V Evropské unii dnes končí lhůta, do které se 19 velkých internetových platforem, jako je Google, Amazon či Alibaba, mělo přizpůsobit unijnímu aktu o digitálních službách (DSA). Budou muset více dbát na soukromí uživatelů či důsledněji postupovat proti nelegálnímu obsahu a dezinformacím, jinak jim hrozí vysoké pokuty.
Nové evropské nařízení pracuje podle hesla: co je nelegální off-line, musí být nelegální i on-line. To ale podle odborníků není tak jednoduché. Je třeba najít křehkou rovnováhu mezi svobodou projevu, která je prvořadá, a bojem proti zneužívání, které ohrožuje základní práva nebo demokracii, tedy na příklad narušuje volby, šíří dezinformace nebo chrání nezletilé.
DSA se zaměřuje na platformy, nikoli na uživatele. Ode dneška ukládá 19 největším sociálních sítím, tržištím a vyhledávačům řadu povinností. Stejně jako dosud nejsou tyto platformy právně odpovědné za obsah, který nabízejí, ani nemají povinnost jej předem identifikovat. EU ale doufá, že je po deseti letech rostoucího násilí na internetu přiměje k zavedení účinného systému kontroly. Mimo jiné budou muset uživatelům internetu nabídnout nástroj pro snadné nahlášení „nezákonného“ obsahu, který definují vnitrostátní právní předpisy nebo jiné evropské dokumenty, a zajistit jeho následné rychlé odstranění.
Upozornění na protiprávní jednání v jednotlivých zemích od důvěryhodných oznamovatelů budou mít přednost. Stránky obchodníků budou muset být schopny vysledovat prodejce, aby se omezily podvody. Pod drobnohledem budou také jejich algoritmy: budou muset vysvětlit, jak jejich doporučovací systémy fungují, a nabídnout alternativy bez personalizace.
Pokud jde o reklamu, DSA zakazuje cílit ji na nezletilé a zakazuje i reklamy založené na citlivých údajích, jako je náboženství nebo sexuální orientace. Dodržování pravidel budou sledovat nezávislé audity pod dohledem Bruselu. Jakékoli porušení se bude trestat pokutami až do výše šesti procent celosvětového obratu firmy. Pokud společnost nařízení poruší opakovaně, může být dokonce zakázána.
Většina hlavních platforem v posledních týdnech ohlašuje opatření, která jim mají pomoct nařízení dodržovat. Meta uvedla, že za tím účelem přijala 1000 lidí, TikTok přijatá opatření zveřejnil, Apple vysvětluje, že je v procesu jejich zavádění a Elon Musk slíbil, že X (bývalý Twitter) bude DSA respektovat. Amazon podal odvolání proti své přítomnosti v seznamu (stejně jako internetový prodejce Zalando), ale naznačil, že hodně investuje do nahlašování nezákonného obsahu a pokud bude jeho žádost zamítnuta, hodlá předpisy dodržovat.