Česká obchodní inspekce i ve třetím čtvrtletí letošního roku pokračovala v kontrolách internetových obchodů se zaměřením na ty, které vykazují znaky neplnění právních povinností. Celkem realizovala 148 kontrol a při 125 kontrolách zjistila porušení právních předpisů (84,46 %).
Kontrolní akce byla zaměřena na plnění povinností prodávajících při prodeji prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, konkrétně internetu. V období od 1. července do 30. září bylo provedeno celkem 148 kontrol, při nichž bylo ověřováno dodržování povinností vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů. Porušení právních předpisů bylo zjištěno ve 125 kontrolách, tj. 84,46 % všech kontrol. Ve druhém čtvrtletí bylo porušení předpisů zjištěno v 87,11 % provedených kontrol, míra zjištění tedy byla ve třetím čtvrtletí jen mírně nižší.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve sledovaném období porušen ve 171 případu. Nejčastějším zjištěním bylo v 52 případech porušení § 13, který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Dalším nejčastějším zjištěním bylo používání nekalých obchodních praktik, které mohou narušit ekonomické chování spotřebitele a vést k tomu, že spotřebitel učiní rozhodnutí, které by jinak neučinil. Jednalo se především o porušení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1 nebo 2 (37 případů), kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp. Dále § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2, nebo 3 (12 případů), kdy bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně. Šestnáct případů se týkalo spotřebitelských recenzí podle ust. § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5, kdy prodávající neinformoval o tom, zda a jak zajišťuje, aby zveřejněná spotřebitelská recenze pocházela od spotřebitele, který výrobek skutečně použil nebo si jej zakoupil. Třetím nejčastěji porušovaný ustanovením byl § 14 odst. 1, 2 (25 případů), kdy prodávající neinformoval řádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR).
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, byl ve sledovaném období porušen celkem ve 181 případu. Nejčastěji bylo zjištěno porušení ustanovení § 1820, které se týká sdělení před uzavřením smlouvy při využití prostředků komunikace na dálku. Celkem ve 41 případech bylo zjištěno, že spotřebiteli nebyly sděleny podmínky, lhůty a postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, jakož i vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy dle § 1820 odst. 1 písm. i). Dalším porušovaným ustanovením občanského zákoníku bylo ustanovení § 1826a odst. 2, které podnikateli ukládá povinnost zajistit, by spotřebitel vzal při objednávce výslovně na vědomí, že se zavazuje k zaplacení. Je-li objednávka činěna použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku, musí být označeny snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací. Porušení této povinnosti bylo zjištěno celkem ve 36 případech. Dále ve 35 případech bylo zjištěno, že prodávající neposkytli spotřebiteli znění smlouvy a všeobecných podmínek v textové podobě při použití elektronických prostředků při uzavírání smlouvy dle ustanovení § 1827 odst. 2. V jednom případě bylo zjištěno nepotvrzení objednávky neprodleně po její obdržení při použití elektronického prostředku komunikace na dálku, tedy porušení ustanovení § 1827 odst. 1.
Porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru ČOI, bylo prokázáno v dalších 74 případech.
Na základě porušení právních předpisů v dozorové působnosti ČOI, zjištěných v rámci kontrolní akce, nabylo v období od 1. 7. do 30. 9. 2024 právní moci celkem 180 pokut v celkové hodnotě 3 899 000 Kč.
V rámci kontrol internetových obchodů se ve třetím čtvrtletí uskutečnila kontrolní akce, zaměřená na informace na stránkách internetových obchodů, týkající se tzv. prodloužené záruky, a na způsob, jakým je spotřebiteli nabízena. Ve většině případů se totiž nejedná o smluvní záruku ve smyslu občanského zákoníku, ale o službu pojištění, respektive o škodové pojištění poskytované odlišným subjektem, než je prodávající. Spotřebitel si tím sjednává dodatečné pojistné krytí na opravy či výměnu výrobku, případně vrácení kupní ceny po skončení zákonné záruky. Provedeno bylo 7 kontrol, porušení týkající se této problematiky bylo zjištěno ve 2 kontrolách.
Výsledky kontrol potvrzují, že v oblasti internetového prodeje i nadále dochází k porušování spotřebitelské legislativy. Mezi opakující se nedostatky patří, že prodávající nedostatečně informují o právu na odstoupení od smlouvy včetně vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy, podmínkách jeho uplatnění a nákladech na vrácení zboží.