Digitální transformace (DX) zůstává pro podniky prioritou. Celosvětové výdaje na DX dosáhnout v roce 2027 téměř 3,9 bilionu dolarů a porostou ročně v průměru o 16,1 %. Vyplývá to ze studie IDC Worldwide Digital Transformation Spending Guide.
Na USA bude v roce 2023 připadat 35,8 % celosvětových výdajů na DX, tomuto číslu se téměř vyrovná region Asie/Tichomoří (včetně Japonska a Číny) s 33,5% podílem výdajů. Region Evropa, Blízký východ a Afrika (EMEA) bude letos odpovídat za 26,8 % celosvětových výdajů.
„I v Evropě se výdaje na digitální transformaci zvyšují rychlým tempem a odhadujeme, že v období 2023-2027 dosáhne tempo růstu 16 %. V této souvislosti se budou investiční příležitosti lišit v závislosti na zemích, odvětvích a případech využití,“ uvedla Angela Vacca, senior manažerka výzkumu Data and Analytics pro Evropu v IDC. „Nejrychleji rostoucím geografickým regionem budou severské země, kde budou nejdynamičtější společnosti z oblasti finančních služeb a telekomunikací/médií, jejichž výdaje na DX po celé prognózované období porostou o více než 20 %.“
Dva největší případy současného nasazování DX z hlediska celosvětových výdajů se podle IDC zaměřují na využití technologií ke zlepšení provozní efektivity. Největší případ užití (v metodice IDC „Innovate, Scale, and Operate“) představuje široká oblast zahrnující různé provozy, včetně výrobních, stavebních a projektových činností. Mezi základní podnikové funkce v této oblasti patří řízení dodavatelského řetězce, inženýrství, design, vývoj/výzkum a provoz výrobních závodů. Druhý nejrozsáhlejší případ užití („Back-Office Support and Infrastructure“) zahrnuje základní podnikové funkce, jako je účetnictví/finance/fakturace, lidské zdroje, právní oddělení, řízení bezpečnosti a rizik a podnikové IT. Tyto dva případy použití budou v roce 2023 dohromady představovat více než 35 % všech výdajů na DX.
Dalším důležitým případem využívání investice do DX je zákaznická zkušenost (Customer Experience) zahrnující všechny funkce související se zákazníky a související technologie podporované DX. Do této oblasti spadají především zákaznické služby, marketing a prodej. Úzce souvisejícím případem užití je 360stupňová správa zákazníků a klientů, která umožňuje jejich lepší zapojení a zkušenosti v průběhu celé interakce zákazníka. Tyto dva případy užití budou v roce 2023 společně představovat více než 10 % všech výdajů na DX.
Mezi nejrychleji rostoucí z více než 300 případů užití DX, které IDC identifikovala, patří např. asistence při provozu dolů, robotická automatizace procesů a digitální dvojčata (průměrný pětiletý růst CAGR 32,6 %, 30,6 % a 28,5 %).
Diskrétní výroba je odvětvím s největšími výdaji na DX v celé prognóze. Mezi nejvýznamnější případy použití patří robotická výroba, autonomní provoz, inventarizační inteligence a inteligentní skladování. Dalšími největšími odvětvími z hlediska výdajů na DX jsou profesionální služby, kde je kladen důraz na případy využití provozní efektivity, a procesní výroba. Nejrychleji porostou výdaje na DX v odvětví cenných papírů a investičních služeb (průměrný meziroční růst 21,1 % v dalších 5 letech), těsně následované bankovnictvím a pojišťovnictvím (20,0 %, resp. 19,2 %).
Zdroj: IDC