Čínský internetový gigant Tencent po letech masivního nákupu majetku obrací směr a svých investic se zbavuje. Důvodem je tlak investorů a také změna postoje čínské vlády k velkým technologickým firmám, které se dostávají stále častěji do hledáčku regulátorů. V rámci nové strategie si firma dala cíl prodat ze svého portfolia akciích obchodovaných na burzách v hodnotě 88 miliard USD (2,1 bilionu Kč) aktiva za 14,5 miliardy USD (353,6 miliardy Kč). S odvoláním na své zdroje to napsal ekonomický list Financial Times (FT).
Součástí tohoto plánu je podle zdrojů částečný prodej podílu ve velkých čínských firmách, jako je podnik zabývající se rozvozem jídla Meituan. Prodej sice není prioritou, ale snížení podílu by mohlo pomoci zmírnit tlak na Tencent ze strany antimonopolního úřadu.
Čínské regulační orgány začaly proti technologickým gigantům zasahovat v roce 2020. Antimonopolní úřad začal blíže zkoumat téměř 100 transakcí zahrnujících firmy Alibaba a Tencent. Peking tak změnil předchozí benevolentní přístup k obrovskému internetového sektoru.
Také investoři tlačí na firmu, aby prodala aktiva se slabším výkonem v době, kdy na čínskou ekonomiku doléhá realitní krize a nulová toleranci vlády vůči nemoci covid-19. V srpnu Tencent oznámil první pokles čtvrtletních tržeb, hlavně kvůli slabému prodeji reklamy a her. Skončil tak dvouciferný procentní růst internetových aktivit firmy, který podporoval její razantní investiční strategii.
Rozhodnutí firmy nesouvisí s nutnou potřebou hotovosti. Zisk z prodeje má být rozdělen různými způsoby, včetně mimořádné dividendy, odkupu akcií a odměn pro zaměstnance, dodaly zdroje. Tencent rovněž loni slíbil, že vyčlení 100 miliard jüanů (353,4 miliardy Kč) na podporu revitalizace venkova a pomůže zlepšit situaci nízkopříjmových skupin. Slib souvisí s výzvou Pekingu k větší sociální zodpovědnosti velkých firem. Přesný časový harmonogram k rozdělení těchto peněz však Tencent neuvedl.
Tencent už částečně zahájil prodej některých investic. Jeho tým ale zatím ještě stále hodnotí, které podíly v činnostech považované za vedlejší by mohly být sníženy a za jakou cílovou cenu. Firma vlastní více než deset procent v šesti velkých technologických firmám, s jejichž akciemi se obchoduje v Číně, a je největším investorem ve firmě Meituan, v aplikaci na sdílení krátkých videí Kuaishou a oblíbených stránkách s otázkami a odpověďmi Zhihu.
Navzdory změně strategie se analytici společnosti Fitch Ratings domnívají, že Tencent bude i nadále investovat v zahraničí a do svých strategických růstových oblastí, jako je podnikový software, videoslužby a herní průmysl. Firma ale bude investice vybírat pečlivěji.