Datovou schránku v současnosti využívá zhruba 22 procent Čechů, což je přibližně o sedm procentních bodů více než v polovině minulého roku. Vyplývá to ze srpnového průzkumu společnosti Ipsos mezi 800 dospělými respondenty.
Více než polovina Čechů (54 procent) nikdy nenavštívila službu Portál občana, která funguje jako rozcestník pro digitální služby státu. Přibližně 53 procent lidí vůbec neví, kde informace o dostupných digitálních službách hledat.
Ačkoliv data ukazují, že Češi digitalizaci správních úkonů ve větším měřítku nevyužívají, neznamená to, že by o elektronickou komunikaci s úřady nestáli. Celkem 55 procent lidí si myslí, že jim stát nedává dostatečné možnosti k tomu, aby své úkony mohli vyřizovat digitálně.
„Digitální služby státu a veřejných institucí nám už dnes mohou ušetřit spoustu času. Je však stále mnoho lidí, kteří neví, co vše mohou digitálně vyřídit. A to přesto, že jinak běžně používají internetové bankovnictví nebo nakupují v e-shopech. Myslím si, že pokud by se podařilo zlepšit informovanost o možnostech digitální komunikace s veřejnou správou, poptávka po elektronických službách by byla ještě mnohem vyšší,“ uvedl ředitel obchodně právní sekce technologické firmy Gordic Vladimír Přech.
Situace ve využití datových schránek by se měla podle Přecha změnit v příštím roce, kdy je ministerstvo vnitra začne zakládat automaticky při využití bankovní identity. Celkově by se tím počet Čechů, kteří datovou schránku využívají, měl zvýšit, vzhledem k tomu, že dnes podle průzkumu používá digitální identitu pro komunikaci s veřejnou správou kolem 54 procent občanů.