Začátek roku 2025 přináší řadu nových digitálních služeb, které šetří čas a zjednodušují administrativu. Mezi klíčové novinky patří automatická evidence započitatelných doplatků za léky v systému eRecept, elektronické podávání žádostí o kartu řidiče a řidičské průkazy s profesní způsobilostí a přibudou také nové portály Ministerstva financí, životního prostředí, obrany a vnitra.
Od prvního ledna začala fungovat inovace v systému eRecept, která přináší automatickou evidenci započitatelných doplatků za léky. Díky této novince mohou lidé v reálném čase sledovat informace o vyčerpání limitu na doplatky v aplikaci eRecept. Pacienti už díky ní nemusí platit doplatky překračující jejich limit a čekat na zpětné vyúčtování od zdravotní pojišťovny.
Rovněž od začátku roku Ministerstvo dopravy připravuje elektronické podávání žádostí o kartu řidiče a řidičské průkazy s profesní způsobilostí. Tento systém nejen automaticky předvyplní dostupné údaje o žadateli, ale také přinese 20% slevu na správních poplatcích při elektronickém podání. O stavu své žádosti budou žadatelé průběžně informováni prostřednictvím notifikace.
Ministerstvo práce a sociálních věcí se začátkem roku spustilo evidenci nezaměstnaných online. Žádost o zprostředkování zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti tak lidé vyřídí snadno v Klientské zóně Jenda. Do evidence se za první dva týdny přihlásilo online 34 200 lidí a o podporu takto žádalo 27 900 lidí.
Ministerstvo také spustilo vyřizování otcovské, mateřské a ošetřovného online. Průběh zpracování dávky je možné kdykoliv sledovat prostřednictvím ePortálu ČSSZ.
Koncem ledna přibudou hned dva významné portály. Ministerstvo financí spouští svůj samoobslužný formulářový portál, který umožní jednoduché a přístupné prostředí pro řešení daňových a dalších finančních agend. Souběžně Ministerstvo životního prostředí představí portál MŽP LITE, který umožní elektronické podání až 400 různých služeb v oblasti životního prostředí.
V únoru bude opět možné podávat přihlášky na střední školy digitálně. V loňském roce tuto možnost využilo 90 % všech uchazečů, což představuje 135 000 z celkového počtu 150 000 přihlášených. Novinkou loňského přijímacího řízení byla také možnost podat přihlášku až na tři obory nebo školy, které uchazeči podle svých priorit seřadili.
Únor přinese také spuštění ePortálu Ministerstva obrany, který usnadní podávání žádostí a dalších agend s využitím automatického doplňování údajů z registrů. Ve stejnou dobu začne fungovat i ePortál Ministerstva vnitra, který umožní elektronickou komunikaci s úřadem bez nutnosti vlastnit datovou schránku či elektronický podpis.
V březnu Ministerstvo dopravy jako první úřad spustí využívání Registru zastupování – systému pro elektronické vystavování plných mocí, který lidem umožní rychle a snadno řešit záležitosti s úřady, aniž by museli cestovat k notáři nebo na Czech POINT pro ověření podpisu. Odpadne tak nutnost opakovaně na různých místech předkládat plnou moc v papírové podobě a nechávat ji za poplatek úředně ověřovat. Díky propojení Portálu dopravy s novým systémem bude možné snadno pověřit zaměstnance nebo jinou osobu, aby za firmu vyřídili záležitosti kolem vozového parku. A to vše pohodlně online, bez zbytečného papírování.
V první polovině roku 2025 se očekává i spuštění elektronického Informačního systému insolvenčního rejstříku (eISIR) a elektronického spisu (eSPIS). Tento systém přinese zlepšení dostupnosti informací u soudních řízení, zvýší transparentnost rozhodování a zvýší bezpečnost a usnadnění komunikace mezi všemi účastníky insolvenčního řízení.
Ve druhé polovině roku se chystá spuštění digitálního potvrzení o studiu, které ulehčí situaci více než 250 000 studentům z českých vysokých škol a nepřímý dopad může mít až na 500 000 osob, včetně rodičů a dalších institucí, které potvrzení o studiu vyžadují.
V posledním čtvrtletí by měla do aplikace eDoklady přibýt kartička průkazu osoby se zdravotním postižením (OZP), která výrazně usnadní život všem lidem se zdravotním omezením.
Koncem roku se spustí systém eTurista, jehož cílem je snížení administrativní zátěže podnikatelů a vytvoření nástrojů pro správu místního poplatku z pobytu a jeho lepší výběr.