Prahu navštívil Thomas Christensen, IBM Director for Strategy of Business Partners, kterého jsme se zeptali na současnou a budoucí spolupráci s byznysovými partnery IBM.
Jaký vidíte potenciál pro generativní AI a digitalizaci na českém trhu?
Potenciál pro AI vidím velký všeobecně, na cestě v transformaci k digitalizaci pomůže mnoha společnostem. S nástupem generativní AI to firmy vidí. Se sadami nástrojů, jakou je například IBM watsonx, máte platformu jak modelovat váš byznys a zvládat svoje data pro pragmatický přístup k trhu. IBM dále vytvořila hotové produkty, jako například Assistant a Watson Orchestrate, které firmám pomohou aby mohly snadno začít, a to teď hned, což je klíčové.
Náš region zasahuje ekonomická a politická nestabilita. Jaké příležitosti pro podnikání a pomoc průmyslovým odvětvím nabízí IBM pro transformaci do digitálního byznysu?
Liší se to trh od trhu, těmito vlivy je zasažena celá Evropská unie, celá politická a makroekonomická situace regionu. IT a IBM zejména jsou v dobré pozici jak pomoci, protože je potřeba být efektivnější. Vaši zákazníci třeba nenakupují tak rychle, jak byste si přáli. Proto přichází IT a myslím, že IBM pomáhá s celým produktovým portfoliem k automatizaci, s AI, bezpečností a udržitelností, aby bylo zajištěno, že firmy budou co nejefektivnější díky posunu IT. Vidím v tom příležitost pro politická rozhodnutí i v EU, jak IT využívat co nejefektivněji.
Jste zodpovědný za partnerský kanál a byznys v regionu severní, střední a východní Evropy. Jak IBM s partnery spolupracuje a jaká je jejich role v byznysu IBM?
IBM před několika lety změnila svůj postoj k trhu a na partnery se spoléhá stále více, takže jejich příležitosti vidím tak, že nikdy nebyly lepší. Za poslední dva až tři roky jsme představili nový partnerský program IBM Partner Plus, ve kterém jsme rozšířili možnosti spolupráce. Peníze které si mohou vydělat, znalosti kterých mohou nabýt, aby s nimi mohli vyjít na trh, aby mohli těžit z partnerství s IBM. Více než 70 % našich obchodníků v Evropě se točí právě okolo partnerů, s nimiž také oslovujeme trh. Se zákazníky pouze v legislativních a regulativních záležitostech, jinak jde vše přes partnery. Většina našeho byznysu je teď a bude i v budoucnu prováděna přes obchodní partnery.
Jak IBM oslovuje nové obchodní partnery, aby s vámi dělali byznys?
Teď se vše točí okolo watsonx. Na vlně generativní vlně AI vznikly naše Large Language Models a věřím, že naše platforma AI pro byznys je ta nejlepší a že bude upřednostňovaná. Máme prověřené produkty, s nimiž můžete začít hned. Máme k dispozici modely pro jednotlivé druhy průmyslu, například model naučený (nikoliv generický) pro finanční sektor, model pro péči o data, a také modely pro nadhled nad systémem a daty (governance), který zajistí, že pokud použijete framework IBM watsonx, budete mít nadhled nad prakticky jakýmkoliv byznysem. Proto se dnes zajímá o generativní AI a watsonx nejvíce partnerů. Jsem ale přesvědčen, že celé naše portfolio a strategie akvizic a Red Hat nás posiluje.