Společnost Apple na konci minulého týdne uvedla na americký trh brýle pro rozšířenou i virtuální realitu Vision Pro. První nový produkt této firmy od roku 2015, kdy společnost představila chytré hodinky Apple Watch, vstupuje na trh přeplněný levnějšími výrobky od společností Meta Platforms, HTC a dalších, které se většinou omezují na trh videoher a nedokázaly najít široké uplatnění. Cenu brýlí Apple stanovil na 3499 dolarů (zhruba 81.000 Kč).
Právě vysoká cena je mezi zájemci o brýle Vision Pro častým tématem. Nejdražšími komponenty jsou kamera, soustava senzorů, speciální čipy a obtížně vyrobitelné displeje. Analytici, kteří Vision Pro vyzkoušeli, tvrdí, že by se zařízení mohlo stát hrozbou téměř pro každou velkou dvourozměrnou obrazovku.
Brýle je možné ovládat rukama, pohledem a hlasem. Uživatelé produktu vedle jeho ceny vytýkají v recenzích na internetu mimo jiné i to, že je těžký, velký, neobejde se bez neustálého nabíjení a má úzký zorný úhel. Sociální sítě zaplavila řada videí, někdy nelichotivých, které uživatele Vision Pro zachycují v každodenních situacích.
Firma uvedla, že pro zařízení bylo vyvinuto a je dostupných přes 600 aplikací a her. Aplikaci pro nový produkt Applu nicméně zatím nevytváří společnost Netflix. Firma uvedla, že spotřebitelé mohou sledovat filmy a seriály ve webovém prohlížeči zařízení. Aplikaci pro Vision Pro nechystá podle agentury Bloomberg ani YouTube a podle zdrojů ani služba pro streamování hudby Spotify. Na aplikaci pro brýle s Applem naopak spolupracovala filmová a zábavní společnost Walt Disney.
„Když jsme to viděli, bylo nám jasné, že je to nové plátno, na kterém můžeme vyprávět příběhy způsobem, jaký tady ještě nebyl,“ říká technologický ředitel společnosti Disney Entertainment Aaron LaBerge. Uživatelé tak mohou například sledovat 42 filmů společnosti Disney v trojrozměrném formátu.
Drahé brýle nebudou rychlým bestsellerem, domnívá se agentura Reuters. Apple svůj dodavatelský řetězec uvědomil, aby počítal s výrobou pouze jednoho milionu kusů, napsal ve zprávě pro investory analytik Toni Sacconaghi ze společnosti Bernstein.
Zatím jsou brýle Vision Pro dostupné pouze na americkém trhu. Podle reportéra Marka Gurmana z Bloombergu vyjednává Apple s Británií a Kanadou, kam by se produkt měl dostat do konce letošního roku. Posléze chce firma brýle rozšířit do zbytku Evropy a do Asie. Inženýři firmy podle médií také pracují na lokalizaci zařízení pro Francii, Německo, Austrálii, Čínu, Japonsko a Jižní Koreu.
Respektovaný analytik Ming-Čch‘ Kchuo, který se firmou Apple a jejími produkty dlouhodobě zabývá, má za to, že firma brýle uvede na mezinárodní trhy u příležitosti celosvětové konference vývojářů Applu. Ta se koná v červnu.