Řada občanů České republiky stále vnímá eGovernment jako prázdný pojem, za kterým se skrývají politická prohlášení o zefektivňování, zrychlování a přibližování státní správy voličům. Pro řadu politiků a úředníků naopak představuje fata morganu či poklad Inků, o kterém všichni sní – možná již našli mapu, jak se k němu dostat, ale nikdo si na něj zatím nesáhl. Rok 2008 však naznačil, že se blýská na lepší časy, a že by se již v roce 2009 mohla ona fata morgana proměnit ve fungující systém.
Jan Hobza, obchodní ředitel pro veřejný sektor,
Asseco Czech Republic
Rekapitulace roku 2008
O tom, že eGovernment znamená zásadní změny a že je potřeba mít finanční prostředky na jeho zavedení, od začátku nikdo nepochyboval. Co se tedy v roce 2008 podstatného v této oblasti událo? V prvé řadě se zásadním způsobem změnila legislativa – stát získal dostatek prostředků na uskutečnění reálných změn ve výkonu veřejné správy, tedy na eGovernment.
Od chvíle, kdy ministerstvo vnitra převzalo ministerstvo informatiky, nabraly plány s eGovernmentem nový směr. Czech POINT, neboli terminál pro vyřizování základních správních úkonů, se rozběhl již v roce 2007. V roce 2008 pak potvrdil svou užitečnost. Kdo jste si někdy vyřizovali výpis z Rejstříku trestů na rejstříkovém soudu a strávili tak několik dlouhých hodin uživatelsky nepřívětivou administrativou, oceníte pohodlnost, rychlost a dostupnost Czech POINTu, který je dnes k dispozici na 3 000 místech po celé České republice. Czech POINT byl tedy prvním úspěšným krokem eGona, neboli reprezentanta eGovernmentu, kterého ministerstvo vnitra prezentuje veřejnosti jako symbol plánovaných změn.
Legislativní změny, o kterých mluvíme, nedaly vzniknout jen Czech POINTu, ale především připravily půdu pro něco mnohem důležitějšího – pro změny ve vnitřním fungování státní správy. Jejich základem budou centrální registry, které budou obsahovat základní data o občanech, podnikatelích, územních celcích a o povinnostech, které tyto subjekty mají. Principem těchto registrů je centralizace dat a jasná zodpovědnost za jejich správu a aktualizaci. Co to znamená pro nás? Především to, že státní „moloch“ již po nás nebude požadovat informace, které si může zjistit sám. U centrálních registrů zatím nejsme tak daleko, jako s Czech POINTem. Ministerstvo vnitra připravilo právní rámec pro jejich existenci a navrhlo architekturu těchto registrů. Zbývá připravit ke každému z nich „provozní“ zákon a registry vybudovat.
S tím vším se však musí začít ihned, tedy tak, abychom mohli registry zaplatit z evropských peněz a mohli je legálně využívat co nejdříve. To, že máme k dispozici strukturální fondy a možnost použít jejich zdroje na eGovernment, je pro nás všechny včetně ministerstva vnitra zatraceně dobrá zpráva. Podíváme-li se na předchozí vlády, zjistíme, že o registrech se mluvilo již dlouho před eGonem, nikdo ale nenašel potřebné stovky milionů na jejich vybudování a tak se záměr nerealizoval.
Rok 2009
Další podstatnou změnou roku 2008 se staly datové schránky. Tento projekt přejde do realizační fáze právě v roce 2009. Jestliže je možné něco doručovat mezi orgány veřejné správy elektronicky, budou úřady tuto komunikaci MUSET činit elektronicky, prostřednictvím datových schránek. My ostatní tak budeme činit dobrovolně. Tedy pokud se rozhodneme jako občané nebo podnikatelé komunikovat se státem elektronicky, můžeme si datovou schránku nechat zdarma zřídit a jejím prostřednictvím přijímat informace a rozhodnutí veřejné správy, které se nás budou přímo dotýkat. Nadále si tedy nebudeme muset chodit na poštu pro obálku s červeným nebo modrým pruhem a díky principu zaručené doručitelnosti odpadnou rovněž průtahy při čekání u většiny správních zařízení.
Maskot eGON a Ivan Langer (vlevo)
A co s elektronickým podpisem? Jednoduše řečeno jej datová schránka nahradí. A to zcela zdarma. Datové schránky bude pro všechny provozovat Česká pošta. I tento systém se bude společně financovat z evropských fondů a na rozdíl od registrů již můžeme říci, že od 1. července 2009 bude plně funkční. Na datové schránky bude navázána elektronická spisová služba, protože jedině tak bude možné zvládnout nápor elektronické pošty, její třídění a distribuci v rámci úřadu a mít přehled o jejím vyřízení a zpracování.
Aktivity Asseco Czech Republic v této oblasti
eGovernment je mezi jinými i o změnách způsobených zaváděním IT do státní byrokracie. Nebylo by změn bez společností, které eGona rozhýbaly a které mají ambice se podílet na budování eGovernmentu. Jednou z nich je Asseco Czech Republic. S veřejnou správou jí pojí dlouholeté zkušenosti. Stála například u zrodu RM-SYSTÉMu, zajišťovala kupónovou privatizaci, apod. V roce 2008 přišla na trh s aplikací eObec. moderním informačním systémem, který umožňuje snadnou a efektivní elektronickou komunikaci jak mezi veřejnou správou a občany, tak mezi úřady navzájem. Je koncipován tak, aby byl součástí klíčových aplikací e-Governmentu (Czech POINT, datové schránky atd.).
Řeší životní situace občana ve vazbě na úředníka. Kromě toho je to jedno z prvních řešení, které je opakovatelné. Navíc poskytuje vysoký bezpečnostní standard při ochraně osobních údajů, je snadno škálovatelný a flexibilní k potřebám zákazníků. V současné době jej využívá město Uherský Brod s možnou dostupností pro 29 obcí v uherskobrodském regionu. Projekt do této chvíle zaznamenal dva výrazné úspěchy – nejprve získal ocenění časopisu Computerworld IT produkt roku a poté byl vyhlášen v 3. ročníku soutěže Egovernment The Best 2008 – KPMG nejzajímavějším projektem elektronizace veřejné správy v České republice.
Kromě samosprávy nabízí Asseco Czech Republic v oblasti eGovernmentu také řešení pro centrální orgány. V listopadu uvedla do provozu i speciální sekci na svých www stránkách, aby prezentovala svou připravenost aktivně se podílet na elektronizaci veřejné správy. Jak sama tvrdí, pro opravdu efektivně fungující eGovernment totiž bude nezbytně nutné vybudovat nejenom stabilní a bezpečné komunikační infrastruktury, ale také vybrat vhodné technologie a definovat standardy pro vzájemnou komunikaci a koexistenci poskytovaných služeb v rámci moderně fungující veřejné správy.
Autor článku zastává pozici obchodního ředitele pro veřejný sektor ve společnosti Asseco Czech Republic