Lidé budou moct vystavovat plné moci i v elektronické podobě. Umožní jim to změna zákona o základních registrech, která začne být účinná 1. července. Papírová forma oprávnění k zastupování nezanikne, lidé dostanou možnost volby mezi jejich listinnou a digitální podobou. Vláda si od novinky slibuje hlavně zvýšení pohodlí občanů při jednání s úřady v situacích, kdy budou někoho zastupovat, nebo když někomu udělí plnou moc, aby zastupoval je. Novinka se dotkne i jednatelů firem nebo zákonných zástupců.
Novelizovaný zákon zavádí registr zastupování. Lidem bude sloužit k elektronickému vystavování plných mocí a vytvoří pro ně i centralizovaný systém, do něhož budou mít přístup další úřady. Lidé ho využijí například tehdy, když budou chtít, aby je při podávání daňového přiznání na úřadech zastupovala účetní.
Vláda jako příklad uvedla, že pokud bude za podnikatele každým rokem podávat daňové přiznání stejný účetní, nebude nutné mu každým rokem vytvářet novou plnou moc. „Bude vytvořena digitálně a až do jejího odvolání nebo vypršení platnosti bude uložena v Registru zastupování. Pro úřady tak bude kdykoli k dispozici. V registru navíc budou i předpřipravené formuláře plných mocí pro různé účely,“ uvedla již dříve vláda.
Plnou moc bude možné využívat opakovaně. V registru budou také formuláře plných mocí pro různé účely. Letošní náklady související s registrem zastupování by měly činit nejvýše zhruba 205 milionů korun a příští rok 76 milionů korun. Pro další dva roky uvádí důvodová zpráva náklady vždy do zhruba 34 milionů korun.