Letošní internetový rok byl vskutku výjimečný, tedy alespoň z pohledu událostí, které jsme v jeho průběhu mohli zaznamenat. Kromě několika významných akvizicí se na internetu objevili také noví hráči s velkými plány. Podívejme se tedy, jak se jim vedlo nejen jim, ale i dalším internetovým projektům a službám.
Připojení k internetu má více než 40 procent českých domácností, konstatoval v říjnu Český statistický úřad. V téměř 80 procentech je to připojení vysokorychlostní. Každým měsícem tedy roste počet potenciálních uživatelů, které je možné prostřednictvím internetu oslovit. Není proto divu, že se o tyto uživatele strhávají doslova bitvy, které mění celkový obraz českého internetového prostředí.
Seznam boduje s internetovým videem
Českou internetovou jedničkou i nadále zůstává Seznam, který spíše než s českými konkurenty musí bojovat s americkým Googlem. Ten totiž pomalu začíná ukrajovat nejen podíly ve vyhledávání, ale nepochybně si brousí zuby také na další lukrativní služby, ať už v podobě prodeje reklamy či videoserveru.
V oblasti videa lze konstatovat, že Seznam uspěl. Řada lidí po představení Streamu nevěřila, že má podobná služba větší šance. České uživatele však projekt nadchl a z okrajového videoserveru se tak pomalu začíná rodit velká internetové televize, jak projekt s oblibou označoval Ivo Lukačovič, zakladatel Seznamu. Stream je podle společnosti unikátní tím, že nabízí dvojí video obsah: uživatelský a vlastní vyrobené pořady. Díky spolupráci s televizí Prima a zpravodajskými servery navíc získává zkušenosti s nabídkou seriálů i filmů a pouští se také do videí zpravodajského charakteru.
V srpnu představil Seznam ve spolupráci s mBank projekt mPeníze, který prostřednictvím osobního účtu umožňuje provádět platby na internetu. Původní očekávání se však zatím nenaplnila, seznam podporovaných e-shopů je poměrně krátký a implementace dalších prý ještě nějakou dobu potrvá. Přesvědčivý není ani počet uživatelů, přes Seznam zatím vznikla jen asi tisícovka účtů. Mnohem lépe je na tom konkurenční služba PaySec od ČSOB, která má přes 15 tisíc uživatelů a více než 120 podporovaných obchodů. Internetovým platebním systémům jsme se již dříve věnovali.
Strategie Seznamu v příštích letech není příliš zřejmá. Firma v současnosti především těží ze svých zavedených služeb a v příštím roce žádné výrazné změny nechystá. Kromě komunitních služeb bude pokračovat také v rozvoji svého mobilního internetu, který u uživatelů slaví docela úspěch. Před dokončením je také projekt vlastního instant messagingu.
…a bylo Centrum Holdings
Koncem května se na českém internetu udála pravděpodobně nejvýznamnější událost, došlo ke spojení internetových portálů Centrum a Atlas, čímž vznikla společnost Centrum Holdings. Jejím vlastníkem je investiční skupina Warburg Pincus, která v listopadu 2007 koupila společnost NetCentrum (původní provozovatel portálu Centrum.cz) a v únoru 2008 pak Atlas.cz.
Hned v počátku bylo řečeno, že základními strategickými pilíři Centrum Holdings budou komunikace, komunity a obsah. Záměrem je také to, aby návštěvníci trávili na jejích službách více času. Podrobně jsme o události psali v tomto článku.
Otázkou zůstává, jak toto spojení ovlivní situaci a vývoj tuzemského internetu. Nedá se, alespoň z dnešního pohledu, očekávat přímé ohrožení pozice Seznamu. Viditelný je naproti tomu odklon uživatelů od portálu Atlas.cz. Uvidíme, zda navzdory dřívějším prohlášením nedojde ke sjednocení s portálem Centrum.cz.
Kromě přepracování vzhledů celé řady služeb, například zpravodajského serveru Aktuálně.cz, spustilo v nedávné době Centrum Holdings také nové projekty JakNaTo.cz a Najisto.cz. O plánech na rok 2009 však nemáme informace, na dotaz nám zástupci společnosti neodpověděli.
O plánech Dignity zatím mlčí i oficiální web
Velké plány mediální skupiny Dignity
Jako blesk z čistého nebe vtrhla v průběhu léta na scénu mediální skupina Dignity, která koupila upadající portál Tiscali.cz. Za vším stála myšlenka poskládat několik internetových služeb do spolupracujícího celku, zvýšit návštěvnost a zněkolikanásobit příjmy. Takto vše alespoň na červencové tiskové konferenci prezentoval Jan Václav Čep, který za skupinou Dignity stojí.
Milionové investice a plány zatím vyznívají naprázdno. Nedočkali jsme se žádných výrazných změn na Tiscali ani plodů plánované spolupráce se servery Líbímseti.cz a ČSFD.cz. Neúspěšná jsou zatím také vyjednávání spolupráce s projektem Bezrealitky.cz. Minulý týden navíc server Lupa.cz přišel se zprávou, že se Dignity potýká s nedostatkem peněz a přišla o server Peníze.cz, který koupila skupina českých investorů v čele s Františkem Alexou.
„Na přelomu listopadu a prosince se začaly ozývat zvěsti, že partnerství dosud utajeného investora s Dignity nedopadlo, jednoduše řečeno, že se Dignity s investorem nedohodlo a rychle shání dalšího,“ napsal server Lupa.cz. „Dignity se musí rozloučit se serverem Peníze.cz a i další avizované nákupy jdou obtížně.“
Na zaslané dotazy ohledně nejbližších plánů nám nikdo z Dignity neodpověděl, je proto obtížné v tento okamžik vyvozovat jakékoliv závěry a prognózy dalšího vývoje.
Televize nabídly své pořady ve vysoké kvalitě
Velmi diskutovanou událostí se staly také kroky televize Nova, o které bylo v letošním roce v souvislosti s internetem docela často slyšet. Na začátku května spustila vlastní zpravodajský web TN.cz a sebevědomě hovořila o svých plánech zařadit se mezi nejvýznamnější mediální hráče na internetu. Po masivní reklamní kampani, která spuštění předcházela, se podařilo přilákat přes 300 tisíc návštěvníků za den. Toto číslo se však začalo velmi rychle snižovat a v současné době se návštěvnost pohybuje pod sto tisíci. Čtenáře bulvární obsah nezaujal. Ne nadarmo získal web anticenu letošní Křišťálové lupy.
Krátce nato se objevila zpráva, že společnost CET 21, která provozuje televizi Nova, koupila Jyxo.cz, pod které spadá i služba Blog.cz. Zatímco v druhém případě je viditelná například snaha zapojit do blogování známé tváře televize, v případě Jyxo.cz se ani po půl roce nic podstatného nekoná.
Za zmínku stojí také kompletní přepracování webu televize Nova a s tím související zpřístupnění archivu nabízených pořadu v televizní kvalitě. Stejným směrem se vydala i Česká televize a v prosinci spustila službu iVysílání, která také zpřístupňuje pořady ve vysoké kvalitě.
„Diváci si mohou přehrávat pořady, které v běžném vysílání nestihli. Zhlédnou je v plné televizní kvalitě. Vrátit se k nim mohou, kdy chtějí, archivace pořadů není časově omezená. Televize se tím přestává omezovat na pevně dané vysílací schéma,“ řekl k projektu vedoucí internetového oddělení ČT Petr Svatoš.
Dá se říci, že v této oblasti učinil český internet obrovský krok vpřed. Uvidíme, jak na situaci zareaguje Prima a další vznikající televize.
Phishing dorazil do Česka
Zatěžkávací zkoušku v zabezpečení si v tomto roce prošly také internetové služby. V první polovině roku zažilo Česko masivní phishingové útoky, kdy se útočníci prostřednictvím podvodných e-mailů snažili vylákat přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví. Nejčastějším terčem se přitom stala právě Česká spořitelna. „Podle našich odhadů byla největší špička na začátku dubna, kdy se počet rozeslaných podvodných e-mailů vyšplhal přes jeden milion za den,“ řekl ITBiz.cz David Lorenc, ředitel internetového bankovnictví České spořitelny.
Dohledat autora podvodného e-mailu je podle Lorence velice obtížné, protože e-mail může přijít prakticky odkudkoli. Nejlepší obranou proti phishingu jsou tedy informovaní uživatelé, kteří na phishing vůbec nezareagují. I přes informační kampaň se však podvodníkům podařilo u více než stovky karet vylákat citlivé údaje a kartu zneužít. V případě internetového bankovnictví podle vyjádření České spořitelny k žádnému zneužití finančních prostředků nedošlo.
„Lidé už všeobecně znají základní poučku, jak poznat podvodný e-mail, a to, že žádná banka po nich nikdy nebude chtít prostřednictvím e-mailu citlivé údaje jako je heslo pro přihlášení do internetového bankovnictví nebo číslo karty,“ říká David Lorenc. Podle něj podnikla Česká spořitelna za účelem ochrany svých klientů řadu opatření, například zpřísnila způsob nastavení telefonního čísla pro autorizační SMS zprávy. „Podvodné e-maily postupujeme do antiphishingových a antispamových databází, z kterých čerpají výrobci softwarů, majitelé freemailů či internetoví provideři.“
Podvodníci řádili na Aukru
S podvodníky se v průběhu května potýkal také největší český aukční server Aukro.cz. Uživatelé si vydražili zboží, zaplatili za něj předem, ale žádné zboží neobdrželi. Podvodníci operující s více uživatelskými účty nejdříve nasbírali kladné hlasy, aby před ostatními uživateli vypadali důvěryhodně. Kladné hodnocení však probíhalo mezi jednotlivými podvodnými účty, které byly založeny ve stejném období.
„On-line obchodování je založeno do značné míry na důvěře a s tím, jak Aukro roste, se také začínají objevovat lidé, kteří se bohužel této důvěry snaží zneužít,“ řekl v této souvislosti výkonný ředitel Aukra Václav Liška. Za účelem zvýšení důvěry uživatelů se Aukro rozhodlo, že bude pro své zákazníky garantovat možnost finanční kompenzace, pokud jim při nákupu na jejích internetových stránkách vznikne újma tím, že se stanou obětí podvodu. A to až do výše 20 tisíc korun.
Rok 2009 a dopad krize
Rok 2009 bude pravděpodobně jeden z těch krušnějších, protože bude ovlivněn světovou ekonomickou krizí. Z pohledu investic pak můžeme očekávat spíše zdrženlivější scénář, naopak se zřejmě dočkáme prodeje nebo zániku řady internetových firem. Ovlivněny budou také internetové obchody. Řada z nich přejde pod křídla silnějších hráčů, desítky pak zaniknou. Vše zřejmě naznačí už první měsíce.