Rozvoj umělé inteligence (AI) by mohl zvýšit tržní sílu velkých technologických společností. Regulační úřady by proto měly pozorně sledovat, zda v této oblasti nedochází k porušování pravidel hospodářské soutěže. V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl šéf německého antimonopolního úřadu Andreas Mundt.
„Pro nás jakožto antimonopolní úřad je klíčové, aby tato nová technologie neposilovala dominantní postavení velkých korporací,“ uvedl Mundt. „Toto nebezpečí je velmi velké, protože pro AI potřebujete především dvě věci, a to výkonné servery a obrovské objemy dat. Velké internetové korporace mají obojí,“ dodal. Odvětví je podle něj zatím otevřené konkurenci, regulátoři však musejí zajistit zachování tohoto stavu.
Jeho slova podle Reuters podtrhují obavy regulátorů, že velké technologické podniky by díky velkému objemu údajů o uživatelích mohly získat konkurenční výhodu v oblasti umělé inteligence, která se využívá například v internetovém vyhledávání, digitální reklamě a dalších produktech a službách.
Konkurenty v oblasti umělé inteligence se v poslední době staly přední americké technologické společnosti Google a Microsoft. Největší světový internetový vyhledávač Google nyní vyvíjí chatovací systém Bard využívající umělou inteligenci, zatímco softwarový gigant Microsoft masivně investuje do firmy OpenAI, která stojí za populárním chatovacím systémem ChatGPT, píše Reuters.
Rostoucí popularita umělé inteligence přiměla vlády po celém světě ke snaze zavést pravidla pro využívání této technologie. Poslanci Evropského parlamentu letos schválili návrh pravidel pro fungování umělé inteligence, která by se mohla stát první regulací tohoto odvětví na světě.
Umělá inteligence se v poslední době dostala do centra pozornosti mimo jiné díky chatovacímu systému ChatGPT. Společnost OpenAI koncem loňského listopadu ChatGPT zdarma zpřístupnila veřejnosti a systém si rychle získal popularitu. ChatGPT dokáže na základě jednoduchých dotazů generovat články, eseje, vtipy, ale i poezii. Na základě obrovského množství dat se podobně jako člověk učí, jak odpovídat na podněty uživatelů.