usiluje o modernizaci dodavatelského řetězce. Přesto je zhruba polovina nebo méně těchto iniciativ považována za „velmi účinné“ v různých ukazatelích jako je efektivita, snížení nákladů a odolnost vůči budoucím rizikům.
V USA výrobci očekávají pokračování nedávných iniciativ v oblasti on- a near-shoringu, přičemž 61 % z nich předpokládá, že v příštím roce bude více jejich výrobků vyráběno v tuzemsku, a 44 % uvádí totéž v případě získávání materiálů.
Investice do prodeje a marketingu jsou nejvyšší prioritou. Většina výrobců investuje do servisních a poprodejních služeb, které rozšiřují zdroje příjmů a naplňují očekávání zákazníků ohledně komplexních řešení jako jsou opravy a údržba. Přesto jsou prodejní a marketingové iniciativy považovány za zdaleka nejvyšší investiční prioritu, přičemž jen dva z pěti respondentů překonávají cíle jako je průměrná hodnota objednávky a délka prodejního cyklu. Zatímco rostoucí tlak na marže a ziskovost je hlavní hnací silou těchto iniciativ, respondenti také pravděpodobně uváděli potřebu větší agility, aby se mohli rychle přizpůsobit tržním silám.
Pohled společnosti Salesforce: „Tváří v tvář makroekonomickým výzvám jako je rostoucí globální napětí, nestabilita dodavatelského řetězce, ekonomická nejistota a stárnutí pracovní síly, se výrobní průmysl musí stát agilnějším, propojenějším a inteligentnějším. Aby toho výrobci dosáhli, musí být schopni využít všechna svá data k pohonu nových nástrojů a schopností umělé inteligence, včetně autonomních agentů prostřednictvím řešení jako je Agentforce, která jim mohou pomoci zvýšit provozní efektivitu a otevřít nové zdroje příjmů ze služeb a poprodejních služeb.“ – Achyut Jajoo, SVP a GM pro výrobu a automobilový průmysl.