Česká obchodní inspekce se i ve 2. čtvrtletí 2022 zaměřila na dodržování platné legislativy v oblasti internetového obchodování. Celkem uskutečnila 245 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 203 případech, což je 82,9 %. Oproti 1. čtvrtletí 2022 došlo k nárůstu porušení právních předpisů u kontrolovaných prodejců. Kontroly ČOI nejsou v žádném případě obrazem trhu, protože bývají cílené často právě na weby, na které je více podání spotřebitelů a inspektoři se vracejí také na internetové stránky, kde v minulosti zjistili pochybení.
Výsledky kontrol za 2. čtvrtletí roku 2022 znovu potvrdily, že u internetového prodeje dochází stále k porušování spotřebitelské legislativy. Nedostatky přetrvávají v poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích. Prodávající u této formy prodeje výrobků uchylují i k nekalým obchodním praktikám, což se potvrdilo ve více než 170 případech. Dále provozovatelé e-shopů neinformují spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, neposkytují informace související s uplatněním práva zboží reklamovat.
ČOI zjistila, že zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl porušen ve 454 případech:
• ve 125 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit
• v 91 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp.
• v 80 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem
• ve 75 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů – ADR
• ve 25 případech bylo porušeno ustanovení, které upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě.
Česká obchodní inspekce v tomto období uložila celkem 233 pokut v hodnotě 2 986 000 Kč.
Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila nejvyšší pokutu společnosti Somavedic Technologies s.r.o., konkrétně ve výši 320 000 Kč. Společnost na svých internetových stránkách www.somavedic.cz mimo jiné uvedla věcně nesprávnou a nepravdivou informaci: „Eliminace vlivů: 3G, 4G, 5G“.