Mobilní telefony na českém trhu meziročně zdražily v průměru o 12 procent. Dražší jsou i herní konzole nebo některá bílá technika. Naopak notebooky, televize či drony stojí, navzdory inflaci pohybující se okolo 17 procent, zhruba stejně jako loni. Vyplývá to z informací velkých internetových obchodníků či nákupního rádce Heureka.cz.
Podle srovnávacího portálu Zboží.cz patří mezi deset nejžádanějších výrobků ledničky nebo pračky, u kterých ceny vzrostly. Nejvíce žádanou kategorií pak jsou mobilní telefony. Dražší je i herní konzole Playstation 5, jejíž cena meziročně stoupla nejméně o 1600 korun a její dostupnost je navíc stále problematická.
Proti růstu cen jdou akčními nabídkami mobilní operátoři. Například T-Mobile nedávno přišel s vlastním cenově dostupným 5G telefonem T Phone, O2 zase začala nabízet slevu na hodinky Apple Watch spolu se službou O2 Chytré hodinky, s níž je nyní z Apple Watch možné volat bez nutnosti mít u sebe iPhone.
Naopak televize nebo notebooky jsou stejně drahé jako loni, v některých případech podle dat e-shopu Alza i levnější. V případě grafických karet nastal podle srovnávače Heureka.cz pokles o 36 procent a průměrná cena grafické karty je nyní 12.000 korun.
Prodejní ceny se meziročně téměř nezměnily ani u stále populárnějších dronů nebo outdoorových kamer. „Důvodem jsou neustálé inovace a dále fakt, že technologie z vyšších řad se s nevelkým časovým zpožděním dostávají i do nižších modelů, a tím je zlevňují,“ uvedl Jaroslav Řešátko z firmy DJI Telink, která do Česka drony dováží.
Obchodníci s elektronikou se shodují, že nákupy vánočních dárků zvolna začínají. Potvrzuje se tak trend posledních let, kdy lidé začínají nakupovat na Vánoce dříve, a sezonní špička proto z pohledu obchodníků trvá déle. „Z našich dat vidíme, že zákazníci s nákupy vánočních dárků již začínají. Potvrzuje se tak trend posledních let, kdy lidé začínají nakupovat na Vánoce dříve. Zároveň však vzhledem k současné ekonomické situaci počítáme také s tím, že někteří spotřebitelé nechají nákupy na Vánoce až na poslední předvánoční výplatu v prosinci,“ dodala tisková mluvčí Alza.cz Daniela Chovancová.
Obrat tuzemských internetových obchodů ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o pět procent. Ve srovnání s předchozím kvartálem se jedná o zlepšení o čtyři procentní body. Loni Češi v internetových obchodech podle dat Heureky a Asociace pro elektronickou komerci utratili 223 miliard korun, meziročně o 14 procent více.