Přehlídka technologií, inovací a vizí, ale také místo, kde se potkávají špičky IT scény z malých i velkých zemí. Dell Technologies Forum je událost, která se v průběhu roku odehrává na různých místech světa. V polovině listopadu seriál technologických konferencí zavítal do pražského O2 universa. Jedním z přednášejících byl Glenn Mallon, Head of Workplace Solutions Group společnosti Dell Technologies pro region EMEA.
Dell letos klade důraz na umělou inteligenci v nových modelech svých notebooků, pracovních stanic, a dokonce i sluchátek. Jak se kvůli AI změnil hardware?
To je docela zajímavá otázka. Když se zamyslíte nad umělou inteligencí, je tu mnohem déle, než jak o ní mluvíme v posledních několika letech. Strojové učení není žádná novinka. Algoritmické obchodování existuje už od 80. let. Přitom jsou to technologie využívané AI. Změna je v tom, že nyní je umělá inteligence na cenové úrovni, kdy ji můžeme konzumovat. Například s velkými jazykovými modely můžeme pracovat mnohem lepším způsobem a můžeme je trénovat. Strávili jsme roky jejich cvičením a konečně jsme schopni vytvářet algoritmy, které je mohou využívat za cenu, kdy se návratnost investice nepočítá na roky, ale měsíce.
Situace se dramaticky mění i v tom, jak o umělé inteligenci přemýšlíme. Dřív to byla věc, která se vymykala našemu chápání a představivosti. Dnes je to něco, co můžeme použít v každodenním životě. Někdy před šesti sedmi lety jsem měl přednášku o řízení AI v Lloyds Bank ve Velké Británii. Debata se stočila k Terminátorovi: jak AI je převzata svět a vymkla se kontrole, protože kolem ní neexistovalo žádné řízení. Mnoho lidí se tehdy velmi bálo, že jim bude brát práci. Myslím si, že dnes je náš pohled na ni mnohem vyspělejší. Vidíme ji jako technologii, která je mnohem více dostupná pro uživatele. Přijde nám vzrušující, že ji můžeme skutečně využít v každodenních věcech tak, jak jsme si před těmi šesti sedmi lety nedokázali představit. Pěkný příklad jsou naše sluchátka, která jste zmínil. Sám je používám a oceňuji, jak fungují. Jsem v hlučném prostředí a najednou se spustí potlačení hluku. Nemusím se dotknout žádného tlačítka, prostě se to stane. A právě tohle jsou věci, které pomáhají prosadit změnu. Máte problém, na který si lidé zvykli, a vnímají ho jako něco běžného. Ovšem vy jim díky technologii pomůžete tenhle problém vyřešit; otevřete jim oči a zlepšíte život. Tyhle drobnosti nám pomáhají dostat technologie do širšího povědomí a lidé je pak začínají očekávat. Je to docela zajímavé.
V čem vidíte rozdíl mezi umělou inteligencí a ostatními technologickými trendy?
Myslím, že AI je svým způsobem jiná. Je to něco, co vytvoří další, novější technologické události. Připomíná mi to příchod internetu. Internet byl technologickou událostí 90. let. Vzpomínám si, jak moje první práce byla programátor v IBM. Pracoval jsem na jejich kanadském webu, který byl na svou dobu přelomový. Říkali jsme si: aha, bylo by super, kdybychom na tomhle mohli prodávat nějaké věci… Ale vlastně by to taky mohl být jen informační prostor. Nakonec je to oboje. Dnes je z něj centrum všeho, co děláme. Aplikace, které mají vlastní grafické rozhraní na notebooku nebo na stolním počítači, už nejsou ničím výjimečným. Pomocí webového prohlížeče se teď spouští všechno. Příchod internetu byl okamžik, který odstartoval změnu. Umělá inteligence je v podobném bodě. Bude tím dalším pokrokem, který pomůže vyprodukovat ještě více skvělých nápadů z pohledu technologických trendů.
Takže abych se vrátil k vaší otázce. Je umělá inteligence pouhý trend? Ne, to si nemyslím. Podle mě změní pravidla hry. Na rozdíl od internetu, kde to trvalo nějakých dvacet, třicet let, výsledek uvidíme mnohem dříve. Odhadem už do pěti let se zcela změní způsob, jakým děláme každodenní práci, jak se díváme na data, jak je spotřebováváme, jak je využíváme k lidskému pokroku.
Jakou roli hraje Dell Technologies v tom, jak se dnes formuje umělá inteligence?
AI bereme jako velké téma. Jedna z věcí, kterou jsme vytvořili, je takzvaná Dell AI Factory. To je místo, kde jsou různé prvky pomáhající lidem a zákazníkům, aby dosáhli výsledků, o které usilují. Obecně panuje názor, že když je AI technologie, tak by se o ni mělo starat a rozhodovat IT oddělení. Ve skutečnosti je to ale byznysový nástroj. Firmy jsou zahlceny daty. Generují data, získávají data, ukládají data… My jim můžeme pomoci tato data strukturovat, aby je pak mohli využít k vytvoření výsledku. Prostřednictvím AI jim pomáháme zjednodušit to, co vědí. Vedeme je cestou, jak správně využívat různé technologie a nástroje v našem ekosystému. Právě zjednodušení je klíčem k tomu, co přinášíme našim zákazníkům
Dell říká, že AI PC posouvá osobní počítač na zcela novou úroveň. Můžete k tomu říct něco bližšího?
Vzhledem k tomu, že vedu naši skupinu klientských řešení pro region EMEA, tak je mi tohle téma blízké. Když se zamyslíte nad každodenními činnostmi, některé z nich jsou velmi administrativně náročné, ale ne příliš podnětné. Spíš velmi otupující. Tyto věci lze poměrně rychle automatizovat díky AI PC a dostat se rychleji k hodnotovým rozhodnutím.
Pořád budete potřebovat člověka, aby tato rozhodnutí udělal. Ale dáte mu nástroj, díky kterému budete mít možnost rychleji získat lepší, kvalitnější poznatky a data, a tím vám pomohou usnadnit a urychlit ta rozhodnutí. Navíc umělá inteligence je tak dobrá, jak dobrá jsou data, která jsou jí poskytnuta k učení. A tahle data Jak se tato data dostanou do systému, který je musí nejprve zadat do svého notebooku, že ano. Takže ten notebook nikdy nezmizí ve smyslu vstupního prvku, ale výstupy jsou opravdu to, co je silnou stránkou. Například Copilot PC od Microsoftu pomáhá transformovat každodenním rutinu na práci, která se rychle vyřídí. A k tomu jsou poznatky, které získáváme, silnější a bohatší.
Stane se AI PC ústředním prvkem moderního pracoviště?
Myslím, že už to tak je. Prostřednictvím PC komunikujeme s AI. A umělá inteligence se stane naprosto středobodem všech pracovišť. Takže AI PC v tom centru bude také. Protože opět, AI je dobrá jenom tak, jak dobré jsou vstupy a výstupy. Potřebujete něco, na co se budete moci podívat, abyste ty informace získali. Firmy už začínají nacházet způsoby použití, které jim pomáhají tu technologii zužitkovat. Obecně, možnost komunikace a interakce mezi lidmi a AI bude klíčová pro další rozvoj těchto firem. Takže ano, AI PC bude 100% v centru toho všeho.
Jak funguje řešení společnosti Dell pro digitální asistenty na bázi AI?
Co je vlastně digitální asistence? Je výsledek, je to případ užití, je to cokoli, co hledáte. Naše systémy vašemu algoritmu využít data. To je náš přínos. Vytváříme infrastrukturu, která umožňuje vašemu nápadu nebo softwaru projít algoritmem, aby využil data. Jsme tvůrci algoritmů? To rozhodně nejsme! Dokážeme lidem pomoci a nasměrovat je správným způsobem, aby spolupracovali se správnými lidmi při jejich vytváření? Rozhodně ano! Ovšem digitální asistent je pouze jedním z prvků algoritmu. Musíte si položit otázku, jestli je digitální asistent důležitý pro vaše podnikání? Pokud ano, je to skvělé, rozhodně vám s tím můžeme pomoci třeba tím, že vám pomůžeme strukturovat data tak, aby vám je asistent dokázal zpracovat rychleji a stručněji. Nebo třeba aby se učil z otázek, na které se odpovídá, a následně byl schopný poskytovat rychlejší a lepší výsledky.
K tomu mám jeden praktický příklad. Mým oborem jsou finanční služby z pohledu IT. Mnoho společností zabývajících se správou majetku reaguje na velké bankovní RFP. To jsou tisícistránkové dokumenty. Přečíst těch 1000 stran a pochopit jejich smysl je velmi obtížné. Gen AI ten dokument proskenuje a vytáhne to podstatné. Takový nástroj je sice něco, co možná využijete jen párkrát do roka, ale přesto je jeho finanční a firemní přínos obrovský. Na každodenní bázi bude z digitálního asistenta těžit běžný spotřebitel. Výstupům z dat dodá skutečnou sílu. Uživatelům dává konkrétně odpovědi, které chtějí, což vytváří dobrou zákaznickou zkušenost s AI.