Síť poradenských společností KPMG ve spolupráci s renomovaným časopisem Continuity Insight prezentovala studii A Study of the Factors Influencing Business Continuity Programs (2008), která se zaměřila na oblast řízení kontinuity podnikání. Firmy se podle zjištění průzkumu často dostávají do situací, při nichž mohou být nějakým způsobem ohroženy jejich budoucí vývoj a prosperita. Dobře si sice uvědomují možná rizika, ale strategickým plánům, jejich definování a následnému řešení stále nevěnují dostatek pozornosti.
Správným přístupem se dá předejít ohrožení podniků
Krok před konkurencí
Ve studii se hovoří o tom, že mezi hlavní rizikové situace ohrožující prosperitu a vývoj společností patří především výpadky elektrických sítí, ohrožení bezpečnosti systémů počítačovými viry, přírodní katastrofy a hrozby epidemických chorob (ptačí chřipka), teroristické útoky či lidská selhání. Neschopnost včas a pružně reagovat v případě nějakého incidentu může mít totiž pro celou společnost vážné následky. „A těmi mohou být velké finanční ztráty, pokles důvěry zákazníků či poškození dobrého jména firmy. Výsledky průzkumu naznačily, že společnosti i přes tuto skutečnost nevěnují řízení svého dalšího úspěšného podnikání v některých oblastech adekvátní pozornost,“ řekla Eva Racková, partnerka společnosti KPMG Česká republika. Situace firem je o to složitější v tom, že se objevují stále nové potenciální hrozby a zároveň klesá tolerance vůči přerušení provozu společnosti.
Z průzkumu celosvětové sítě KPMG vyplývá, že oblast řízení rizik souvisejících s kontinuitou podnikání má nejčastěji v kompetenci manažer oddělení či viceprezident (18 procent). Zodpovědnost přímo výkonnému řediteli (CEO) či prezidentovi společnosti byla svěřena v 18 procentech, jiné osobě z vedoucího managementu v 17 procentech.
Význam věnovaný této oblasti potvrzují i zkušenosti samotných firem. Za uplynulý rok totiž téměř polovina všech respondentů řešila nějaký incident a v praxi si tak mohla vyzkoušet svou připravenost. 50 procent z nich bylo téměř nebo zcela spokojeno s tím, jak se podařilo splnit časové termíny stanovené pro obnovu systému.
Školený zaměstnanec jako důležitý faktor
Nedílnou součástí úspěšného řízení kontinuity podnikání jsou investice. U většiny účastníků výzkumu se však rozpočet na programy, produkty a služby v této oblasti pohyboval pod hranicí 250 000 USD. „Navíc způsob přidělování financí probíhal převážně na základě individuálních potřeb a konkrétního případu. To potvrdilo 46 procent dotázaných. Klíčovou součástí úspěšného zvládnutí krizové situace jsou kromě investic i samotní zaměstnanci a jejich připravenost. Právě ti mohou být rozhodujícím faktorem. Ze studie vyplývá, že alespoň jednou ročně proběhlo cvičení u 51 procent dotazovaných společností. Naopak 16 procent firem v uplynulém roce nevěnovalo cvičení žádnou pozornost.